• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

بررسي مصائب مديريت منابع آب خوزستان

همه از بازنگري در شيوه‌هاي قبلي مي‌گويند

گروه اجتماعي| بحران تامين آب در استان خوزستان باعث شد تا اين موضوع در جلسه مشترك مجمع نمايندگان استان خوزستان با رييس مجلس و تعدادي از مقام‌هاي ارشد دولت بررسي شود. مرور سخنان اعضاي حاضر در اين نشست نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي توسعه خوزستان هم مثل اكثر مناطق كشور از فقدان طرح آمايش سرزمين رنج مي‌برد. انتشار يك ويدئو از اين نشست نشان مي دهد كه نمايندگان استان خوزستان در اين نشست از
چالش‌هاي مختلف استان خوزستان در حوزه مديريت منابع آب انتقاد كرده اند.

روشن نبودن ميزان حق آبه زيست محيطي استان و حق‌آبه كشاورزي از جمله اين موارد بود . همچنين پيامدهاي زيست‌محيطي سد گتوند هم از ديگر موضوعات مطرح در اين نشست بود كه رييس مجلس درباره آن گفت اگر طرح پيشنهادي دانشگاه تهران در اين باره مورد قبول است بايد مسئولان همين پيشنهاد را اجرايي كنند.

علي لاريجاني ريیس مجلس شورای اسلامی در اين جلسه به فقدان طرح‌هاي آمايش سرزمين اشاره كرد و گفت: «متاسفانه طرح آمایش سرزمین هنوز اجرا نشده تا مشخص شود كه برای توسعه استان خوزستان تجارت یا صنعت مناسب است، چون در كل كشور این طرح اجرا نشده بنابراین جانمایی‌ها به‌درستی صورت نمی گیرد.

به گزارش ايرنا، لاریجانی با بیان اینكه در شرایط كنونی چند اقدام به صورت فوریتی و تعدادی هم به‌صورت میان مدت باید انجام شود، تاكید كرد: وزارت نیرو در رابطه با رفع مشكل نخیلات باید آب بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا نخل‌ها از بین نرود، البته گفته‌اند می‌توانند در‌حدود 70 میلیون مترمكعب آب به سمت آن رها سازی كنند تا نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان از این وضع میانی خارج شوند، بنابراین باید این كار را سریع‌تر انجام دهند تا مشكلات كنونی این بخش رفع شود.

لاريجاني همچنين درباره حقابه این استان هم تاكيد كرد: «حقابه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و وزارت نیرو باید در سطح كلان بدان توجه كند تا فشار فقط به استان خوزستان وارد نشود. همچنین در مورد سدهای آبی كه برای جلوگیری از ورود آب دریا احداث شده، باید در اولویت قرار بگیرد و اگر كمبود منابع هم وجود دارد، باید رفع آن در اولویت باشد تا حداقل برای آینده این مشكل وجود نداشته باشد. این اقدامات پرهزینه نیست بنابراین اگر مشكل منابع هم دارید، از طریق جلسه سران قوا مطرح كنید و برای كمبود آن منبعی معین كنید تا ما هم در این جهت كمك كنیم.»

 

اظهار نظر درباره وضعيت كشت نيشكر

ريیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشكل میزان آب مصرفی برای كشت نیشكر در استان خوزستان، یادآور شد: ارايه طرح برای مدیریت آب در مورد كشت چغندر و نیشكر زمانبر است، ولی باید بدان توجه كنید، البته نه به این معنا كه كشت نیشكر را تعطیل كنید، بلكه باید روش كار را تغییر دهید تا از آب بتوان به شكل بهتری استفاده كرد، مساله آب برای ما مهم‌تر از سایر مقوله‌هاست، اما معنایش این نیست كه افرادی كه در این حوزه فعالیت دارند، از كار مرخص شوند، بنابراین روش كار باید تغییر كند. ريیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تغییر كشت و نوع آبیاری باید وزارت جهاد كشاورزی به سهم استان خوزستان توجه بیشتری كند و حتی اگر لازم باشد در این مورد از سران قوا اجازه بگیرد و با استفاده از آبیاری تحت فشار یا نوین از آب موجود بهتر استفاده كند، ضمن اینكه در این مورد باید برای استان خوزستان اولویت قائل شد.

 

كشت بهار، 42 درصد كاهش داشت

محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی هم با بیان اینكه كشت نیشكر به آب زیادی نیاز دارد، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال 38 درصد آب كمتر به این نوع كشت اختصاص یافت؛ ضمن اینكه ما باید امسال 5.5 میلیون تن نیشكر داشته باشیم و این درحالی است كه تنها 3.5 میلیون تن نیشكر داریم، از سوی دیگر مشكل موجود در نخيلات آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل شوری آب ایجاد شده و غیرقابل قبول است.

 

لزوم تجديد نظر در مصرف آب

عیسی كلانتری ريیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم با تاكید بر اینكه باید در تعیین سهم آب استان‌ها تجدیدنظر شود، گفت: هم‌اكنون باید برای تامین میزان آب كشاورزی هم در برنامه ششم و هم در كل كشور تجدیدنظر كلی شود چرا كه این میزان آب تعیین شده برای مناطق مختلف با معیارهایی كه در گذشته وجود داشته و شرایط كنونی پاسخگو نخواهد بود. وی خطاب به ريیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اكنون شما، كمیسیون كشاورزی و دولت باید به یك تفاهمی برسید و آب كشور و پتانسیل‌های موجود در این زمینه را مجدد بررسی كنید؛ چراكه از خوزستان تا فارس، زابل و كرمان به دلیل مشكلاتی كه در این حوزه دارند با معضل گرد و غبار مواجه شده‌اند؛ بنابراین باید ظرف 3 ماه آینده این موضوع به نتیجه برسد.

كلانتری یادآور شد: بخش‌های جنوبی استان با مشكلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ ضمن اینكه ما با 412 میلیارد مترمكعب آب تجدیدپذیر برنامه‌ریزی كردیم كه این میزان به 80 میلیارد مترمكعب رسیده كه از این میان حداكثر 40میلیارد مترمكعب قابل مصرف است، بنابراین در چنین شرایطی به تعریف جدیدی از كشاورزی و مصرف آب نیاز داریم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون