• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

مرزها و فرصت‌هاي گردشگري

محمد محب‌خدايي

هر شهري در هر كجاي كشور كه بخواهد تبديل به مقصد گردشگري شود بايد محصولي در آن شهر و منطقه وجود داشته باشد يا تعريف شود. يكي از اصول گردشگري اين است كه جاذبه‌ها بايد تبديل به محصول شوند. در كشور ما جاذبه‌هاي فراواني وجود دارد كه گاه شامل استعدادهاي شخصي آدم‌ها مي‌شود، مانند پتانسيل‌هايي كه در حوزه غذا، نقاشي، موسيقي و هنردستي وجود دارد و حتي دانش افراد در حوزه پزشكي كه گردشگري سلامت و پزشكي را به دنبال مي‌آورد. بخشي از جاذبه‌هاي خدادادي مانند طبيعت هم هستند و در كنارش فرهنگ تاريخ هم سهم قابل توجهي دارند. در مناطق مرزي بزرگ‌ترين فرصت ما در حوزه گردشگري اين است كه در آن سوي مرز جمعيتي ساكن استان‌ها و شهرهاي مرزي كشورهاي همسايه حضور دارند. اگر بتوانيم در نقاط مرزي‌مان بر اين ظرفيت‌ها متمركز شويم و آنها را شناسايي و برجسته كنيم، مي‌تواند جاذبه‌اي براي جذب توريست باشد، هم شهروندان ساكن نقاط مرزي و ساير بخش‌هاي كشور همسايه و هم گردشگران داخلي كشور خودمان. يك نمونه بسيار بارز اين موضوع استان وان در كشور تركيه است. بسياري از ايراني‌ها به وان تركيه سفر مي‌كنند و هم از ظرفيت‌هاي طبيعي اين منطقه استفاده مي‌كنند و هم خريدهاي‌شان را انجام مي‌دهند. در كشور خود ما منطقه اروند همين حالت را دارد.

اين روزها بسياري از ساكنان شهر بصره (در عراق) براي خريد مايحتاج عمومي‌شان و گذراندن بخشي از اوقات فراغت‌شان به اروند مي‌آيند براي پيدا كردن چنين ظرفيت‌ها و موقعيت‌هايي در مناطق و شهرهاي مرزي در حال برنامه‌ريزي هستيم و تلاش مي‌كنيم تا با فعال كردن پتانسيل‌هاي گردشگري در اين مناطق بخشي از مشكلات موجود در شهرهاي مرزي را هم كم كنيم. سند راهبردي تهيه شده و در اين سند نقشه راه به ما مي‌گويد كه استان‌ها به صورت موردي و بر اساس ظرفيت‌هاي‌شان فعال شوند تا بتوانيم براي هر استان و منطقه در كنار ظرفيت‌هاي شهري برنامه‌ريزي و بر اساس آن براي جذب گردشگر اقدام كنيم. بر اساس اين نقشه راه مناطق مرزي برنامه‌ريزي خاص خودشان را خواهند داشت. البته بايد در نظر گرفت كه ما در حال حاضر از برنامه سند چشم‌انداز عقب هستيم. بر اساس اين سند ما بايد 20 ميليون گردشگر جذب مي‌كرديم و در حال حاضر اين ميزان نزديك به 5 ميليون و
200 هزار نفر است. اين باعث شده تا برنامه‌ريزي در حالت فشردگي قرار بگيرد و در عين حال تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه تا هفت سال آينده يعني 1404 اين عقب‌ماندگي را جبران كنيم.

معاون گردشگري كشور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون