• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4146 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ مرداد

در نكوهش سرطاني به نام ريموند دومنك

خوره خرافات و فوتبال فرانسه

فرانسه سرمايه‌گذاري مناسبي روي فوتبالش كرده و هدفش رسيدن به سطح آلمان، ايتاليا و برزيل بوده. فدراسيون فوتبال اين كشور تلاش زيادي كرد تا تيم فرانسه تبديل به يكي از قطب‌هاي فوتبال جهان بشود. آنها در بهترين شرايط بازيكنان‌شان را پرورش مي‌دهند تا به چيزي كه مي‌خواهند برسند. اما سپردن تيمي كه در مسير پيشرفت بود به فردي مثل ريموند دومنك، يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات اين فدراسيون بود. مربي‌هاي زيادي بودند كه با اعتقادات عجيبشان تيم‌هاي موفق را به ورطه نابودي كشاندند. معروف‌ترين نمونه در اين ميان ريموند دومنك است. تيمي بي‌نظير به او رسيد كه بهترين‌ تيم زمان خودش بود. فرانسه در سال‌هاي 98 و 2000 عالي كار كرد و مجموعه‌اي از بازيكنان دوست‌داشتني و با كيفيت به جهان فوتبال معرفي شدند. فرانسه موفق شد در يك دوره دو ساله قهرماني جام جهاني و يورو را به دست بياورد. بعد از آن اين تيم به دومنك رسيد تا او مجموعه‌اي از بازيكنان باكيفيت را به وسيله طالع‌بيني به اردوهاي تيم ملي فرانسه دعوت كند. او معتقد بود كه بهترين گزينه براي خط دفاع
نه يك بازيكن بلند قامت، نه يك توپگير بااستعداد و نه يك بازيكن جسور كه بازيكني متولد برج اسد است! فرانسوي‌ها فوتبالي را كه هزينه‌هاي بسياري براي آن شده بود دست كسي سپردند كه كاري به كيفيت فني بازيكنانش نداشت. فرانسه تمام تلاشش را كرده بود تا به سطح برزيل و آلمان برسد. مسوولان فوتبال اين كشور مي‌خواستند تيمي داشته باشند كه همواره يك مدعي باشد و تبديل به تيمي نشود كه فقط يك جرقه كوچك است. اما ناخداي بسيار بدي را براي كشتي لوكس‌شان انتخاب كردند. ريموند دومنك در سال‌هايي كه رابرت پيرس در اوج دوران فوتبالش بود به دليل اينكه او متولد برج سرطان است به تيم ملي دعوتش نكرد؛ چرا كه معتقد بود وجود چنين بازيكني براي كل تيم بديمني مي‌آورد و شانس قهرماني تيم را كم مي‌كند! فرانسه خيلي دير فهميد كه با دومنك راه به جايي نمي‌برد؛ زماني كه در جام جهاني 2010 آن افتضاح به بار آمد و تيم تقريبا اعتصاب كرده بود و هيچكس از سرمربي تيم حساب نمي‌برد.

از دل نسل طلايي فرانسه در سال 1998، حداقل چهار مربي بيرون آمد كه براي شكوفايي نياز به زمان داشتند. ديديه دشان از دل همان نسل طلايي بيرون آمد و هدايت نسل طلايي جديد فرانسه را بر عهده گرفت. ديديه دشان و زين‌الدين زيدان همين حالا هم بين بزرگ‌ترين مربيان جهان هستند و پاتريك ويرا و تيري آنري، نسل بعدي مربيان بزرگي هستند كه از دل آن تيم بيرون آمده. فرانسوي‌ها مي‌توانند تا سال‌ها به داشتن مربيان بزرگ افتخار كنند و خيال‌شان بابت تيم ملي‌شان راحت باشد.

فرانسه تمام تلاشش را كرد و حالا واقعا در زمره بزرگان فوتبال جهان نام دارد. آنها از سال 1998 تا امروز بهترين عملكرد را در جهان داشته‌اند و سه بار به فينال و يك بار به يك چهارم نهايي جام جهاني رسيده‌اند. فرانسوي‌ها دو بار به فينال يورو رسيده‌اند كه اتفاقا يك بار هم قهرمان شده‌اند. مشخص است كه سرمايه‌گذاري آنها جواب داده است. اما سپردن تيم ملي فرانسه به يك سرطان بزرگ به نام ريموند دومنك، اتفاق بسيار بدي بود. فرانسه طي سال‌هايي كه دومنك به عنوان سرمربي روي نيمكتش نشسته بود، چيزي جز يك بازنده دوست‌داشتني نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون