• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4184 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور

عليپور قهرمان سنگ‌نوردي جهان شد

دونده عمودي ورزش ايران نه به جلو، بلكه با بالاترين سرعت رو به آسمان حركت مي‌كند و 15 متر ديواره سنگ‌نوردي را آنقدر با‌شتاب طي مي‌كند كه ناخودآگاه همگان به ياد يوسين بولت افسانه‌اي مي‌افتند. رضا عليپور ملقب به يوزپلنگ يك‌بار ديگر براي كشورمان كسب افتخار كرد. عليپور در مسابقات سنگ‌نوردي قهرماني جهان در اينسبورگ اتريش، موفق شد در ماده سرعت با ركورد ۵ ثانيه و ۶۳ صدم ثانيه به مقام قهرماني جهان برسد. باسا ماوم از فرانسه و استاين اسلو كوكورين از روسيه در رده‌هاي دوم و سوم اين ماده قرار گرفتند.

او در جريان برگزاري مسابقات سنگ‌نوردي بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ در اندونزي نيز توانسته بود در اولين حضور رشته سنگ‌نوردي در اين رقابت‌ها، دهمين مدال طلاي كاروان كشورمان و نخستين مدال طلاي تاريخ سنگ‌نوردي ايران در بازي‌هاي آسيايي را كسب كند. سنگ‌نورد قزويني كشورمان براي رسيدن به مدال خوشرنگ اين بازي‌ در ديدار فينال با حريفي از چين رقابت كرد. چيني‌ها كه از قدرت‌هاي اين رشته به حساب مي‌آيند، به شهر پالمبانگ محل برگزاري مسابقات سنگ‌نوردي آمده بودند تا يوزايراني را پشت‌سر بگذارند؛ اما در رقابت با ورزشكار 23 ساله ايران كم آورده و نماينده آنها در همان ابتداي رقابت پاياني، مرتكب خطا شد تا عليپور موفق به كسب مدال طلا شود. رضا با ركورد ۶۷‚5 ثانيه عنوان نخست را به نام خود كرد تا طلايي ديگر به كارنامه ورزشي خود اضافه كند. او در سال ۱۳۹۲ در مسابقات قهرماني جهان كه در چين برگزار شد، توانست با ثبت ركورد ۶ ثانيه و ۲۴صدم ثانيه مدال طلاي جهان را در رشته سرعت براي اولين‌بار در تاريخ سنگ‌نوردي ايران كسب كند.

فدراسيون جهاني سنگ‌نوردي به‌خاطر سرعت بالاي او لقب يوزپلنگ آسيا را به وي داد. عليپور در ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ موفق شد با ثبت ركورد ۵ ثانيه و ۵۴ صدم ثانيه عنوان قهرماني مسابقات سنگ‌نوردي جام‌جهاني نانجينگ چين را از آن خود كند. وي در همه مراحل اين مسابقات توانست ركورد كمتر از ۶ثانيه را ثبت كند و در مرحله نيمه‌نهايي نيز توانست با ثبت زمان ۵ ثانيه و ۴۸ صدم ثانيه، ركورد دنيا را كه متعلق به دانيل بولديرف اوكرايني با زمان ۵ ثانيه و ۶۰ صدم ثانيه بود، ۱۲ صدم ثانيه جابه‌جا كند. او در فينال اين رقابت‌ها با ثبت زمان ۵ ثانيه و ۵۴ صدم ثانيه بر سنگ‌نورد روس غلبه كرد و به عنوان قهرماني دست يافت. پس از بهبود بخشيدن ركورد سرعت سنگ‌نوردي جهان به ميزان ۵ ثانيه و ۴۸ صدم ثانيه توسط رضا، در تعبيري رسانه‌هاي جهان او را سريع‌ترين مرد عمودي جهان و يوسين بولت سنگ‌نوردي جهان ناميدند. بولت دونده جاماييكايي است كه عنوان سريع‌ترين مرد افقي جهان را دارد.

در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ طي اقدامي از سوي اتحاديه بين‌المللي بازي‌هاي جهاني و به انتخاب كاربران ورزشكار برتر سال ۲۰۱۷ از ميان برترين ورزشكاران شركت‌كننده در مسابقات ۲۰۱۷ وروتسواف لهستان به راي‌گيري گذاشته شد؛ كه بر اين اساس عليپور با كسب ۹۰۷۹۰ راي مردمي به عنوان برترين ورزشكار رشته‌هاي غير‌المپيكي جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. اين اتفاق بزرگ براي اولين‌بار در تاريخ ورزش ايران رخ مي‌دهد كه برترين ورزشكار رشته‌هاي غيرالمپيكي جهان از كشور ايران انتخاب مي‌شود.

عليپور كه با تمام اين افتخارات همچون ساير قهرمانان ايران از بي‌توجهي‌ها و ناملايمتي‌ها گله‌مند بوده و هنوز از داشتن يك شغل ثابت براي تامين معاش خود محروم است به فكر حضور در المپيك 2020 توكيو است تا افتخارات خود را با كسب مدال المپيك كامل كند. او در اين باره مي‌گويد: اميدوارم اين رشته در كشورمان بيشتر توسعه يابد تا عموم مردم با آن آشنا شوند. سنگ‌نوردي در المپيك حضور خواهد داشت، البته هنوز براي چگونگي حضور ورزشكاران در سنگ‌نوردي المپيك‌ تصميم‌گيري نشده و بايد اعلام شود تا بتوانيم در المپيك 2020 حضور خوبي داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون