• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4187 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور

تحريم كره‌جنوبي در كنار نگاه به شرق

تئوريزه كردن «استراتژي نگاه به شرق‌» كه در چند جا ازجمله اشاره ديروز در همين ستون به آن پرداختيم در كنار نگاه ديگري در حال تبديل شدن به صداي يكسان و قالب در جريان اصولگرايي است. از وطن امروز تا جوان و بخش خبري 30:‌20، همه آنها ديگر صراحتا از «نگاه به شرق» حرف مي‌زنند. درست در همان روزي كه اتفاقا روسيه در همراهي با عربستان توليد نفت خود را افزايش داد تا به جامعه جهاني اين اطمينان خاطر را بدهد كه بعد از تحريم نفت ايران، بازار نفت دچار نوسان و افزايش قيمت نخواهد شد.

در كنار اين طيفي كه مشخصا منتسب به جريان سنتي اصولگرا هستند به‌دنبال تحريم بازار كالاهاي كره‌جنوبي هستند. از احمد توكلي گرفته تا متكي (وزير سابق خارجه دولت احمدي‌نژاد) در واكنش‌هايي يكسان خواستار توقف تجارت با كره‌جنوبي شدند. دليل آنها همراهي كره‌جنوبي با امريكا در تحريم‌هاست.

روزنامه سياست روز نيز كه به همين طيف از نظر فكري نزديك است در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: «كره‌جنوبي يكي از كشورهايي است كه در ايران از بازار اقتصادي خوبي برخوردار است، لوازم صوتي و تصويري، خودرو و موبايل كره‌اي در ايران رونق زيادي دارد، در واقع كره‌جنوبي در اين زمينه در رده اول قرار دارد و از اين بازار سود زيادي هم مي‌برد، اين كشور اكنون با تبعيت از امريكا از خريد نفت ايران خود را محروم كرده است، اينكه نفت مورد نياز خود را از چه منابعي تامين خواهد كرد به خود اين كشور مربوط مي‌شود اما قطعا براي تامين آن با مشكلاتي روبه‌رو خواهد شد. بانك‌هاي كره‌اي نيز اعلام كرده‌اند كه مراودات بانكي خود را نيز با ايران قطع خواهند كرد با وجود اين آيا همچنان بايد شاهد سرازير شدن كالاهاي كره‌اي به ايران باشيم؟»

محمد صفري در اين سرمقاله ضمن بيان اينكه مردم مي‌توانند از خريد كالاهاي كره‌اي اجتناب كنند و آنها را تحريم كنند، مي‌نويسد: «دولت است كه بايد در اين زمينه مناسبات اقتصادي ايران با اين كشور را قطع كند، حتي كوچك‌ترين روابط اقتصادي نيز با چنين كشوري نبايد وجود داشته باشد.» باتوجه به حمايت همه‌جانبه از سياست نگاه به شرق و نزديكي جريان اصولگرايان سنتي به روابط ايران و چين (كه اتاق بازرگاني آن را اسدالله عسگراولادي اداره مي‌كند)، به نظر مي‌رسد يكي از مقاصد مهم براي تغيير كشور چين درنظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون