• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4164 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ مرداد

نگاهي به ليگ برتر در چهار هفته نخست

سپيدرود بخشكد، ماهي‌ها مي‌ميرند

علي كربلايي

ليگ برتر به هفته چهارم رسيده و جاذبه‌ها و حواشي آن بيش از حد تصور بوده است. پديده صدرنشين و سپيدرود تيم انتهاي جدول است. تراكتورسازي پرخرج و استقلال با چهره جديدش، هنوز به آن سطح مورد انتظار هواداران نرسيده‌اند. پرسپوليس در دو بازي ساده امتيازات حساسي را از دست داده است. سپاهان با قلعه‌نويي مطابق انتظارات خوب كار كرده و ذوب آهن هم توقعات را برآورده كرده. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به تمام تيم‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران تا هفته چهارم.

 

پديده؛ صدرنشين بي‌ادعا

تيم مشهدي هميشه بهتر از حد توقعات ظاهر مي‌شود و در سال‌هاي گذشته هم، تيمي بوده كه مدعيان را اذيت مي‌كرده. صدرنشيني اين تيم هم عجيب است و هم قابل درك. تيم يحيي گل‌محمدي تا اينجاي فصل جنگنده‌ترين تيم بود و واژه «يحيي‌تايم» به تقليد از فرگي‌تايم به خاطر كام‌بك‌هاي لحظه آخري اين تيم ابداع شده است. اين تيم در هفته اول مقابل پرسپوليس با وجود عملكرد خوبي كه به نمايش گذاشت اسير تجربه رقيب شد و در نهايت با يك گل شكست خورد. در هفته دوم اما پديده در حالي كه با يك گل از استقلال خوزستان عقب بود، موفق شد در واپسين لحظات با دو گل حريف جنوبي‌اش را شكست بدهد. در هفته سوم هم صنعت نفت‌آبادان قرباني اين تيم شد و در آخرين دقايق شكست را قبول كرد. در هفته چهارم پديده كار سختي نداشت و سپيدرود بخت‌برگشته را با دو گل در رشت شكست داد تا با 9 امتياز موقتا به صدر جدول برود و منتظر بازي‌هاي روز بعد بماند. در روز دوم هفته چهارم هم پرسپوليس نتوانست از سد نفت مسجد‌سليمان عبور كند تا پديده صدرنشين باقي بماند. يحيي نظم تاكتيكي خوبي به تيمش داده و نشان داده حاضر نيست به‌راحتي امتيازاتي را كه مي‌تواند كسب كند، از دست بدهد.

سپاهان؛ بازگشت به روزهاي خوب

سپاهان بعد از اينكه فصل گذشته تنها يك قدم تا سقوط فاصله داشت، اين فصل با تغيير در نگرش مديريتي و اضافه كردن ستاره‌هاي بزرگ به تيم، در حال بازگشت به دوران خوش گذشته است. نشاندن امير قلعه‌نويي روي نيمكت اين تيم، نشان داد كه آنها عزم‌شان را جزم كرده‌اند تا اين فصل به قهرماني برسند. عملكرد سپاهاني‌ها تا هفته چهارم خيلي خوب بوده و آنها در همين هفته موفق شدند داربي اصفهان را با پيروزي پشت سر بگذارند. اوج عملكرد آنها در هفته دوم بود كه در رشت سپيدرود را با شش گل شكست دادند. هرچند شكست سپيدرود در حال حاضر نشان‌دهنده قدرت يك تيم نيست، اما به ثمر رساندن شش گل داستان متفاوتي دارد. سپاهان در هفته سوم مقابل پيكان متوقف شد، اما پيروزي در داربي اصفهان آنها را به رده دوم جدول رساند. تيم قلعه‌نويي يكي از تيم‌هايي است كه احتمالا تا انتهاي فصل بين مدعيان قهرماني باقي خواهد ماند.

پرسپوليس؛ همچنان ترسو، همچنان مقتدر!

قهرمان دو دوره اخير فوتبال ايران، اين فصل با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند. آنها از خريد بازيكن در تابستان محروم بودند و تيم‌شان رسما سيزده بازيكن اصلي دارد. تركيب ثابت اين تيم در اين چهار هفته دست نخورده باقي مانده است. اما نمايش‌هاي تيم برانكو هواداران را راضي نكرده است. هواداراني كه توقع‌شان ناشي از نتايج و بازي‌هاي خوب برانكو در فصل‌هاي پيش است و حالا اين سردرگمي تاكتيكي تيم را درك نمي‌كنند. در ديدار مقابل فولاد، پرسپوليس مجبور شد كاميابي‌نيا را به خاطر مصدوميت از زمين بيرون بكشد و برانكو گادوين منشا را به زمين فرستاد. تعويضي كه روحي تازه در تيم دميد و تيم به همان 2-4-4 لوزي دوست‌داشتني هواداران برگشت. فولاد سه بار دروازه‌اش باز شد و يكي از روان‌ترين بازي‌هاي پرسپوليس در يك سال اخير را شاهد بوديم. اما برانكو باز هم به همان تركيب قديمي و دوست‌داشتني خودش برگشت. يعني استفاده از دو هافبك دفاعي. او به اين تركيب ايمان دارد و فقط در شرايط اجبار بي‌خيال آن مي‌شود. در بازي مقابل نفت مسجدسليمان در هفته چهارم، اين تيم به‌شدت نياز به گل داشت، اما مربي تيم حاضر نشد يكي از دو هافبك دفاعي‌اش را از زمين بيرون بكشد تا مورد انتقاد هواداران قرار بگيرد. پرسپوليس تنها تيم بدون گل خورده ليگ برتر تا اينجاي مسابقات است. اين تيم همچنان مدعي اصلي كسب عنوان قهرماني است، اگر برانكو كمي در ايده‌هايش تجديدنظر كند. او با همين بازيكنان هم توانايي ارايه بازي هجومي‌تري را دارد.

پارس جنوبي جم؛ دوباره شروع خوب

تيم چهارم جدول پارس جنوبي جم است. تيم مهدي تارتار سال گذشته هم شروع بسيار خوبي داشت. آنها تا انتهاي نيم‌فصل اول بين رده‌هاي اول و دوم در تردد بودند، اما در نيم‌فصل دوم اوضاع به هم ريخت و اين تيم نتوانست جايگاهش را حفظ كند. اين فصل هم اما آنها نشان داده‌اند كه تيم دست و پا بسته‌اي نيستند، به خصوص در بازي‌هاي خانگي. پارس جنوبي تا اينجا 6 امتياز ممكن از بازي‌هاي خانگي را كسب كرده و در بازي‌هاي خارج از خانه هم يك تساوي و يك شكست در كارنامه‌اش ديده مي‌شود. بهترين عملكرد آنها در همين هفته مقابل استقلال بود. دفاع منظم و تميز اين تيم، به خوبي جلوي حملات پردامنه استقلال را گرفت و در چند صحنه روي ضدحملات بسيار خطرناك ظاهر شدند. بايد ديد تارتار مي‌تواند تا انتهاي فصل اين روند را حفظ كند يا خير. نكته‌اي كه با جرات مي‌توان در مورد اين تيم گفت، اين است كه اين تيم سقوط نخواهد كرد. براي تيمي كه سال دوم حضورش در ليگ برتر را تجربه مي‌كند، همين موضوع به خودي خود يك موفقيت بزرگ حساب مي‌شود. بودجه اين تيم نسبت به خيلي از تيم‌ها كمتر است و تارتار با امنيت شغلي خوبي كه توسط مديران برايش ايجاد شده، به كارش ادامه مي‌دهد.

فولاد خوزستان؛ تيم سردرگم

فولاد تا اين هفته 7 امتياز كسب كرده، اما سيدسيروس پورموسوي در پايان هفته چهارم چهار گوشه زمين را بوسيد و به نوعي از اين تيم خداحافظي كرد. فولاد از معدود باشگاه‌هاي فوتبال ايران است كه مديريتش نگاه بلندمدت دارد و با ساخت استاديوم و يك آكادمي مجهز، شايد تنها تيم ايران باشد كه اينقدر حرفه‌اي عمل مي‌كند. در هفته دوم اما اين تيم مقابل پرسپوليس متحمل يك شكست سخت شد. درحالي كه تصور مي‌شد با پيروزي هفته اول مقابل پارس جنوبي، فولاد حريف سختي براي پرسپوليس است، اما اينطور نشد و پرسپوليس موفق شد مقابل اين تيم بهترين نمايشش را ارايه بدهد. تساوي مقابل نفت مسجد‌سليمان در هفته سوم، بعد از شكست مقابل پرسپوليس كار اين تيم را كمي گره زد، اما شكست دادن نساجي مازندران با اشتباهات عجيب دروازه‌بانش، اين تيم را به رده پنجم جدول رساند. فولاد خوزستان تا نيم‌فصل مي‌تواند از سروش رفيعي، يكي از بهترين هافبك‌هاي ايران استفاده كند، اما چالش بزرگ اينجاست كه بعد از نيم‌فصل چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ تيم خوب سيد سيروس پورموسوي سردرگم است و سرنوشتش مشخص نيست. معلوم نيست هفته آينده چه كسي مربي اين تيم خواهد بود و بازيكنان از اوضاع باشگاه شاكي هستند. چنين اتفاقي براي يكي از بهترين باشگاه‌هاي ايران كمي عجيب است و بايد هرچه زودتر اين حواشي توسط مديريت باشگاه جمع و جور شود.

پيكان؛ رانندگي مطمئن آقا معلم

تيم مجيد جلالي مانند سال‌هاي گذشته با تعدادي استعداد جوان در كنار بازيكنان امتحان پس‌داده شكل گرفته و قاعدتا اين تيم مدعي قهرماني نيست. پيكان اما تا اينجاي فصل تيمي بوده كه مدعيان بايد از آن بترسند و هيچ تيمي مقابل آنها، بازي ساده‌اي نخواهد داشت. آقا معلم فوتبال ايران در مورد عملكرد تيمش در اين چهار هفته مي‌گويد: «ما در ۳ بازي اول كاملا در مدار هدف‌گذاري حركت كرديم و همه‌چيز خوب پيش رفت. اين را هم در نظر بگيريد كه ما در ۳ بازي اول مقابل استقلال در آزادي، مقابل سپاهان در اصفهان و مقابل سايپا بازي كرديم اما در بازي چهارم مقابل گسترش فولاد آن طوري كه هدف‌گذاري كرده بوديم، نشد.» بايد ديد مجيد جلالي در سال سوم حضورش به عنوان سرمربي در تيم پيكان چه‌كار خواهد كرد و مديران پيكان چه نتيجه‌اي از اعتماد به اين مربي باتجربه خواهند گرفت.

استقلال؛ بيم‌ها و اميدهاي تمام‌نشدني

تيم هفتم جدول رده‌بندي ليگ برتر فوتبال ايران استقلال تهران است؛ تيمي كه به عنوان مدعي قهرماني پاي به عرصه رقابت‌ها گذاشت و حالا در برآورده كردن توقعات هواداران ناكام بوده. اين تيم در هفته سوم مقابل تراكتور، عملكردي مثل نمايش پرسپوليس مقابل فولاد داشت و با سه گل حريف مدعي‌اش را شكست داد. استقلال در مقابل تراكتور نشان داد خريدهاي جديدش چه توانايي‌هاي خاصي دارند و چقدر تيم خوبي است. با توجه به تعداد زياد بازيكنان خروجي اين تيم، ورودي‌هاي جديد هنوز به هماهنگي كامل نرسيده‌اند و شايد از چند هفته بعد، استقلالي شبيه تيم ترسناك سال گذشته ببينيم. وينفرد شفر بايد حواشي اطراف تيمش را جمع كند. به‌عنوان مثال مساله دروازه‌بان اصلي براي اين تيم تبديل به يك چالش شده و سيد حسين حسيني با قهر، اردوي اين تيم در بوشهر را ترك كرده است. اگر شفر از پس حاشيه‌ها بربيايد و بتواند بازيكنان جديد را با بازيكنان قديمي هماهنگ كند، به زودي اين تيم را در رده‌هاي بالاي جدول خواهيم داد. استقلال فعلا از كورس عقب افتاده، اما تنها 4امتياز با صدر فاصله دارد و در چند هفته آينده حتي مي‌تواند به صدر جدول برسد.

ذوب‌آهن؛ مثل هميشه

ذوب بعد از اينكه تعداد زيادي از ستاره‌هايش را ازدست داد و سرمربي‌اش به رقيب همشهري رفت، به خوبي توانسته شخصيت تيمي خودش را حفظ كند. آنها بعد از تنها يك هفته مرتضي تبريزي را هم از دست دادند. اما به نظر مي‌رسد اين موضوع براي اميد نمازي، سرمربي جديد اين تيم چندان مساله جدي‌اي نبوده و او به خوبي در اين تيم كار مي‌كند. ذوب‌آهن درست اندازه استقلال امتياز جمع كرده و به خاطر تفاضل گل در رده هشتم قرار گرفته است. آنها در داربي اصفهان هم يك بازنده سربلند بودند. به نظر مي‌رسد اگر اميد نمازي وقت كافي داشته باشد، بتواند براي اين تيم مفيد واقع شود.

تراكتورسازي؛ بوي استيل‌آذين

تراكتور، پرخرج‌ترين تيم نقل و انتقالات تابستاني بوده و پشت سر هم بمب منفجر كرده است اما داخل زمين، اين تيم در حد ساير تيم‌هاي معمولي ليگ و حتي بدتر از آنها بوده است. جان توشاك اصلا نتوانسته توقعات هواداران را برآورده كند و اولين سه امتياز اين تيم بعد از چهار هفته به دست آمد. مهم‌ترين نكته در تراكتورسازي، تفاوت واضح كيفيت خطوط مختلف اين تيم است. يك دروازه‌بان معمولي پرحاشيه، مدافعان بد، خط هافبك خوب و البته يك خط حمله چندميليون دلاري. اين تيم نمي‌تواند مدعي قهرماني باشد و بايد باز هم خريد داشته باشد. اما آخرين اخباري كه به گوش مي‌رسد اين است كه اين تيم باز هم به دنبال جذب مهاجم و هافبك هجومي است.

گسترش فولاد؛ مجهول‌الهويه

همچنان جدي‌ترين موضوع در مورد اين تيم اسمش است. ماشين‌سازي يا شهرداري، گزينه‌هاي مطرح‌شده هستند و در جدول هر سايتي، يك اسم براي اين تيم انتخاب شده است. اما جداي از اين مسائل، اين تيم موفق شده از چهار بازي خود چهار امتياز بگيرد. تمام بازي‌هاي گسترش فولاد مساوي شده و فيروز كريمي عملكرد قابل قبولي در اين تيم داشته است. گسترش، يك تيم سردرگم است و براي اين فصل همين كه موفق به بقاي در ليگ شود، يك پيروزي بزرگ به دست آورده.

سايپا كجا، اينجا كجا؟

رده يازدهم جدول و سايپاي علي دايي، با هم غريبه‌اند. تيم هميشه خوب دايي اين فصل اصلا خوب نبوده و در همه بازي‌هايش نااميدكننده ظاهر شده است. تيم علي دايي تا اينجاي فصل تنها موفق به شكست سپيدرود در هفته اول شده و اصلا اوضاع خوبي ندارد. به نظر مي‌رسد خروج علي قلي‌زاده از اين تيم تاثير خيلي زيادي داشته و سايپا در بعد هجومي در حد انتظار ظاهر نشده است. شكست مقابل تراكتور جان توشاك و پيكان جلالي، نشان مي‌دهد تيم علي دايي اين فصل براي حضور در كمركش جدول تلاش خواهد كرد.

استقلال خوزستان؛ روزهاي روشن، خداحافظ

بدنام‌ترين تيم ليگ تا اينجاي كار، استقلال خوزستان بوده. فاجعه ورزشگاه غدير توسط هواداران اين تيم رقم خورد. البته رفتار زشت تماشاگران باعث شد اين تيم يك امتياز حساس بگيرد كه به نوعي يك سوم امتيازات اين تيم است. شاگردان يزدي در اين فصل جواناني هستند كه از سطح پايين به ليگ برتر آمده‌اند. به عنوان مثال خشتان، سال گذشته در ليگ يك مدافع راست بوده و حالا با چهار گل زده، آقاي گل ليگ برتر است. اگر از درخشش‌هاي جرقه‌گونه بازيكن‌هاي جوان تيم بگذريم، بايد بگوييم اوضاع اين تيم اصلا خوب نيست و مي‌توان روي استقلال خوزستان به عنوان يكي از كانديداهاي سقوط حساب كرد. فراموش نكنيد كه اين تيم، آخرين قهرمان ليگ پيش از پرسپوليس است.

صنعت نفت آبادان؛ بدترين برزيل تاريخ

روزگاري صنعت نفت آبادان يكي از قطب‌هاي جنوب كشور بود، اما حالا تيمي است كه از ابتداي فصل به دنبال بقا در ليگ است. سرجيو، مربي پرتغالي اين تيم كارنامه روشني ندارد و اوضاع تيمش به خرابي كارنامه‌اش است. آنها هر سال به دنبال چند اسم مطرح مي‌روند و در نهايت يكي دو ستاره را در كنار تعدادي بازيكن گمنام قرار مي‌دهند. بايد ديد اين تيم امسال در ليگ مي‌ماند يا خير، به هر حال در اين چهار هفته آنها يك كانديداي واقعي سقوط بوده‌اند.

نفت مسجدسليمان؛ فوتبال دفاعي يا ضدفوتبال؟

يكي از بحث‌هاي مهم فوتبال ايران در روزهاي اخير را اين تيم باز كرده است. آنها در هفته چهارم مقابل پرسپوليس به هر روش ممكن موفق به كسب يك امتياز شدند. اما انتقادات از اين تيم بسيار بالا گرفت. در مقابل انتقادات، عده‌اي گفتند كه روش آنها منطقي بوده و بايد مقابل تيمي مثل پرسپوليس آنطور دفاعي بازي كرد. اما مساله اينجاست كه فوتبال دفاعي، شامل وقت‌كشي نمي‌شود. با در نظر گرفتن اين نكته مي‌توان گفت كه تيم ويسي چندان هم فوتبال تميزي ارايه نداد. جداي از آن اما اين تيم با 3 امتياز از چهار بازي كه شامل سه تساوي و يك شكست بوده، از كانديداهاي سقوط است.

نساجي مازندران؛ فقط حمايت هوادار

تيم نكونام تا اينجاي كار كه چهار هفته از مسابقات گذشته اصلا خوب نبوده و بازيكنانش اشتباهات مرگبار زيادي داشته‌اند. نساجي مازندران از همين هفته چهارم در منطقه سقوط قرار گرفته است. با‌وجود وعده‌هاي زياد مسوولان استان مبني بر حمايت از اين تيم، همچنان خبري نيست و اين تيم تنها به هوادارانش دلخوش است. قائم‌شهري‌ها تا اينجاي كار با دو تساوي مقابل تراكتور و پارس جنوبي جم، در رده يكي مانده به آخر قرار دارند.

سپيدرود بخشكد، ماهي‌ها مي‌‌ميرند

در مورد نماينده رشت نمي‌توان صحبت خاصي مطرح كرد. اين تيم دچار وضعيت عجيبي شده كه چند نفر ادعاي مالكيتش را دارند. هر روز يك مربي جديد معرفي مي‌كنند و به نظر مي‌رسد چندين تيم در رشت به نام «سپيدرود» داريم. هيات فوتبال استان گيلان بايد پاسخگو اين افتضاحي كه به وجود آمده باشد. در مورد بعد فني اين تيم نمي‌توان صحبتي كرد. چهار بازي، دو گل زده و دوازده گل خورده، خود نمايانگر وضعيت اين تيم است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون