• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

واكنش رسانه‌هاي غربي به سخنان سردار سليماني خطاب به رييس‌جمهور امريكا

بايد هشدار سردار را جدي گرفت

گروه ديپلماسي| مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده مي‌گويد ما در مواجهه با ايران تنها نيستيم و به همراهي عربستان، امارات متحده عربي، بحرين و چند كشور اروپايي مي‌نازد. يك رسانه امريكايي به نقل از منابعي ناشناخته خبر مي‌دهد كه امريكا براي حمله هدفمند و مشخص به برخي تاسيسات هسته‌اي ايران آماده است. چند سناتور جمهوريخواه به اروپايي‌ها درباره دور زدن تحريم‌هاي ايران هشدار داده‌اند. هند ميان تداوم خريد نفت از ايران يا واگذاري اين بازار به فروشنده‌اي ديگر مردد است و همزمان شوراي امنيت ملي امريكا جلسه‌اي فوق‌العاده براي بررسي رويكرد كاخ سفيد در قبال ايران تشكيل داده است. در اين سوي ميدان يعني ايران، سردار قاسم سليماني به امريكايي‌ها هشدار داده جنگي را كه شما آغاز كنيد، ما به پايان خواهيم برد. خروج امريكا از توافق هسته‌اي با ايران و بازگشت تحريم‌هاي ثانويه ديگر تنها مساله ميان تهران و واشنگتن نيستند و شايد بتوان گفت به كم‌اهميت‌ترين موضوع ميان دو كشور بدل شده‌اند. اگر در دوره باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده دو كشور تمام موارد اختلافي را از روي ميز برداشتند تا برجام متولد شود، اين‌بار برجام از روي ميز كنار رفته و همه اختلاف‌هاي 4 دهه گذشته ميان تهران و واشنگتن روي ميز به روساي جمهور دو كشور چشمك مي‌زنند.

رسانه انگليسي گاردين با اشاره به سخنان سردار سليماني نوشت: فرمانده سپاه قدس ايران با ادبياتي بسيار متفاوت پاسخ توييت دونالد ترامپ را داد. او را به كاباره‌داري تشبيه و تهديد كرد كه ايران كشوري است كه جنگ را پايان خواهد داد. سليماني كه مسووليت فعاليت‌هاي نظامي برون‌مرزي سپاه پاسداران را برعهده دارد عاليرتبه‌ترين مقام نظامي ايراني است كه در جدال ميان روحاني و ترامپ وارد صحنه شده است. گاردين در ادامه اين گزارش نوشته است: درخواست واشنگتن از مشتريان نفت ايران براي به صفر رساندن خريد نفت از تهران، ايراني‌ها را عصباني كرده و برخي مقام‌هاي ايران تلويحا تهديد به بستن تنگه هرمز كرده‌اند. يك‌پنجم نفت جهان از اين تنگه عبور مي‌كند. اشاره سردار سليماني به اينكه درياي سرخ ديگر براي امريكايي‌ها امن نيست مي‌تواند تلويحا به اين معنا باشد كه ايران با استفاده از نيروهاي خود در عبور و مرور نفتكش‌ها در باب‌المندب نيز اختلال‌هايي ايجاد خواهد كرد.

نيويورك‌تايمز نيز در گزارشي با اشاره به سخنان سردار سليماني نوشت كه سردار پرقدرت ايراني بر شدت دوئل ميان ايران و امريكا افزود و البته كه اظهارات وي از سوي تحليلگران نگران‌كننده خوانده شده است. سردار سليماني در واكنش به سخنان ترامپ تاكيد كرد كه شأن رييس‌جمهور ايران بيش از اين است كه جواب وي را بدهد. هرچند كه پس از توييت دونالد ترامپ، وزير خارجه ايران توييتي در پاسخ نوشت اما به نظر مي‌رسد كه ورود سردار سليماني به اين بگو و مگوها نشانه اين است كه ايران لازم ديده هشدار واضح‌تري بدهد. هرچند كه كارشناسان مي‌گويند احتمال جنگ ميان ايران و امريكا بسيار پايين است اما كارشناسان مسائل سياسي نگران هستند كه افزايش تنش ميان دو طرف بتواند تبعات بسيار جدي‌تري به دنبال داشته باشد. حقيقت اين است كه در غرب زماني كه سردار سليماني سخن مي‌گويد واژه به واژه حرف‌هاي وي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد چرا كه همگان او را چهره‌اي مقتدر و البته كاريزماتيك در حوزه نظامي مي‌دانند. از منظر غربي‌ها، سردار سليماني چهره‌اي است كه در حوزه جمع‌آوري اطلاعات و عمليات‌هاي نظامي تبحر خاصي دارد. رييس گروه اوراسيا كه يك مركز مشاوره ريسك‌هاي سياسي در واشنگتن است در اين باره مي‌گويد: سخنان آتشين سليماني خطاب به ترامپ هم مهم و هم نگران‌كننده است. سليماني مستقيما رييس‌جمهور امريكا را مسخره كرده و سياست‌هاي امريكا را به باد استهزا گرفت. سليماني به ترامپ گفت كه مراقب حرف زدنش باشد و همچنين به وي يادآوري كرد كه ايران در منطقه هم قدرت و هم توان تحت‌الشعاع قرار دادن برخي تحولات را دارد. سخنان وي را مي‌توان تهديد صريح سرمايه‌هاي امريكا در خاورميانه دانست.

نيويورك‌تايمز در ادامه گزارش خود نوشت كه سردار سليماني از حمايت رهبر ايران برخوردار است و گفته مي‌شود كه استراتژيست اصلي سياست‌هاي ايران در سوريه، عراق و ساير كشورهاي غرب آسيا سردار سليماني است. هشدارهاي سليماني زماني معنا پيدا مي‌كند كه بدانيم وي سال‌هاست در ساختار سياسي امريكا تحت نظر است و امريكايي‌ها نام سردار را در ليست تروريست‌ها قرار داده‌اند. برخي از چهره‌هاي حاضر در كابينه ترامپ مانند وزير دفاع و وزير خارجه، سليماني را پشت پرده كشته شدن سربازان امريكايي در عراق مي‌دانند. وزارت خزانه‌داري امريكا نيز از سال 2011 نام وي را در ليست سياه قرار داده است و مي‌گويد كه وي در داستان ترور نافرجام سفير وقت عربستان در امريكا كه اين روزها وزير خارجه سعودي است دست داشته است. هرچند كه امريكايي‌ها مي‌گويند به دنبال سردار سليماني هستند اما پس از حمله امريكا به عراق، نيروهاي امريكايي براي حفظ جان خود هم كه شده خود را در موقعيت نياز به همكاري با سردار سليماني ديدند. سردار سليماني در سال 2015 در آزادسازي شمال تكريت از دست داعش حضور داشت و امريكايي‌ها نيز به اين كمپين پيوستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون