• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4185 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور

صداي مخالف

ايجاد حاشيه امن سياسي براي سيف

حكم جديد حسن روحاني براي ولي‌الله سيف، رييس‌كل سابق بانك مركزي ناراحتي اصولگرايان را به دنبال داشته است. اعتراضات ابتدا و در همان ساعات اوليه در توييتر و كانال‌هاي تلگرامي نسبت به اين حكم آغاز شد و در ادامه به رسانه‌هاي رسمي نيز كشيده شد. آنها انتظار محاكمه سيف را مي‌كشيدند. از همان روز كه سيف از رياست كل بانك مركزي كنار رفت حتي شايعاتي براي تبديل كردنش به «خاوري» دولت روحاني آغاز شد. از رسايي گرفته تا ساير رسانه‌هاي اصولگرا از شايعه خروج سيف از ايران حرف زدند. پروژه‌اي كه به در بسته خورد.

انتظار آنها براي محاكمه سيف با اظهارات محسني‌اژه‌اي كه در برنامه تلويزيوني از او نام برده بود بيشتر تقويت شده بود. حالا تحليل آنها اين است كه روحاني با اين كار خواسته پيامي را منتقل كند و براي او «حاشيه امن سياسي» ساخته است.

وطن امروز در اين باره نوشت:« در اين شرايط كه سيف به عنوان مطلع بايد همچنان به قوه قضاييه رفت و آمد داشته باشد و حتي سخن از بازداشت وي به ميان مي‌آيد، حسن روحاني تصميم گرفته سيف را مشاور خود كند. مشاور رييس‌جمهور شدن سيف يك حاشيه امن سياسي براي وي به همراه خواهد داشت اما اگر فسادي متوجه سيف باشد قوه قضاييه نشان داده بدون ملاحظه با آن برخورد خواهد كرد و افكار عمومي منتظر عاقبت اين پرونده است.» اين روزنامه تاكيد مي‌كند كه «تاكنون در ادوار مختلف هيچ رييس‌جمهوري مشاور پولي و بانكي نداشته و اين سوال به وجود مي‌آيد كه آيا اين سمت جديد براي يك هدف اقتصادي است يا ايجاد يك حاشيه امن براي كسي كه قوه قضاييه در حال تحقيق از وي است؟»

علاوه بر وطن امروز مشرق نيز در يادداشتي كه تعمدا نام نويسنده‌ آن بيان نشده به اين موضوع پرداخته است. مشرق با اشاره به سابقه اتفاقات ارزي در ارايه ارز 4200 توماني و مقصر دانستن سيف مي‌نويسد: «در شرايطي كه به علت قصور يا تقصيرات سيف در بحران ارزي اخير، احتمال انتصاب او به عنوان سفير ايران در استراليا و خروجش از كشور صفر شده، به ناگاه حسن روحاني او را به عنوان مشاور خود برمي‌گزيند. سوال مهمي كه وجود دارد اين است كه اگر سيف توانمندي مفيدي در زمينه بانكداري داشت، او را از رياست بانك مركزي بركنار نمي‌كردند. بنابراين فقط يك دليل مي‌توان براي انتصاب سيف پيدا كرد: بالا بردن هزينه بازداشت او. آيا قوه قضاييه در برابر اينگونه اقدامات، كوتاه مي‌آيد؟»

 

رمزگشايي از حرف‌هاي روحاني

سايت 598 كه به موسسه امام خميني و پرتو سخن نزديك است، در گزارشي تحليلي معتقد است كه حرف‌هاي روحاني در مورد راي آوري با انتقاد به دولت، به اصلاح‌طلبان بازمي‌گردد. در گزارش اين سايت با اشاره به برخي موضع‌گيري‌ها از جمله انتقادات عارف، رهامي و بيانيه اخير حزب كارگزاران آمده: «اينكه انتقادات اصلاح‌طلبان، بهانه‌اي براي جداكردن صف خود از دولت جهت ترسيم دورنماي اميدواركننده از انتخابات آينده براي خود است، اعتقاد حسن روحاني هم هست! رييس‌جمهوري در جلسه روز چهارشنبه ۲۱ شهريور هيات دولت با اشاره به انتقاد‌ها از دولتش گفت: تا انتخابات زمان بسياري باقي مانده است. هيچ‌كس نبايد تصور كند كه تخريب دولت مي‌تواند براي آنها چه در انتخابات سال آينده و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰ راي به وجود بياورد.»

 

گرايش معتادانه دولت به غرب

مــدتي اســت روزنامه‌هاي اصولگرا در حال تئوريزه كردن نگاه به شرق و تغيير نگرش به روسيه هستند. كيهان پيش‌تر در اين زمينه مقاله‌اي نوشت و پايان شعار «نه شرقي نه غربي» را اعلام كرده بود. حتي پيش از آن نيز سايت جهان‌نيوز وابسته به جمعيت رهپويان به دنبال تئوريزه كردن نگاه به سمت شرق بود. اين مساله در ستون صداي مخالف روزهاي 3 و 28 خرداد مورد اشاره قرار گرفت. حالا عبدالله گنجي در سرمقاله روزنامه جوان به دنبال رفع تعارض نگاه به شرق و شعار نه شرقي نه غربي برآمده، مي‌نويسد: «روسيه كنوني نه خاستگاه سوسياليسم است كه به جهت فرهنگي يك كشور كاملا غربي است و تضاد آن با غرب هم نه فرهنگي و نه ايدئولوژيك كه بر سر منافع است. پوتين براي مناسبت‌هاي ارتدوكسي به كليسا مي‌رود، مشي كمونيستي و داعيه سلطه ندارد. اتهامات چهارگانه حقوق بشر، تروريسم، موشكي و هسته‌اي را عليه ايران به كار نمي‌گيرد و تحريم شاخص «منافع مشترك سلبي» ايران و روسيه فعلي است. اگر آن چهار اتهام را عليه ايران به كار گيرد مخالفان روسيه در ايران موافق آن خواهند شد.» به اعتقاد نويسنده ‌«آنچه ما و روسيه را نزديك كرده است نظام ارباب و رعيتي يا پلكاني نيست كه روسيه نه مي‌خواهد و نه مي‌تواند خواسته‌اي را بر ايران تحميل كند.»

گنجي در نهايت به دولت توصيه كرده: «اگر مسوولان دولت ما از نگاه شرقي‌ها گرايش معتادانه به غرب نداشتند با صراحت بهتري مي‌توانستند از منافذ شرق براي حل مساله تحريم استفاده كنند و شرقي‌ها احساس نمي‌كردند ايران از ناچاري به سوي آنان مي‌آيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون