رنو ميرود؟
مدير ارشد اجرايي رنو: فعاليتها در ايران را متوقف ميكنيم
گروه اقتصادي| آخرين بازمانده فرانسوي در ايران ساز رفتن را كوك كرده و قرار نيست در ايران بماند. در حالي كه پيش از اين مقامان فرانسوي رنو اعلام كرده بودند تحت هر شرايطي در ايران ميمانند اما تيري بولور مدير ارشد اجرايي شركت رنو گفته است: «براي تبعيت از تحريمهاي امريكا، فعاليتها در ايران را متوقف ميكنيم و به دنبال بازار جديد براي جبران از دست دادن بازار ايران هستيم.» مدير ارشد اجرايي رنو در جريان يك كنفرانس تلفني به تحليلگران گفت: «براي تبعيت از تحريمهاي امريكا، احتمالا فعاليتها در ايران را متوقف ميكنيم. ما به دنبال فرصتهاي جديد تجاري به ويژه در آفريقا هستيم تا يك رشد قوي، از دست دادن فرصتها در بازار ايران را براي ما جبران كند.» به نظر ميرسد كه شركت اروپايي رنو آخرين قرباني اعمال مجدد تحريمهاي ايران از سوي امريكا باشد، حتي اگر خودرويي در امريكا نفروشد. از زمان لغو تحريمها در سال 2016، ايران به بازار داغ رشد فروش محصولات اروپايي تبديل شده است و حجم مبادلات تجاري با اروپا به بيش از 10 ميليارد دلار رسيده است. اكنون كه امريكا از توافق هستهاي خارج شده و دوباره تحريمها عليه ايران اجرا ميكند، اين شركتها در حال خارج شدن از ايران هستند. پيش ازاين كارلوس گوسن، يكي از مديران رنو ماه پيش گفته بود اين شركت در حال بررسي گزينهها است و در نظر دارد تا يك حضور حداقلي را همانند دور پيش تحريمها در ايران حفظ كند. رنو سال گذشته با سازمان گسترش و نوسازي صنعتي ايران و شركت پرتو نگين ناصح، توافقنامهاي براي افزايش توليدات در ايران به ميزان 75 درصد امضا كرد. رنوييها با ايرانخودرو و سايپا قراردادهايي توليدي دارند و علاوه بر اين همچنان با توجه به توليد تندر90 در ايران، رنو موظف به ارايه خدمات به اين خودروهاست. به گفته كلوتيلد دلبوس، مدير ارشد مالي اين شركت، رنو هنوز توليد خودروها يا سرمايهگذاري بر سر اساس اين قرارداد در ايران را آغاز نكرده است، اما از سال 2003 تاكنون در ايران خودرو توليد ميكند. در نيمه نخست امسال، فروش رنو در ايران به علت سياستهاي بانك مركزي اين كشور 10 درصد كاهش يافت و به 8 درصد سهم از بازار ايران رسيد. فروش در ايران در نيمه دوم امسال نزديك به صفر ميسد. دولت امريكا با درخواست فرانسه براي دريافت معافيت از تحريمهاي ايران براي شركتهاي اين كشور مخالفت كرد. به اين ترتيب بعد از پژو، سيتروئن و دياس بايد با رنو نيز به صورت رسمي خداحافظي كرد. اتفاقي كه زياد دور از انتظار نبود و حالا مجددا شاهد چرخش كامل خودروسازان به سمت برندهاي آسيايي خواهيم بود و برندهايي كه سهم كمتري در بازار امريكا دارند و احتمال تحت تاثير قرارگيري آنها از تحريمهاي امريكا كمتر است. البته در اين ميان عدهاي از واردكنندگان خودرو براي استمرار همكاري با همكار خارجيشان به فكر گسترش همكاريهاي خود افتادهاند كه نويددهنده الزام به سرمايهگذاري و بقا در شرايط سخت است. در همين حال خبرهايي كه در مورد احتمال خروج چينيها از ايران شنيده ميشود نيز موجب شده تا نگاهها به ساير آسيايينشينهاي خوردوساز معطوف شود.