• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

حزب مردمي اسپانيا

تلاش براي آشتي راي‌دهندگان و شهروندان

محمود فاضلي

سرانجام پس از هفته‌ها رايزنـي «پــابلو كاسدائو
- Pablo Casado » 37ساله و عضو دست راستي مجلس اسپانيا در 21 ژوئيه 2018 و در نوزدهمين كنگره حزب مردمي با 1701 راي (57 درصد) در مقابل 1250راي (42 درصد) رقيبش و از مجموع 3082 راي به رهبري اين حزب انتخاب شد. وي به جاي «ماريانو راخوي» 67 ساله رياست «حزب مردمي اسپانيا» را بر عهده گرفت. ماريانو راخوي اوايل ژوئن سال جاري استيضاح و رسما از قدرت بركنار شد. وي شش سال پيش به عنوان نخست‌وزير زمام امور اسپانيا را به دست گرفت، اما در اين اواخر رسوايي فساد در حزب حاكم اسپانيا موجب تضعيف جايگاه راخوي و در نهايت سرنگوني وي از قدرت شد. رقيب اصلي وي «سانتاماريا» كه در گذشته فرد شماره دو دولت ماريانو راخوي بود شكست را پذيرفت و پيروزي كاسدائو را در انتخابات رياست حزب مردمي تبريك گفت. حزب مردمي اسپانيا همچنان حزب اول پارلمان اسپانيا محسوب مي‌شود.

 

رهبر جديد حزب كيست؟

«پابلو كاسدائو» 37 ساله متولد 1981ميلادي است. او يكي از سه نماينده شهرAvila در كنگره ملي نمايندگان از سال 2015 تا سال 2018 بوده است. او همچنين به عنوان معاون دبيركل ارتباطات حزب مردم خدمت كرده است و از ژوئيه 2018 به رياست حزب مردم (حزب مردم) انتخاب شده است. پدرش يك پزشك و مادرش استاد دانشگاه بود. خانواده‌اش داراي يك كلينيك چشم پزشكي هستند. او در سال 1999 تحصيلات دانشگاهي خود را در شهر مادريد در رشته حقوق گذرانده است. او مدعي شده است مدرك كارشناسي ارشد خود را در دانشگاه هاروارد كسب كرده است كه همين امر با واكنش مخالفينش روبه‌رو شده است.

او به عنوان يك محافظه‌كار جديد و نزديك به خوزه ماريا آزنار خود را «ليبرال محافظه‌كار» مي‌خواند و قصد دارد ماليات‌ها را كاهش دهد و خود را به عنوان «كانديداي نوسازي» معرفي كند. او موضع سختگيرانه‌اي در برابر جدايي‌طلبان كاتالونيا داشته و از مديريت رقيبش در بحران جدايي‌طلبي كاتالونيا انتقاد كرده است. او حتي مدافع استرداد پوجدمونت رييس سابق ايالت كاتالونيا به اسپانيا است و احتمالا از مدافعين لغو معاهده شنگن و مخالف سقط جنين است. به باور او، «گفت‌وگو با آن كساني كه قصد قانون‌شكني دارند، سازنده نيست». او خواستار افزودن اتهاماتي مانند اعلام غيرقانوني رفراندوم به قوانين مجرمانه شده است تا واكنش حقوقي اسپانيا به تهديد جدايي را تقويت كند. كاسدائو فراهم ساختن زمينه براي حمايت راي‌دهندگان از حزب راست ميانه مردم را از جمله وظايفش قبل از برگزاري انتخابات محلي، منطقه‌اي و اروپايي در سال آينده مي‌داند. او قصد دارد رأي‌دهندگان خود را به تحرك براي پيروزي در انتخابات آتي تشويق كرده و رابطه ميان راي‌دهندگان و شهروندان را بازسازي كند.

كاسدائو در حالي رهبري حزب مردم را به عهده گرفته كه اين حزب، بر سر رسوايي‌هاي مالي دچار اختلاف و جنجال شده است. جنجال فساد در حزب مردم، به يك صندوق مالي سري مربوط مي‌شود كه طي سال‌هاي 1999 تا 2005 در كنترل اين حزب بوده است. اين جنجال ماريانو راخوي، رهبري پيشين آن را كه از سال 2011 نخست‌وزير اسپانيا بود، مجبور به كناره‌گيري از قدرت كرد. اين حزب از 1996 تا 2004 دولت اسپانيا را تشكيل ‌داد. در اوت 2003 ماريانو راخوي به عنوان جانشين آزنار و نامزد اين حزب براي نخست‌وزيري در انتخابات عمومي 2004 انتخاب شد. تا سال 2011 حزب مردم بزرگ‌ترين حزب اقليت در كنگره نمايندگان بود كه 153 كرسي از 350 كرسي را در اختيار داشت و در مجلس سنا 101 كرسي از 208كرسي را در اختيار گرفت. اما از آن پس تاكنون با در دست داشتن 185 كرسي در كنگره نمايندگان، تبديل به حزب اكثريت شده است.

كاسدائو مي‌تواند نخست‌وزير آتي اسپانيا شود و اين در صورتي است كه اين حزب محافظه‌كار بتواند در انتخابات پارلماني كه بايد در ديرترين زمان سال 2020 برگزار شود، به پيروزي برسد. وي بايد به اين حزب كه بين انتخابات پارلماني 2011 كه راخوي اكثريت مطلق را برد و آخرين انتخابات كه او در سال 2016 سه ميليون راي‌دهنده را از دست داد، جاني تازه بدمد.

كاسدائو در جديد‌ترين مواضع خود ضمن اعلام مخالفت خود با افزايش هزينه‌هاي دولت و در نتيجه بالا بردن سقف بودجه اعتقاد دارد در حال حاضر نياز كشور ما افزايش سقف بودجه نيست زيرا بودجه‌هاي قبلي به اندازه كافي افزايش داشتند. حزب مردمي با در دست داشتن اكثريت مطلق در مجلس سنا اسپانيا تلاش خواهد كرد تا بودجه پيشنهادي دولت را حدود 5 ميليارد دلار نسبت به سال گذشته بيشتر است را وتو كند تا نيازي به بررسي آن در كنگره نباشد. دولت اسپانيا براي تصويب افزايش سقف بودجه سال آينده نيازمند راي مثبت سنا و كنگره است كه در كنگره از آراء لازم برخوردار است اما حمايت حزب مردمي از اين طرح در مجلس سنا حياتي است چرا كه اكثريت مطلق را در دست دارد.

بر اساس حديدترين نظرسنجي صورت گرفته دست‌كم 42.4 درصد از مردم بر اين باور هستند كه نتايج عملكرد حزب مردمي بهتر خواهد شد. در حالي كه 34.7 درصد نظر مخالفي دارند. به اعتقاد 39.3 درصد از مردم، با كاسدائو ارزش‌هاي سنتي حزب احيا خواهد شد و 32.5 درصد نظر خلاف اين نظر را دارند. در اين نظرسنجي پدرو سانچز با 4.2 از 10 امتياز همچنان از نظر محبوبيت در ميان مردم در جايگاه نخست قرار دارد. كاسدائو با 3.9 از حزب مردمي در جايگاه دوم، آلبرت ريورا از حزب شهروندان با 3.7 در جايگاه سوم و ايگلسياس از حزب پودموس با 3.2 در جايگاه چهارم قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون