• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4181 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي:

به‌دليل نگراني از نظارت استصوابي به طرح شفافيت آراي نمايندگان، راي منفي دادم

در حالي كه مخالفت مجلس با فوريت طرح شفافيت آراي نمايندگان در يكي از جلسات علني هفته گذشته مجلس با واكنش بسيار منفي افكار عمومي روبه‌رو شده است، حال علي مطهري نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي كه همواره به عنوان نماينده‌اي آزاد و طرفدار شفافيت شناخته شده، از راي مخالفت خود به اين طرح خبر داده است. البته يكي از نكات جالب درباره
رد فوريت اين طرح، نه لزوما نفس مخالفت مجلس با آن، بلكه به تعداد آراي موافقان و مخالفان اين طرح مربوط بود. بر اين اساس، درحالي تنها 59 نفر از نمايندگان به يك‌فوريت اين طرح راي مثبت دادند كه طرح با حدود 160 امضا در دستوركار صحن علني مجلس قرار گرفته بود.

به هر تفسير، آنچنان كه مطهري در يادداشت اخير خود توضيح داده، اولا مخالفت با فوريت يك طرح به‌معناي مخالفت با محتواي آن نيست و در ثاني آنچه منجر به مخالفت اين نماينده مجلس با طرح شفافيت آراي نمايندگان شده، نه مخالفت با نفس شفافيت، بلكه نگراني از سوءاستفاده از اين شفافيت بوده است.

علي مطهري در يادداشتي با عنوان «درباره شفافيت آراي نمايندگان» كه در اختيار ايسنا قرار داد، نوشت: «رد يك فوريت طرح شفاف‌سازي آراي نمايندگان مجلس اين سوال را در ميان برخي افرادي كه جلسات مجلس را دنبال مي‌كنند، پديد آورده است كه چگونه طرحي كه بيش از 200 نفر از نمايندگان در رسانه‌ها از آن حمايت كردند فوريت آن راي نياورد؟ پاسخ اين است كه اولا راي نياوردن فوريت يك طرح به معني مخالفت مجلس با آن طرح نيست و ممكن است بعد از آنكه به صورت عادي در كميسيون مربوط بررسي و گزارش آن به صحن آمد، تصويب شود. ثانيا بهتر بود نمايندگان مخالف اين طرح مخالفت خود را در رسانه‌ها اعلام مي‌كردند تا اين توقع در جامعه ايجاد نشود. اما اين روزها از اينجانب نيز نظرم را درباره اين طرح سوال مي‌كنند. در پاسخ مي‌گويم من با شفافيت حضور و غياب‌ها و سفرهاي نمايندگان و مانند اينها موافقم اما با شفافيت آراي آنها موافق نيستم زيرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در اين زمينه پيدا نكرده است. اگر آراي نمايندگان به طرح‌ها و لوايح اعلام عمومي شود، نماينده در حوزه انتخابيه خود مورد آزار و اذيت گروه‌هاي فشار قرار مي‌گيرد يا به موجب نظارت استصوابي حق او در انتخابات بعدي ضايع مي‌شود. به‌همين جهت ممكن است در محذور واقع شود و راي واقعي خود را اعمال نكند، در حالي كه نماينده بايد در ابراز راي خود آزاد باشد؛ لذا اينجانب اين طرح را امضا نكردم و به فوريت آن هم راي ندادم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون