• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

مايكل كوهن ابعاد جديدي از پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا را فاش كرد

وكيل عليه موكل

ميثم سليماني

 

 

اين ممكن است مهم‌ترين اتفاق و يك خبر بد براي رياست‌جمهوري دونالد ترامپ باشد. مايكل كوهن، وكيل شخصي و سابق دونالد ترامپ مدعي است كه شخص ترامپ در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي از نشست ماه ژوئن سال 2016 در برج ترامپ با خبر بوده است. نشستي كه ميان پسر و داماد ترامپ با وكيل و تعدادي ديگر از رابطان با روسيه برگزار شده تا اطلاعاتي از هيلاري كلينتون در اختيار كمپين ترامپ قرار دهد. برخي منابع به سي‌ان‌ان عنوان كردند كه كوهن ابراز تمايل كرده كه در اين زمينه با بازپرس ويژه رابرت مولر همكاري كند.

اگر يك مرور اجمالي به اين نشست داشته باشيم، ملاقات در ژوئن 2016 ميان گروهي از روس‌ها و مقام‌هاي بلندپايه كمپين دونالد ترامپ برگزار شده است كه در آن دونالد جونيور و جرد كوشنر، پسر و داماد ترامپ حضور داشتند. زماني كه خبرهاي ابتدايي از اين نشست منتشر شد نزديكان ترامپ تلاش كردند به نحوي آن را رد كنند، اما با قطعي شدن اين جلسه، دونالد ترامپ جونيور اصرار داشت تا تاكيد كند اين نشست كوتاه و بي‌اهميت بوده است و تنها به رسم ادب اين قرار ملاقات را پذيرفته است.

اما هنگامي كه ابعاد جديدتري از اين نشست به بيرون درز كرد مشخص شد كه اين ديدار وعده‌اي از جانب روس‌ها براي ارايه اطلاعاتي از كمپين هيلاري كلينتون بوده به نحوي آنها وعده كمك به ترامپ براي شكست هيلاري كلينتون را داده‌اند. حتي ايميل‌هايي از دونالد ترامپ جونيور به دست آمده كه نشان مي‌دهد پسر ترامپ به طور كامل از اين نشست مطلع بوده است و مي‌دانست با چه موضوعي در اين جلسه حاضر مي‌شود.

حتي پس از مدتي مشخص شد كه شخص ترامپ در بيانيه اوليه فرزند خود در خصوص اين ديدار نقش داشته و تاكيد كرده است در اظهارات خود عنوان كند كه شخص ترامپ از اين جلسه بي‌اطلاع بوده است. نيويورك‌تايمز چند ماه بعد طي گزارشي عنوان كرد كه نه‌تنها شخص ترامپ در تنظيم اين بيانيه نقش داشته بلكه خواسته‌هاي خود را ديكته كرده است.

از همين رو اين ابهام و سوال به وجود آمد كه آيا ترامپ از اين جلسه اطلاع داشته است يا خير. شخص ترامپ معتقد است كه اطلاعي نداشته اما تمام شواهد نشان مي‌دهد كه ترامپ از اين ديدار مطلع بوده است. او در مصاحبه‌اي با نيويورك‌تايمز در جولاي 2017 تاكيد كرد كه من هيچ‌چيز در مورد جلسه نمي‌دانستم و من فكر نمي‌كنم اين جلسه مهم بوده باشد و هيچ‌كس نيز به من نگفت. اين جلسه مهم نبود زيرا اگر مهم بود من از آن مطلع مي‌شدم.

ترامپ جونيور نيز طي جلسه كميته قضايي مجلس سنا تاكيد كرده است كه پدرش هيچ اطلاعي از اين جلسه نداشته است و براي اين موضوع حاضر به شهادت شد. از همين رو اكنون يك طرف حقيقت را نمي‌گويد. در حال حاضر يا ترامپ دروغگو است يا كوهن؛ اما كوهن كه خود فردي حقوقي است اگر بتواند شواهدي را دال بر اطلاع شخص ترامپ از اين جلسه ارايه دهد، در اين بين ترامپ با دو اتهام جدي روبه‌رو خواهد شد. نخستين اتهام او دروغ يا پنهان كردن حقيقت است و دومين اتهام او كه براي اولين‌بار است در تاريخ ايالات متحده رخ مي‌دهد، تباني با كشوري خارجي براي پيروزي در انتخابات است. اگر سخنان كوهن براي اثبات اين مدعا يك بلوف باشد، عملا تحقيقات وارد يك بن‌بست جدي خواهد شد.

اما اگر كوهن بتواند ادعاي خود را به اثبات برساند اين موضوع مي‌تواند به مهم‌ترين چالش رياست‌جمهوري امريكا در قرن 21 و در سطح واترگيت بدل شود. واشنگتن‌پست طي بررسي‌اي كه از صحبت‌هاي ترامپ انجام داده طي 466روز اول حضور در كاخ سفيد 3هزار عبارت غلط يا گمراه‌كننده به كار برده است. اما حالا كه مايكل كوهن كه ساليان متمادي تلاش كرده فعاليت‌هاي رييس خود را مخفي نگه دارد و اجازه ندهد بسياري از اتفاقات اطراف او برملا شود و حتي تا پيش از حمله به دفتر وكالت او پرداخت‌ها براي حق‌السكوت را نيز به نوعي رد مي‌كرد حالا تبديل به يكي از جدي‌ترين دشمنان ترامپ شده است كه مي‌توان آن را پاشنه‌آشيل ترامپ و كليد حل پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا دانست. او كه چندي پيش فايل صوتي ترامپ مبني بر پرداخت حق‌السكوت در خصوص رابطه با يك مدل مجله پلي بوي را منتشر كرده بود، دونالد ترامپ را وارد يك پرونده و چالش جديد حقوقي كرد كه اگر اثبات شود اين حق‌السكوت از طريق اموال كمپين انتخاباتي ترامپ پرداخت شده است مي‌تواند يك پرونده حقوقي ديگر براي او ايجاد كند.

با اين حال به نظر مي‌رسد تيم حقوقي ترامپ نيز از اظهارات جديد كوهن دستپاچه شده‌اند. رودي جولياني، وكيل دونالد ترامپ در مصاحبه‌اي با سي‌ان‌ان تلاش كرد تا اعتبار سخنان كوهن را زير سوال ببرد. وي افزود من از كوهن چنين چيزي را انتظار داشتم. چرا كه او در تمام هفته و در تمام سال دروغ مي‌گويد و من اعتباري در حرف‌هاي او نمي‌بينم.

اما اكنون مشكل بالقوه در خصوص استدلال جولياني اين است كه او در حالي مايكل كوهن را براي سال‌ها دروغگو خطاب مي‌كند كه او تا چند ماه پيش يكي از نزديك‌ترين مشاوران حقوقي ترامپ محسوب مي‌شد. در حقيقت از زماني كه مايكل كوهن در مصاحبه با ABC وفاداري خود به ترامپ را كنار گذاشت به نظر مي‌رسد رويكرد نزديكان ترامپ براي حمايت از شخص كوهن نيز تغيير كرد. اكنون فردي در حال فشار آوردن به ترامپ است كه شخص او از شخصي‌ترين مسائل ترامپ طي ساليان اخير مطلع بوده است و همچنين فردي حقوقي است كه مي‌داند چه مداركي از اعتبار كافي برخوردار است، از همين رو تيم حقوقي ترامپ اكنون با يك چالش جدي حقوقي در داخل خود مواجه شده است و با فردي مقابله مي‌كند كه از تمام جزييات مطلع است. كريس سيليزا در سي‌ان‌ان دو سوال عمده را در خصوص اين پرونده مطرح كرده است. نخست اينكه آيا كوهن واقعا به مولر در خصوص اطلاع ترامپ از جلسه ژوئن سال 2016مداركي را ارايه مي‌دهد؟ نكته بعدي اينكه اگر او اين كار را انجام دهد، مدارك تا چه حد براي مولر متقاعد‌كننده خواهد بود كه به سمت محكوميت ترامپ قدم بردارد. اينها تماما سوال‌هايي است كه اكنون پس از اين پرونده جدي مطرح است كه مي‌تواند تبديل به مهم‌ترين اتهام حقوقي دونالد ترامپ شود.

 


ارتباط نزديك با روسيه

طبق اطلاعاتي كه خبرگزاري آسوشيتدپرس به دست آورده، ناتاليا واسلنيتسكايا، وكيل روسي كه در ژوئن سال 2016 با پسر و داماد ترامپ در برج ترامپ در نيويورك ملاقات كرده است ارتباطات بسيار نزديكي با دولتمردان روسي داشته است. طبق ايميل‌هايي كه به دست اين خبرگزاري رسيده اين وكيل روس با مقام‌هاي بلند پايه روس همكاري نزديك داشته است. ارتباطات واسلنيتسكايا با مقام‌هاي وزارت كشور روسيه بوده است و اطلاعات او در خصوص هيلاري كلينتون كه قصد داشت به كمپين پوتين ارايه دهد نيز از اين طريق به دست وي رسيده بود. همچنين به نظر مي‌رسد كه ترامپ جونيور از اينكه واسلنيتسكايا به عنوان نماينده دولت روسيه در اين جلسه حضور پيدا مي‌كند نيز مطلع بوده است، هرچند واسلنيتسكايا هرگونه نمايندگي براي دولت روسيه را رد كرده است و پسر ترامپ نيز تاكيد دارد كه اين يك ديدار بدون اهميت ويژه بوده است كه البته با روشن شدن ابعاد آن مشخص مي‌شود كه اين ديدار چندان بي‌اهميت نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون