• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4185 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور

چاله پالايشگاهي خطوط هوايي

مشكلات «نيما» عيان‌تر شد

گروه اقتصادي

 در حالي كه قرار است شركت‌هاي پتروشيمي ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نيما عرضه كنند تا شركت‌هاي ديگر همچون ايرلاين‌ها بتوانند نياز ارزي خود را از اين سامانه تامين كنند اما گويا پتروشيمي‌ها با شيطنت‌هاي خاص خود شرايط را فراهم كرده‌اند كه ايرلاين‌ها توان تامين ارز مورد نياز خود از اين سامانه را نداشته باشند؛

طبق گفته مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي عدم عرضه به موقع ارز پتروشيمي‌ها در سامانه نيما موجب شده تا بدهي‌هاي ايرلاين به فرودگاه‌ها بيشتر شده و مشكلاتي را براي آنها ايجاد كند. مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در اين باره مي‌گويد: با وجود دستور معاون اول رييس‌جمهور به بانك مركزي مبني بر واگذاري ارز نيمايي به ايرلاين‌ها، بانك‌هاي عامل از اجراي آن طفره مي‌روند. نرخ‌گذاري بليت هواپيما تابع نرخ ارز است و اگر ارز كاهش نيابد، قيمت بليت هواپيما نيز كاهش نخواهد يافت. دولت تصويب كرده تا نرخ ارز شركت‌هاي هواپيمايي بر اساس نرخ سامانه «نيما» باشد. ماه گذشته شركت‌هاي هواپيمايي طي درخواستي از وزير راه و شهرسازي، خواهان تخصيص ارز براساس نرخ سامانه «نيما» به ايرلاين‌ها بودند و وزير راه نيز طي نامه‌اي به معاون اول رييس‌جمهور، درخواست آنها را مطرح كرد كه معاون اول رييس‌جمهور بر اساس درخواست وزير راه و شهرسازي، به بانك مركزي دستور داد تا ارز مورد نياز بخش حمل و نقل در همه شقوق آن از جمله حمل و نقل هوايي بر اساس نرخ سامانه «نيما» باشد اما متاسفانه ارز نيمايي تاكنون تعلق نگرفته است. دبير انجمن صنفي شركت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا نرخ ارز تخصيصي به ايرلاين‌ها بر اساس سامانه «نيما» نيست، گفت: بانك‌ها چندان مايل نيستند دستورالعمل معاون اول رييس‌جمهور اجرايي شود و به بهانه‌هاي مختلف از جمله اينكه بايد از سازمان هواپيمايي كشوري معرفي‌نامه بياورند، اجراي آن را به تعويق انداخته‌اند. وي ادامه مي‌دهد: شركت‌هاي پتروشيمي و مانند آنها كه قرار است در سامانه «نيما» ارز عرضه كنند، بر اساس دستورالعمل اين سامانه تا ساعت ۱۶ مي‌توانند ارز دريافتي خود را در اين سامانه به فروش برسانند ولي عملا تا اين ساعت اجراي آن را به تعويق مي‌اندازند تا درخواست شركت‌هاي هواپيمايي براي خريد ارز از سامانه «نيما» بي‌پاسخ بماند. بارها ايرلاين‌ها درخواست خود را در سامانه «نيما» اعلام و حتي مبلغ ريالي آن را هم واريز كرده‌اند اما ارز مورد نياز تعلق نگرفته است. دولت بايد براي بهبود سازوكار عرضه و فروش ارز در سامانه نيما راهكاري بينديشد. شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌توانند از اين سامانه ارز مورد نياز خود را تهيه كنند.

مشكل ايران اير شديدتر است

وي درباره ايرلاين‌هاي دولتي هم تاكيد مي‌كند: براساس قوانين، هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) نمي‌تواند از بازار آزاد ارز تهيه كند. از سوي ديگر، ارز دولتي به بخش حمل و نقل تعلق نمي‌گيرد و فقط به كالاهاي اساسي اختصاص دارد. اگر ايرلاين‌هاي غيردولتي به سختي ارز مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه مي‌كنند، هما اجازه انجام چنين كاري را ندارد در نتيجه مشكل ايران‌اير از بقيه ايرلاين‌ها شديدتر است.

بدهي ۱۶ ميليون دلاري

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه به دليل مشكل ايرلاين‌ها در تهيه ارز، پرداخت بدهي‌هاي خود به فرودگاه‌هاي خارجي از جمله فرودگاه نجف را به تعويق انداخته‌اند، مي‌افزايد: ايرلاين‌هاي ايراني ۱۶ ميليون دلار به فرودگاه نجف بدهي دارند كه اگر تسويه نشود، امكان انجام پروازهاي اربعين به اين فرودگاه وجود ندارد و ممكن است لغو شود. از رقم مذكور، ۶ تا ۷ ميليون دلار مربوط به بدهي ايران اير به فرودگاه نجف است.

گرانفروشي ربات‌ها

وي درباره ادعاي ايران‌اير مبني بر فروش گران‌تر بليت هواپيما در سايت‌هاي فروش آنلاين بليت هم گفته است: برخي سايت‌هاي فروش آنلاين بليت هواپيما از طريق ربات به سايت‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي و بخش «اي‌بوكينگ» آنها وارد شده و صندلي‌ها را به قيمت مندرج در سايت ايرلاين‌ها، خريداري كرده و به قيمت بالاتري در سايت خود به فروش مي‌رسانند. مردم نيز به آرم و لوگوي ايرلاين مربوطه كه در سايت فروش درج شده، اعتماد و با همان قيمت سايت‌ها خريداري مي‌كنند.

اسعدي ساماني تاكيد مي‌كند: سايت‌هاي فروش آنلاين بليت هواپيما كاركرد دوگانه دارند؛ از طرفي به افزايش فروش ايرلاين‌ها كمك مي‌كنند اما از سوي ديگر نرخ‌ها را دستكاري كرده و باعث زيان مردم مي‌شوند. برخي نرخ‌هايي كه سايت‌هاي فروش آنلاين بليت ارايه مي‌كنند، قيمت شركت‌ها نيست؛ از مردم مي‌خواهيم تا از سايت‌هاي اصلي ايرلاين‌ها بليت خريداري كنند.

وي درباره تعيين قيمت بليت پروازهاي اربعين تصريح كرد: در سال جاري مانند اربعين سال گذشته براي پروازها برنامه‌ريزي كرده‌ايم و تصميماتي اخذ شده است كه اين هفته اعلام خواهد شد. نرخ‌ها در انجمن صنفي شركت‌هاي هواپيمايي به تصويب رسيده و بايد به تاييد مديران شركت‌ها برسد. سقف نرخ بليت پروازهاي اربعين امسال از سال گذشته بالاتر است. پارسال قيمت بليت با نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان محاسبه شد و امسال قرار است با نرخ ارز سامانه «نيما» كه حدود ۸۰۰۰ تومان است، پروازهاي اربعين نرخ‌گذاري شود.

ساماني همچنين خاطرنشان مي‌كند: يكي ديگر از عوامل افزايش بليت پروازهاي اربعين در سال جاري، افزايش خدمات فرودگاهي در عراق است چون امسال فرودگاه‌هاي عراق از وزارت حمل‌ونقل اين كشور منفك شده و به زيرمجموعه نخست‌وزيري عراق ملحق شده‌اند كه اين نهاد، نرخ خدمات فرودگاهي را افزايش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون