• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4185 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور

شفافيت كيهاني

انگار جنجال‌هاي تكراري «طرح شفافيت آراي نمايندگان» را كه فوريت آن (نه محتواي طرح) چندي پيش با راي منفي نمايندگان در صحن علني مواجه شد، تمامي ندارد؛ طرحي كه محمدجواد فتحي نماينده اصلاح‌طلب تهران نزديك به 10 ماه پيش تهيه و تقديم هيات رييسه‌اش كرده بود و در نهايت چهارشنبه دو هفته قبل در دستور صحن قرار گرفت؛ طرحي كه همچون همه طرح‌ها و لوايح پس از اظهارات طراح، موافقان و مخالفان از جانب رييس جلسه به راي گذاشته شد و شبيه به بسياري از طرح‌ها و لوايح با راي منفي مجلس روبه‌رو شد. بازهم بگوييم، اين راي منفي صرفا راي به فوريت بررسي آن بود، نه محتواي آن.

اينها را البته هم ديروز گفتيم، هم چند روز قبل و هم، همان روزي كه فوريت اين طرح در صحن علني رد شد. همين‌طور گفتيم و نوشتيم كه مصطفي كواكبيان نماينده اصلاح‌طلب مجلس پس از فتحي كه طراح طرح بود، در مقام موافقت نطق كرد و عليرضا سليمي نماينده اصولگراي محلات در مقام مخالفت با طرح شفافيت آراي نمايندگان. در نهايت هم اصلاح‌طلب يا اصولگرا، معلوم نشد، 108 نماينده راي منفي دادند و تنها 57 نفر راي مثبت. اين شد كه طرح شفافيت آراي نمايندگان به كميسيون برگشت تا همچون طرحي عادي و فاقد فوريت، احتمالا ظرف 6 ماه آينده مجددا در دستوركار مجلس قرار گيرد. همين‌قدر ساده كه گفتيم. بي‌هيچ پيچيدگي. حداقل ظاهر ماجرا به همين سادگي كه گفتيم، بود. اما گويا «كيهان» سر آن ندارد كه اين موضوع ساده را بپذيرد. آن‌چنان كه همچنان اصرار دارد، اين طرح اصولگرايان بوده و اصلاح‌طلبان مخالفت شفافيتند. اين ‌را همين ديروز دوباره و چندباره نوشته و براي نوشته‌اش تيتري جنجالي زده كه «واهمه نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس از شفافيت آرا» بعد هم برداشته يادداشت محمدعلي وكيلي عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس در «اعتماد» را هرطور خواسته روايت كرده تا بگويد، حرفش درست بوده و اصلاح‌طلبان مخالف شفافيتند.

همانطور كه از ظاهر ماجرا گفتيم، طراح و موافقان طرح اصلاح‌طلبان بودند و مخالفش، از قضا يك اصولگرا. اما اين ظاهر ماجرا بود. علاوه بر اين ظاهر، بودند نمايندگان اصلاح‌طلب و ميانه‌رويي همچون مطهري و وكيلي كه معتقد بودند، اين طرح نمي‌تواند شفافيت‌ساز باشد. نگفتند مخالف شفافيتند. نه وكيلي چنين حرفي در «اعتماد» زد و نه مطهري در يادداشتش در ايسنا. اين دو و بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد و چند اصلاح‌طلب ديگر صرفا اظهارنگراني كردند كه مبادا اين شفافيت منجر به اعمال فشار بيشتر عليه نمايندگان شود. مطهري گفت كه نگران است شفاف شدن آراي نمايندگان به ابزاري براي اعمال دوچندان نظارت استصوابي تبديل شود و عبدالكريم حسين‌زاده نايب‌رييس فراكسيون اميد هم نه از نفس و اصل «شفافيت»، بلكه از اين طرح خاص انتقاد كرد و گفت: اين طرح به مسلخ بردن شفافيت است؛ آن هم به نام شفافيت. اين تمام ماجراست. اما احتمالا «كيهان» همچنان بر مدار خود بچرخد و همچنان به‌دنبال دوشيدن اين گاو نر!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون