• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

حسن روحاني با اشاره به جنگ اقتصادي امريكا عليه ايران:

پايان اين جنگ خوش‌تر از پايان جنگ هشت ساله خواهد بود

حسن روحاني، رييس‌جمهوري صبح شنبه در مراسمي كه به مناسبت آغاز هفته‌ دفاع مقدس و رژه نيروهاي مسلح در جوار حرم امام خميني (ره) برگزار شد، با اشاره به فرا رسيدن سي و هشتمين سالگرد آغاز دفاع مقدس، گفت: حادثه‌اي كه بعد از ظهر 31 شهريور ماه سال 59 رخ داد از جهات مختلف حائز اهميت بود. از جمله اهميت‌هاي اين حادثه آن بود كه جمهوري اسلامي ايران آغازگر اين جنگ نبود. ايران به كشوري تجاوز نكرده است و قصد تجاوز و حمله به هيچ كشوري را نداشت، چرا كه پيام انقلاب ما از روز نخست صلح، آشتي و اجراي فرامين الهي، برادري، دوستي و حسن همجواري با همسايگان بود. به گزارش ايسنا، روحاني با تاكيد بر اينكه امروز نيز بعد از 38 سال حادثه تجاوز صدام به خاك جمهوري اسلامي ايران و زير پا گذاشتن معاهده دو‌جانبه در حال تكرار شدن است، يادآور شد: همان دولتي كه مشوق ساير دولت‌ها براي نشستن پاي ميز مذاكره با ايران بود و براي يك جمله 17 شبانه‌روز وقت مذاكره كنندگان ما را گرفت و بعد از 12 سال فشار به ملت ايران در برابر منطق مستحكم ديپلمات‌هاي ما سر فرود آورد و قراردادي امضا كرد كه به نفع همه، منطقه و جهانيان بود، امروز عين داستان صدام تكرار شد و دو مرتبه فردي كه به هيچ يك از مقررات و قوانين بين‌المللي احترام نمي‌گذارد در برابر تعهدات خود در يك تعهد چند جانبه كه سازمان بين‌المللي و شوراي امنيت آن را تاييد كرده است، اين توافق را زير پا گذاشته است.

وي ادامه‌ داد: آن روز يكي از اذناب امريكا در برابر ملت ايران ايستاد و پشت او كشورهاي مختلف از شرق و غرب قرار گرفتند، اما امروز ديگر جنگ نيابتي نيست و امريكا خود مستقيما در برابر ملت ايران ايستاده است و پيمان‌شكني و خروج از پيمان را او آغاز كرده است.

حسن روحاني افزود: امريكايي‌ها توطئه‌هاي فراواني در سال‌هاي 95 و 96 انجام دادند تا به نحوي ما را عصباني كنند تا از برجام خارج شويم و مسووليت‌هاي سياسي و حقوقي اين اتفاق بر دوش ما بيفتد، اما مقاومت، تدبير، ايستادگي و آرامش جمهوري اسلامي ايران باعث شد كه آن توطئه خنثي شود. در مرحله بعد ترامپ فكر مي‌كرد روزي كه از بر جام خارج شود، ساعتي بعد ما نيز از اين معاهده خارج خواهيم شد و پس از خروج ما، پرونده را به شوراي امنيت مي‌برد ولي باز هم موفق نشد. در مرحله سوم ترامپ مي‌خواست متعهدان ايران را پشت خود جمع كند و لااقل اروپا را در كنار خود داشته باشد و آنها نيز از برجام خارج شوند و ايران را مقصر بدانند، اما به جز دو رژيم منفور در منطقه ما، هيچ دولت و ملتي از ترامپ حمايت نكرد.

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، گفت: امروز در برابر دنيا پيروزي سياسي، حقوقي و اخلاقي از آن ما است. ما شكايت خود را به سازمان بين‌المللي و دادگستري بين‌المللي لاهه برده‌ايم و امريكايي‌ها از اين شكايت ما عصباني هستند؛ دادگاه لاهه هر حكمي را صادر كند از لحاظ وجدان عمومي ما پيروز خواهيم بود.

روحاني با بيان اينكه پايان اين جنگ بسيار خوش‌تر از پايان جنگ هشت ساله خواهد بود، خاطرنشان كرد: پايان جنگ امروز ما با امريكا هم زمانش بسيار كوتاه‌تر است و هم تجربه ما بسيار بيشتر شده است و هم اينكه دشمن ما از هر زمان ديگري ذليل‌تر شده است؛ آن روز همه شرق و غرب پشت سر صدام جمع شدند، اما امروز همه شرق و غرب در كنار ما هستند و اقدامات امريكا را محكوم مي‌كنند.

رييس‌جمهوري ادامه داد: دشمنان مي‌گويند كه ما از سلاح‌هاي دفاعي خود دست ‌برداريم و براي بازگشت به برجام موشك‌ها خود را كنار بگذاريم و به تعبير آنها در امور منطقه مداخله‌اي نداشته باشيم، اما جمهوري اسلامي ايران نه سلاح‌هاي خود را كنار مي‌گذارد و نه از توانمندي‌هاي خود مي‌كاهد، بلكه روز به روز بر قدرت خود خواهيم افزود.

وي خطاب به دشمنان جمهوري اسلامي ايران، گفت: اينكه شما از موشك‌هاي ما عصباني هستيد، معناي آن اين است كه تاثيرگذارترين سلاح ما امروز موشك ما است؛ با هر كش و قوس ما امروز قدر موشك‌هاي خود را بيش از گذشته مي‌دانيم.

او افزود: شما مي‌گوييد كه ما در منطقه حضور نداشته باشيم؟ شما از هزاران كيلومتر آن طرف‌تر در منطقه ما چه مي‌كنيد؟ ما همواره حافظ امنيت خليج فارس، اقيانوس هند و باب‌المندب بوده‌ايم و امروز كشتي‌هاي ما امنيت اين مناطق را تامين مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون