• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4184 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور

مخالفان و موافقان عمليات ادلب چه مي‌گويند؟

دمشق: وليد معلم، وزيرخارجه سوريه عمليات ادلب را «غيرقابل اجتناب» توصيف كرده و هدف آن را «پاكسازي تمامي عناصر تروريستي» از سوريه اعلام كرده‌است. بشار جعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل متحد در جلسه شوراي امنيت در مورد وضعيت ادلب گفت: « دمشق تصمیم گرفته است ادلب را از لوث گروه تروریستی النصره آزاد کند و این استان را به آغوش کشور بازگرداند.»

تهران: وزيرخارجه جمهوري اسلامي ايران، محمد جواد ظريف تاكيد كرده‌است كه «مناطق باقي مانده از ادلب كه تحت تسلط تروريست‌ها قرار دارد بايد پاكسازي شوند.» با اين حال ايران تاكيد كرده‌است كه خواهان به كارگيري كمترين خشونت در اين عمليات است. محمد جواد ظريف تاكيد كرده‌است: «تلاش ما بر این است که شرایط ادلب و خروج تروریست‌‌‌‌ها از این منطقه با کمترین هزینه انسانی انجام شود و به همین منظور گفت‌وگوهایی در ترکیه و همچنین در سوریه با مقامات عالی سوری داشتیم.» دستيار ويژه وزير امورخارجه، حسين جابري انصاري هم در مورد احتمال وقوع فاجعه انساني در ادلب تاكيد كرده‌است: «ما هم نگران هستیم. سعی داریم از این وضعیت پرهیز کنیم.»

سازمان ملل متحد: آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل متحد از ايران، روسيه و تركيه خواسته‌است در مورد عمليات ادلب احتياط كنند. گوترش تاكيد كرده‌است: «درک می‌کنم که وضعیت در ادلب پایدار نبوده و حضور گروه‌های تروریستی قابل تحمل نیست. با این حال، امر مبارزه با تروریسم جناح‌های درگیر را از تعهدات اصلی خود بر اساس قوانین بین‌المللی مبرا نمی‌کند.» دبيركل سازمان ملل متحد همچنين تاكيد كرد: « یک حمله تمام عیار به ادلب باعث ایجاد یک کابوس انسانی می شود که نظیر آن در بحران سوریه دیده نشده است.»

واشنگتن: دولت امريكا از هفته‌هاي قبل از آغاز عمليات ادلب نسبت به وقوع «حمله شيميايي» در اين نبرد هشدار داده‌است و تاكيد كرده كه در صورت وقوع چنين حمله‌اي به سوريه حمله مي‌كند. رييس جمهور امريكا نيز به ايران، روسيه و رييس جمهور سوريه در مورد حمله به ادلب هشدار داده‌است. دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: «بشار اسد، ريیس جمهور سوريه، نباید با بی‌احتیاطی به استان ادلب حمله کند. روس‌ها و ایرانی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند اگر در این فاجعه انسانی بالقوه مشارکت داشته باشند. ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند. نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.»

اروپا: در آستانه ديدار روساي جمهوري ايران، تركيه و روسيه در تهران، كشورهاي اروپايي با امضاي نامه‌اي مشترك خواهان جلوگيري از يك فاجعه انساني در ادلب شدند. این بیانیه به امضای بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، لهستان، سوئد، ایتالیا و هلند رسید. هشت کشور اروپایی آمده است: «تهاجم گسترده نظامی به ادلب می تواند جان سه میلیون غیرنظامی از جمله یک میلیون کودک را به خطر اندازد.» نمايندگان بريتانيا، فرانسه و آلمان در جلسه شوراي امنيت در مورد وضعيت ادلب، خواستار خودداري سوريه از اجراي عمليات نظامي در استان ادلب شدند.

مسكو: روسيه به عنوان متحد دمشق از عمليات در ادلب حمايت مي‌كند. واسيلي نبنزيا در جلسه هفته پيش شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد وضعيت ادلب تاكيد كرد نمی توان اجازه داد «تروریست ها» از صدها هزار ساکن ادلب به عنوان «سپر انسانی» استفاده کنند. او گفت «ده ها هزار» جنگجوی مرتبط با القاعده، دولت اسلامی (داعش) و سایر گروه های افراطی در ادلب حضور دارند. روسيه همچنين ادعاي احتمال وقوع حمله شيميايي در ادلب را جعلي و سناريوي مخالفان عنوان مي‌كند. به گفته نبنزيا «ارتش سوريه هيچ سلاح شيميايي در اختيار ندارد.» ديميتري پسكف، سخنگوي كرملين هم در واكنش به هشدار دونالد ترامپ، رييس جمهور امريكا در مورد حمله به ادلب گفته‌است: « هشدار‌های ترامپ درباره حمله احتمالی به ادلب شیوه مناسبی برای حل مشکل ادلب نیست.» پسکوف افزود: «ادلب پایگاهی برای تروریست‌ها شده است و گروه‌های مخالف مستقر در ادلب تلاش‌ها برای صلح در ادلب را مختل می‌کنند و پهپاد‌های آن‌ها پایگاه‌های نظامی ما را تهدید می‌کند.»

آنكارا: دولت تركيه خواهان خودداري دمشق از اجراي عمليات نظامي در ادلب و در نظر گرفتن راهكارهاي جايگزين است. رجب طيب اردوغان، رييس جمهور تركيه در جلسه سران ايران، روسيه و تركيه در تهران خواهان «آتش‌بس» در ادلب و خودداري از اقدام نظامي شد. او همچنين با انتشار يادداشتي در روزنامه وال‌استريت ژورنال خواهان فشار جامعه جهاني براي جلوگيري از اجراي عمليات ادلب شده‌است. ابراهيم كالين، سخنگوی ریاست‌جمهور ترکیه گفته‌است: «ما خواستار توقف حمله احتمالی به ادلب از طریق هماهنگی بین افکار عمومی دنیا و کشورهای غربی و کشورهای منطقه و امريكا هستیم.» رسانه‌هاي سوريه خبر داده‌اند كه تركيه در مذاكره با مسكو خواهان مهلتي قبل از شروع عمليات ادلب شده‌است. آنكارا تلاش مي‌كند با انحلال ائتلاف گروه‌هاي تروريستي تحت پرچم «هيات تحرير الشام» سرنوشت ادلب را به جاي راهكاري نظامي به گفتگو ميان دمشق و گروه‌هاي تحت حمايت خود محول كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون