• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

از سرعت روند كار با ١+٤ راضي نيستيم

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته به سنت هر هفته در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي به سوال‌هاي آنها پاسخ داد. خبرنگار اعتماد از وي سوال كرد كه تا بازگشت دور اصلي تحريم‌هاي ثانويه امريكا عليه ايران كمتر از ٣ ماه زمان باقي مانده و قرار بود كه تمهيدات اروپا مانند قوانين مسدودساز تا حدودي مانع از خروج كمپاني‌هاي اروپايي از ايران بشود كه تاكنون اين اتفاق رخ نداده و ما هر روز شاهد خروج كمپاني‌هاي بيشتري از ايران هستيم. فكر مي‌كنيد تا كجا مي‌توانيم با اميدواري به بسته ١+٤ به حضور در برجام با وجود چالش‌هاي موجود ادامه دهيم؟

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ گفت: «من فكر مي‌كنم آن چيزي كه به آن اتكا كرده‌ايم و روي آن حساب مي‌كنيم، توان ملي ايران است و توان و ظرفيت‌هاي مردمي است كه بايد به آنها تكيه كرد. اين مهم‌ترين عاملي است كه بايد به آن توجه داشت. اولويت بعدي همكاري‌هاي بيروني و خارجي است.»

 

تداوم موضع مثبت ١+٤

بهرام قاسمي تصريح كرد: «در بحث همكاري‌هاي ما و اروپا، مواضع سياسي آنها مواضع بسيار روشني است. هم اتحاديه اروپا و هم روسيه و چين، موضعي كه در رابطه با برجام گرفته‌اند، كاملا مثبت است.»

سخنگوي وزارت خارجه افزود: «در خصوص آن‌چيزي كه به بسته همكاري‌هاي اقتصادي موسوم شده است براي تامين منافع ايران از برجام، شاهد پيشرفت‌هايي هستيم. تا امروز گام‌هاي بيشتري برداشته ‌شده است.»

 

روند كار كند است

قاسمي گفت: «متاسفانه به علت تهديدها، وضعيت تعطيلات آگوست در اروپا و شرايطي كه در جهان وجود دارد، به دلايلي با كندي‌هايي مواجه بوديم و از سير و سرعت روند كار رضايت كامل نداريم، مصرانه خواهان اين هستيم كه كشورها با جديت بيشتر و سرعت عمل لازم تلاش خود را ادامه بدهند.»

 

در كليات توافق داريم‎

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: «در مسير سياسي مشكلي نداريم و وضعيت روشن است. در كليات گفته‌ها و پيشنهاداتي كه ارايه شده مثبت تلقي مي‌شود. مكانيسم‌هاي فني اين همكاري‌ها در بخش‌هايي كاملا روشن است و در بخش‌هايي روشن نيست و ممكن است ابهاماتي وجود داشته ‌باشد كه مورد رضايت طرف ايراني نيست. كندي و عدم وجود سرعت لازم مطلوب ما و مردم ما نخواهد بود.»

 

لزوم تبديل اراده سياسي به گام اجرايي

قاسمي اضافه كرد: «ما سعي مي‌كنيم همكاري لازم را داشته ‌باشيم كه اين اراده سياسي اروپا كه بارها روي آن تاكيد شده است، بتواند مسير را بهتر جلو ببرد.»

وي در پايان تصريح كرد: «وظيفه اساسي بر عهده اين طرف‌هاست كه اميدوارم كه با توجه به وضعيت جديد و اتمام تعطيلات در اروپا شاهد جهش و سرعت بهتري از جانب اين كشورها باشيم. ما با اين اميدواري‌ها همچنان كار را دنبال خواهيم كرد.»‎

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون