• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

نگاهي به ديدارهاي حساس نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان

بازي تاج و تخت

علي كربلايي

 

 

روز موعود فرا رسيد. بالاخره رسيديم به روزي كه دو تيم بزرگ ايران بايد در بازي برگشت نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا به مصاف حريفان قطري خودشان بروند. قطري‌هاي قدرتمندي كه هر دو موفق شدند بازي رفت را با پيروزي پشت سر بگذارند و حالا با خيال راحت‌تري منتظر شروع بازي برگشت هستند. اما دل توي دل هواداران ايراني نيست. استقلال بازي رفت را به السد با نتيجه سه بر يك در خانه باخته و پرسپوليس مهمان هم با يك گل مقابل الدوحيل شكست خورده. استقلال و پرسپوليس در چه شرايطي صعود مي‌كنند؟ كدام تيم از شانس بيشتري برخوردار است؟ مربيان با چه تمهيداتي بايد به زمين مسابقه بيايند؟ با ما همراه باشيد تا در مورد اين دو بازي اطلاعاتي بيشتري داشته باشيد.

 

شرايط صعود

از پرسپوليس شروع مي‌كنيم. اين تيم بازي رفت را در خانه حريف يك بر صفر باخته و كارش براي صعود چندان سخت نيست. شاگردان برانكو با يك پيروزي با تفاضل دو گل به مرحله بعد مي‌روند. اگر بازي يك‌،هيچ شود به وقت اضافه مي‌رود و اگر پرسپوليس گل بخورد و با اختلاف يك گل پيروز شود، الدوحيل است كه به مرحله نيمه‌نهايي مي‌رود. پس با اين حساب پيروزي‌هايي مثل دو- يك، سه - دو و از اين دست به كار پرسپوليس نمي‌آيد. در مورد استقلال اما اوضاع پيچيده‌تر است. آنها بايد با اختلاف سه گل پيروز شوند تا به مرحله بعد برسند. پيروزي سه بر صفر، يا چهار بر يك و يا نتيجه‌هاي بهتر، تيم شفر را راهي مرحله بعد خواهد كرد. نتيجه سه - يك، بازي را به وقت اضافه مي‌كشاند. حتي نتيجه دو - هيچ هم به درد استقلال نمي‌خورد و حكم به حذف اين تيم مي‌دهد. پس استقلال براي صعود حتما بايد سه گل بزند و پرسپوليس دو گل. البته به ثمر رساندن يك گل و عدم دريافت گل هم پرسپوليس را در بازي نگه مي‌دارد. ايده‌آل‌ترين حالت براي قطعي شدن صعود هر دو تيم اين است كه استقلال سه بر صفر پيروز شود و پرسپوليس دو بر صفر.

الدوحيل در جهنم

الدوحيل در بازي رفت، تيم چندان قدرتمندي به نظر نمي‌رسيد. مصدوميت‌هاي زياد و تغيير كادر مربيگري، باعث شده اين تيم به خوبي گذشته نباشد. پرسپوليس اين شانس را داشت كه در بازي رفت به حداقل يك گل برسد. اما از موقعيت‌هاي به وجود آمده استفاده نكرد تا اين تيم قطري باشد كه با خيال راحت پاي به اين ديدار مي‌گذارد. برانكو تيمش را براي گل زدن آماده كرده و اين موضوع ريسك ضدحمله خوردن و دريافت گل را افزايش مي‌دهد. اما ريسك در اين بازي امري اجتناب‌ناپذير است. سيامك نعمتي از حضور در اين بازي محروم است و به احتمال فراوان گادوين منشا از ابتدا در تركيب قرار مي‌گيرد. ساير مهره‌ها همان نفراتي هستند كه در بازي‌هاي قبلي هم براي اين تيم به ميدان رفتند. اگر پرسپوليس مي‌خواهد پيروز اين مسابقه باشد، بايد حتما از مدافعان كناري‌اش بهره بيشتري در حملات بگيرد. از ابتداي فصل، انصاري و ماهيني نقش موثري در حملات نداشتند. منهاي بازي آخر كه ماهيني با سانتر زيبايش براي پرسپوليس گل ساخت، اصلا بازيكن مطمئني نبوده و نبود صادق محرمي خيلي بيشتر از قبل حس مي‌شود. اما اگر ماهيني و انصاري در اين بازي جسارت بيشتري داشته باشند و تعداد سانترهاي‌شان را افزايش بدهند، شانس به گل رسيدن پرسپوليس بيشتر خواهد شد. احتمالا احمد نوراللهي كمي جلوتر بازي كند تا به نوعي جاي سيامك نعمتي را پر كند. او با بازي در پست پشت مهاجم غريبه نيست. بشار رسن و عاليشاه ديگر اركان خط هافبك پرسپوليس هستند كه احتمالا بايد امروز شكل لوزي به خودشان بگيرند، نه خط. اميد به سيد جلال حسيني در قلب دفاع زياد است، اما بايد مراقب شجاع خليل‌زاده بود. او بازيكن احساساتي و البته با اعتماد به نفسي است كه در بازي‌هاي مهم معمولا تيمش را دچار مشكل مي‌كند. او مي‌تواند نقش منجي تيم را بازي كند، اما با توجه به گذشته نه‌چندان درخشانش، احتمال اينكه نقش قرباني را بازي كند بيشتر است. به احتمال فراوان برانكو هم به اين نتيجه رسيده كه منشا بازيكن باهوش‌تري نسبت به علي‌پور است. او در فضاسازي و ارسال‌ پاس‌هاي دقيق استاد است و مي‌تواند مدافعان زيادي را مشغول خودش كند. از آن سو علي‌پور قدرت تمام‌كنندگي بيشتري دارد. پس احتمالا شاهد حركات تركيبي زيادي در خط حمله پرسپوليس خواهيم بود كه نتيجه‌اش مهيا شدن شرايط گل‌زني براي علي‌پور توسط منشا است. استفاده از شايان مصلح در بيست دقيقه پاياني شايد الدوحيلي‌ها را گيج كند چرا كه او مدافع چپ است و وقتي به عنوان مهاجم نوك بازي مي‌كند، كار بسيار سختي است كه بتوان متوقفش كرد. برانكو درچند بازي از اين حربه كمك گرفته و مي‌تواند در اين مسابقه هم اين كار را تكرار كند. نبيل معلول در كنفرانس خبري پيش از مسابقه چندان از شرايط پرسپوليس آگاه نبود و به نظر مي‌رسد تيم او با غرور زيادي وارد زمين مسابقه مي‌شود. معلول با اعتماد به‌نفس فراواني گفت كه الدوحيل براي برد به زمين مسابقه مي‌آيد. برانكو در بازي رفت به خوبي توانست بازي را در زمين الدوحيل نگه دارد و پرس از زمين حريف را بسيار عالي انجام داد. در اين مسابقه هم اين امر اجتناب‌ناپذير است و هافبك‌هاي پرسپوليس بايد در زمين الدوحيل قرار بگيرند.

 

استقلال، اسلحه‌هاي پنهان شفر

به سراغ استقلال مي‌رويم. تيمي كه چاره‌اي جز بازي انتحاري ندارد. استقلال يا بايد خيلي زود حريف را زخمي كند يا آهسته آهسته مرگش را به تماشا بنشيند. شفر گفته در اين بازي سه گل مي‌زنيم. اما خودش هم مي‌داند السد تيمي نيست كه سه گل بخورد و هيچ گلي هم نزند. به خصوص در ضدحملات، السد تيم بسيار خطرناكي است و بايد اميدوار باشيم رحمتي و خط دفاع استقلال روز خوب‌شان را سپري كنند.

بغداد بونجاح در بازي رفت نشان داد از كوچك‌ترين فرصت‌ها گل مي‌سازد و اين بازي مي‌تواند بهترين موقعيت براي او باشد تا آمارش در جدول گلزنان را بهبود ببخشد. اما كمي صبر كنيم. استقلال بازي رفت را به چند اشتباه ساده باخت. اشتباه مربي، بازيكنان و حتي تماشاگران. شفر تعويض اشتباهي انجام داد و بازيكنان در زمين سردرگم شدند و هواداران در كليدي‌ترين لحظات بازي پشت تيم‌شان را خالي كردند. شفر و بازيكنان قاعدتا از اين موضوع درس گرفته‌اند. شفر حالا با آناليز واقع‌بينانه‌تري سراغ السد رفته و مهره‌هاي هجومي فوق‌العاده زهرداري هم در اختيار دارد. استقلال اگر روز، روزش باشد برد سه گله جزو روزمرّگي‌هايش خواهد بود. اين تيم بازيكنان زيادي دارد كه توانايي باز كردن گره بازي را دارند. فرشيد اسماعيلي، نيوماير، مرتضي تبريزي، الحاجي گرو، طارق حمام، وريا غفوري و حتي روزبه چشمي. شفر مربي بزرگ و جسوري است و مي‌تواند يك بازي با اهميت مثل بازي با السد را مديريت كند. او مي‌داند به آب و آتش زدن از دقيقه يك، يك خودكشي شبيه به كيمي‌كازه است. او مي‌تواند نيمه اول با مدارا و حوصله حمله كند و اگر به نتيجه دلخواه نرسيد نيمه دوم بازي پر ريسك‌تري ارايه بدهد. شايد به‌نظر غيرمنطقي برسد، اما برد سه بر صفر يا چهار بر يك السد نتيجه خيلي رويايي و دست‌نيافتني‌اي نيست و استقلال مي‌تواند از پس آن بربيايد. ورزشگاه جاسم بن‌حمد براي استقلالي‌ها تبديل به جهنم نخواهد شد و آنها مي‌توانند بدون فشار شديد هوادار كار خودشان را انجام بدهند. فرشيد باقري به دليل محروميت نمي‌تواند براي استقلال در اين مسابقه به ميدان برود. به احتمال زياد روزبه چشمي در پست او به ميدان مي‌رود. السد تيم قدرتمندي است كه شفر سرمربي تيم فوتبال استقلال بار‌ها از آمادگي بالاي بازيكنان اين تيم صحبت كرده و حضور ژاوي هرناندز، گابي فرناندز (2 ستاره با تجربه اسپانيايي) بغداد بونجاح (مهاجم الجزايري) و جونگ وو يونگ (مدافع كره‌اي) و ملي‌پوشان قطري سعد الشيب، پدرو ميگل، عبدالكريم حسن، حسن الهيدوس، حميد اسماعيل، بوعالم خوخي و اكرم عفيف، قدرت اين تيم را اثبات مي‌كند. روح‌الله باقري مي‌تواند در اين مسابقه خودش را به شفر ثابت كند. او در اين فصل بسيار بهتر و موثرتر از گرو بوده و بازيكن باكيفيتي نشان داده است. بازيكنان جواني مثل رضا آذري، سجاد آقايي و الهيار صيادمنش هم مي‌توانند اسلحه‌هاي پنهان شفر در اين مسابقه باشند.

اما در كنار مسائل تاكتيكي، مهم‌ترين نكته‌اي كه پيرمرد آلماني بر آن تاكيد داشته و دارد، باور امكان به بازگشت نتيجه است. جمله‌اي كه شفر در تمرينات خطاب به بازيكنانش گفت از همين جا نشات مي‌گيرد. اينكه هركس باور ندارد كه مي‌توانيم برنده شويم، اصلا همراه تيم نيايد. حال بايد ديد شفر مي‌تواند روح جنگيدن تا آخرين لحظه و نااميد نشدن كه يكي از خصيصه‌هاي فوتبال آلمان است را در رگ‌هاي تيمش تزريق كند يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون