• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

يك داستان ترسناك سه‌كلمه‌اي: «حمله تروريستي اهواز»

عليرضا كيانپور

 

 

شامگاه 30 شهريور و نخستين ساعات بامداد 31 شهريور، دقايقي پيش از طلوع خورشيدِ روزي كه براي ايرانيان سالروز آغاز جنگ تحميلي 8 ساله، يكي از تلخ‌ترين رويدادهاي تاريخ معاصر است و البته در تقارني عجيب _شبيه به بسياري ديگر از عجايب روزگار ما، براي ديگر شهروندان اين كره خاكي، روز جهاني «صلح»، كاربران توييتر فارسي با هشتگ «داستان ترسناك دوكلمه‌اي» توييت مي‌نوشتند. هشتگي كه نمي‌دانم چرا، درست چند ساعت قبل از واقعه ترسناك ديروز داغ شد و بعيد است ديگر كاربران هم بدانند چه شد كه مي‌خواستند شب پيش از واقعه، داستاني در ژانر وحشت بسازند؛ آن هم تنها در «2 كلمه». كاري دشوار كه حالا البته انگار ديگر چندان سخت نيست و چه‌بسا بشود، حتي با يك كلمه، ترسناك‌ترين داستان‌ها را نوشت: «تروريسم».

صبح ديروز وقتي حسن روحاني، رييس‌جمهوري از رژه نيروهاي مسلح سان مي‌ديد و در حضور فرماندهان ارشد نظامي ارتش و سپاه مي‌گفت كه «قدر موشك‌هاي خود را بيش از گذشته مي‌دانيم»، هنوز خبر هولناك را نشنيده بود. خبر از اتفاقي هولناك كه دقايقي بعد، در استان خوزستان و درحاشيه برگزاري رژه نيروهاي مسلح در شهر «اهواز» روي داد و تا لحظه نگارش اين سطور، 29 نفر از هموطن‌مان را به شهادت رساند و 57 نفر ديگر از «ما» را مجروح كرد. هرچند اين اعداد تنها راوي جراحات جسماني است كه اين «حمله هولناكِ تروريستي» بر «ما» وارد كرده و جراحات غيرجسماني آن، اگر به زبان و كلام بيايد، در وصف زخمي است كه تا هميشه، هرگاه كه كلامي از «اهواز» بگوييم، قلب ميليون‌ها ايراني را خواهد آزرد؛ زخمي كه شايد صداي نخستين ضجه‌هايش در فضاي مجازي و ازجمله در توييترفارسي پيچيد. آنجا كه هزاران كاربر ايراني از لحظاتي پس از اعلام اين خبر هولناك تا اين لحظه و احتمالا تا مدت‌ها با هشتگ‌هايي همچون «حمله تروريستي اهواز» از «دردي مشترك» نوشتند و خواهند نوشت.

در اين اوضاع دردناك اما بعضي حواشي رسانه‌اي نيز شبيه به نمك بود بر اين زخم عميق. آنجا كه يكي از تلويزيون‌ها و رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور ناگهان هرچه پرده‌پوشي حرفه‌اي بود، كنار گذاشت و تبديل شد به تريبون سخنگوي ترويست‌ها و آن يكي، چنان در نقش حرفه‌اي‌اش گير افتاد كه حتي تا ساعت‌ها پس از اين حمله وحشيانه و به‌وضوح تروريستي، همچنان از به‌كار بردن لفظ «تروريستي» در وصفش خودداري كرد. همين‌طور وقتي بعضي رسانه‌هاي داخلي مخالف دولت، حتي از اين اتفاق نيز براي تسويه‌حساب سياسي نگذشته و با انتشار مدعياتي بي‌اساس درمورد آنچه «فرار روحاني» مي‌خوانند، در مسير تخريب روحاني قدم گذاشتند. اتفاقاتي عجيب كه نه‌تنها واكنش كاربران توييتر، بلكه حتي واكنش ديپلمات‌ها و سياسيون را نيز برانگيخت. ازجمله وقتي حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در لندن، در واكنش به نحوه پوشش رسانه‌اي اين حمله تروريستي در تلويزيون‌هايي همچون «ايران‌اينترنشنال»، اين شبكه را به اصطلاح كوت كرد و نوشت: «شبكه ايران اينترنشنال در اقدامي بيشرمانه مصاحبه‌اي از سخنگوي گروه تروريستي كه امروز افراد زيادي را به خاك و خون كشيد، پخش كرد. سفارت ايران در لندن ضمن محكوميت اين اقدام، برخورد جدي نهاد نظارتي در انگليس (آفكام) با اين اقدام به عنوان ترويج تروريسم و خشونت را پيگيري فوري مي‌كند.» از همين دست بود، واكنش برخي كاربران معمولي توييتر همچون «كايوت» كه در اين رابطه نوشت: «تلويزيون ايران‌اينترنشنال به سركرده تروريست‌هاي الاحواز تريبون زنده داده! تصور كن CNN توي 11سپتامبر با بن‌لادن مصاحبه زنده مي‌كرد و مي‌گفت: آقاي بن‌لادن خيلي خوش آمديد، چي شد برج‌ها رو تركوندي مشتي؟!» يا وقتي كاربري به‌نام «الهه» با همان هشتگ «داستان ترسناك دوكلمه‌اي» توييت كرد: «ايران اينترنشنال».

در كنار اين همه زشتي اما صحنه‌هاي زيبا نيز ديده مي‌شد. كم بودند و طبيعي بود كه در اين روز تلخ، چنين صحنه‌هايي كم باشند اما آنقدر زيبا بودند كه نه مي‌شد نديدشان، نه مي‌شد لبخند ناشي از اين همه زيبايي را پنهان كرد حتي با آنكه سوزش ناشي از جراحت واقعه هنوز و همچنان ادامه داشت. «صدرا محقق» روزنامه‌نگار فعال در توييتر راوي يكي از اين معدود زيبايي‌ها بود. او با بازنشر تصاويري از حضور يك سرباز ارتش در لحظات هولناك حادثه، در حالي كه به دور از كوچك‌ترين ترسي از وحشت ترور مشغول كمك به مجروحان و كودكان گير افتاده در غائله بود، نوشت: «اين سرباز فداكار در ماجراي حمله تروريستي صبح امروز اهواز در كمك‌رساني به ديگران سنگ تمام گذاشت. نترس و فعالانه اين دخترك قرمزپوش را از منطقه خطر به‌جاي امن رساند و همراه با چند نفر ديگر به خانمي كه تير خورده بود، كمك كرد. زنده‌باشي و سربلند سرباز»

اما حمله تروريستي گروهك جدايي‌طلب بار‌ديگر باعث طرح مجدد اين موضوع، يعني «تجزيه كشور» شد و درنتيجه بسياري از كاربران به ابعاد مختلف آن پرداختند و درباره‌اش نوشتند. هرچند باز، شايد يكي از بهترين توييت‌ها با همان هشتگ داغ ساعات پيش از واقعه نوشته شد. آنجا كه حجت نظري عضو شوراي شهر تهران توييت كرد «تجزيه ايران» و هشتگ زد «داستان ترسناك دو‌كلمه‌اي».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون