• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

دشمن مردم

امريكا كمك 200ميليون دلاري به فلسطين را متوقف مي‌كند

ميثم سليماني

دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در شرايط حساس داخلي خود نيز برنامه‌هاي فاجعه بار در سياست خارجي را فراموش نمي‌كند. جمعه شب به وقت تهران، دولت امريكا اعلام كرد تقريبا تمام بودجه‌اي كه از سوي ايالات متحده براي پرداخت به فلسطيني‌ها مقرر شده بود تا شايد مرهمي باشد بر چالش و سختي‌هايي كه مردم فلسطين با آن روبه‌رو هستند، به امور ديگري اختصاص پيدا خواهد كرد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه در طول ساليان گذشته با وجود سياست‌هاي خصمانه امريكا عليه مردم فلسطين، دولتمردان اين كشور مدعي بودند، كه ايالات متحده بيشترين كمك‌ها را براي كمك به مردم فلسطين انجام داده و هيچ كشوري در اين زمينه در سطح امريكا نبوده است. در حال حاضر با قطع شدن اين كمك‌ها ديگر اقدامي براي كمرنگ كردن خصم نسبت به مردم صورت نمي‌گيرد و تنها دشمني امريكا است كه براي فلسطيني‌ها باقي مي‌ماند.

طبق اعلام وزارت امورخارجه امريكا پولي كه بناست به اين موضوع اختصاص داده شود طبق برنامه بايد تا 30 سپتامبر هزينه شود، اما اين امر متوقف و به سمت پروژه‌هاي پر اهميت در جاي ديگري هدايت مي‌شود. اين مبلغ بيش از 200 ميليون دلار بود كه مي‌توانست در دوراني كه غزه در بدترين شرايط بحران انساني خود به سر مي‌برد مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش فارين پاليسي مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده در ابتدا با كاهش اين بودجه مخالفت مي‌كند اما در نهايت در اوايل ماه جاري آن را مي‌پذيرد. اين گزارش تاكيد مي‌كند كه اين اقدام تحت فشار جرد كوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ صورت گرفته است. زيرا وي معتقد بود كه پايان دادن به اين كمك‌ها به طور كامل مي‌تواند شرايط را براي آمدن طرف فلسطيني به پاي ميز مذاكره فراهم كند. مذاكره‌اي كه بناست تحت طرح صلح بلند‌پروازانه‌اي انجام شود كه آن را معامله قرن مي‌نامند.

گفتني است دونالد ترامپ سال جديد ميلادي را با مجموعه توييت‌هايي عليه فلسطيني‌ها آغاز كرد. او مدعي شد كه فلسطيني‌ها از ايالات متحده در سال ميليون‌ها دلار پول دريافت مي‌كنند و هيچ قدرداني و احترامي نشان نمي‌دهند. وي در انتهاي اين توييت‌ها عنوان كرد كه چرا بايد باز هم پرداخت‌هاي گسترده به فلسطيني‌ها انجام شود. اين توييت‌ها پس از آن انجام شد كه مقام‌هاي تشكيلات خودگردان فلسطيني پس از آنكه ترامپ بيت‌المقدس را به عنوان پايتخت اسراييل به رسميت شناخت، در سفر مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور امريكا به منطقه با وي ملاقات نكردند.

اما اكنون دولت خودگردان فلسطين براي اداره وضعيت خود با يك چالش جدي و عمده روبه‌رو است. زيرا مجبور است تا يارانه‌هاي غذايي براي فقراي فلسطيني را متوقف كند. از طرفي برخي برنامه‌هاي درماني و برنامه‌هاي مربوط به جوانان و بسياري از موارد ديگر متوقف خواهد شد. اما هنوز مشخص نيست كه پروژه‌هاي از پيش طراحي‌شده نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرند يا خير.

قطع كمك‌ها مي‌تواند روابط ايالات متحده را با فلسطيني‌ها به پايين‌ترين سطح ممكن برساند. دونالد ترامپ همواره سعي كرده تا تمام كمك‌هايي كه به صورت دولتي و غير‌دولتي از سوي امريكا به فلسطين پرداخت مي‌شود را به‌شدت كمرنگ كند. عمده‌ترين دليل آن هم اين است كه مقام‌هاي فلسطيني نسبت به اينكه بيت‌المقدس به عنوان پايتخت اسراييل به رسميت شناخته شده ناراضي هستند. اين در حالي است كه فلسطيني‌ها حداقل بخشي از اين شهر را متعلق به خود مي‌دانند و بناست پايتخت دولت فلسطيني را در آن بنا كنند.

مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه هيچ ارتباطي با رهبران فلسطيني براي اعلام اين اقدام برقرار نكرده‌اند و يك مقام رسمي در دفتر محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني اعلام كرد كه هيچ‌كس از اين تصميم آنها را مطلع نكرده است.

به گزارش NPR مقام‌هاي فلسطيني ايالات متحده را متهم به عدم پرداخت پول مي‌كنند تا رهبران فلسطيني را مجبور به پذيرش پيشنهادات ايالات متحده براي معاهده صلح با اسراييل كنند.

حنان عشراوي يكي از مقام‌هاي فلسطيني به NPR گفت: دولت ايالات متحده نشان داده است قصد دارد يك تهديد سطح پايين را به عنوان يك ابزار سياسي مورد استفاده قرار دهد. وي افزود، مردم و رهبري فلسطين از طريق ارعاب و تهديد تسليم نخواهند شد.

آرون ديويد ميلر، مسوول بخش خاورميانه موسسه ويلسون در توييتر خود نوشت: اين اولين‌بار در تاريخ است كه امريكا براي حمايت از اسراييل وارد يك جنگ سياسي، اقتصادي عليه فلسطين شده است.

در اين تصميم ايالات متحده حماس را عامل اين اتفاق دانسته و معتقد است كه مديريت حماس در غزه موجب چالش شده است و آنها را عامل اين بحران بشردوستانه در غزه مي‌داند. اين در حالي است كه مردم نوار غزه كماكان از اثرات جنگ با رژيم اسراييل رنج مي‌برند و محاصره غزه و جنگ‌هاي چندين ساله در اين منطقه موجب وضعيت امروز مردم بيگناه غزه شده است. اما امريكا موضوعي بي‌ارزش را دستاويز اقدام خود قرار داده كه هيچ جايگاهي در افكار عمومي جهان ندارد.

واقعيت آن است كه با از بين رفتن كمك‌هاي ايالات متحده عملا نفوذ آن نيز در اين منطقه كاهش پيدا مي‌كند. ديو هاردن، رييس سابق بخش توسعه بين‌المللي ايالات متحده براي كرانه باختري و غزه كه اين پول را مديريت مي‌كند معتقد است: ايالات متحده با اين اقدامات عملا فضاي سياسي را به حماس تحويل مي‌دهد.

گفته مي‌شود كه اين پول قطع شده به دولت خودگردان به صورت مستقيم پرداخت نمي‌شود بلكه وارد پروژه‌هايي مي‌شود كه به صورت مستقيم به شهروندان فلسطيني خدمت مي‌كند. اما در اين بين مشخص نيست كه آيا مردم نوار غزه نيز جزيي از مردم هستند يا خير. پاتريك لياهي، سناتور دموكرات ورمونت مي‌گويد: مردم فلسطين زندانيان بالقوه‌اي هستند كه درگير يك تلاش بي‌رحمانه و ناخوشايند براي پاسخ دادن به نگراني‌هاي امنيتي اسراييل شده‌اند.

در طول ماه‌هاي گذشته عملا پروژه‌هاي كمك‌رساني به سمت نابودي رفته‌اند. مقامات به‌شدت هرگونه اقدامي براي كمك كردن به فلسطين را زير ذره‌بين قرار داده‌اند. در حال حاضر به دليل عدم دسترسي به پول بسياري از كاركنان در غزه اخراج شده‌اند و برنامه‌هايي مانند پرداخت يارانه براي درمان و جراحي‌ها و كوپن‌هاي غذايي براي خانواده‌هاي فقير محروم شده‌اند.

برخي مقام‌ها مي‌گويند كه در اين زمينه استثناهايي نيز وجود دارد. زيرا در ماه‌هاي اخير ايالات متحده كمك‌هاي مالي به نيروهاي امنيتي فلسطيني براي كمك به اسراييل در راستاي جلوگيري از حملات در كرانه باختري پرداخت كرده است. اين مقامات عنوان كردند كه در حال يك بازنگري در پرداخت پول به بيمارستان‌هاي شرق بيت‌المقدس هستند كه با گروه‌هاي مسيحي ايالات متحده در ارتباط هستند. موضوعي كه مي‌تواند تبديل به يك شكاف جدي در داخل فلسطيني‌ها شود.

اما امريكا تنها پرداخت اين پول را قطع نكرده است. ايالات متحده همچنين پرداخت 300 ميليون دلار به آژانس بين‌المللي مهاجران و پناهندگان فلسطيني را نيز متوقف كرده است و اكنون پناهندگان نيز با مشكلات جدي روبه‌رو شده‌اند.

با اين حال اقدام روز جمعه وزارت امورخارجه ايالات متحده يك هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه دولت امريكا كمك 230 ميليون دلاري در خصوص برنامه‌هاي خود در سوريه را نيز متوقف كرد. البته مقام‌هاي امريكايي با اين هدف كمك‌ها را قطع كردند كه ساير كشورها از جمله عربستان و امارات آن را پوشش خواهند داد، اما اين اقدام رسما با هدف تحريم فلسطيني‌ها صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون