• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

جواد امام، مديرعامل بنياد باران:

اگر تعامل دو طرفه و مشورت باشد، اعتراضات به دولت كاهش پيدا مي‌كند

ارزيابي شما از برگزاري نشست دوباره روحاني با اصلاح‌طلبان پس از گذشت بيش از يك سال و اين دعوت چيست؟

اگر واقعا در اين جلسه حرف فعالان سياسي اصلاح‌طلب شنيده شود و در تصميمات لحاظ شود و تعامل دو طرفه‌اي ميان دولت و اصلاح‌طلبان اتفاق افتد، براي كشور، ملت ودولت مفيد خواهد بود.

به نظر شما دعوت روحاني از اصلاح‌طلبان چه پيامي دارد؟

نفس دعوت از اصلاح‌طلبان براي تعامل مهم است. اگر اين تعامل جدي‌ باشد و حرف‌ها شنيده شود، كمك مهمي است كه بتواند فاصله‌اي كه ميان اصلاحات و دولت روحاني اتفاق افتاده است را كاهش دهد و مقداري نگراني‌ها را رفع كند. اگر تعامل دوطرفه باشد و روحاني بتواند شرايط مشاركت در تصميم‌گيري‌ها را فراهم كند قاعدتا اعتراضات نسبت به دولت هم كاهش پيدا خواهد كرد.

در دوره دوم روي كار آمدن حسن روحاني بحث جدي كه مطرح بود، گردش به راست او بود. پس از گذشت زمان و با تشديد شرايط بحراني اقتصادي بحث‌هاي جرياني و جناحي هم به محاق رفت و حرفي از اين گردش به راست در ميان نبود. به نظر شما مي‌توان اين برداشت را داشت كه آغاز اين تعامل باعث بازگشت روحاني به جرياني شود كه باعث روي كار آمدن او شده است؟

نبايد فراموش كرد كه به وجود آمدن چنين فضايي كه از آن ياد كرديد به دليل همين روند عدم تعاملي است كه روحاني بعد از روي كار آمدن دولت دوم پيش گرفت. به هر حال اگر تعامل وجود داشت، محدوديت‌ها هم به جريانات سياسي منتقل مي‌شد و طرفين با درك بهتر برخورد كرده و قضاوت درست‌تر و دقيق‌تري خواهند داشت. اشكال كار همين بود كه تعامل وجود نداشت و شايد باعث شده كه قضاوت‌ها درست نباشد. اينكه گفته مي‌شود، تعامل ايجاد شود و در تصميمات مشاركت وجود داشته ‌باشد لزوما به اين معنا نيست كه افراد اصلاح‌طلب حضور فيزيكي داشته باشند و اگر مشاركت داده شوند، بتوان بخشي از مشكلات را برطرف كرد اما عملا با نگاهي به حضور دوباره حسن روحاني در پاستور متوجه مي‌شويم كه در ارتباط با جريان اصلاح‌طلب هم به لحاظ تعامل و هم به لحاظ به كارگيري نيروها ضعيف عمل شده است.

به نظر شما دقيقا انتظار اصلاح‌طلبان از دولت چيست؟

به هر حال اگر جلسات به صورت منظم برگزار شود، حداقل مزيتي كه دارد، اين است كه خواسته‌هاي طرفين به صورت مشخص و صريح و دقيق بيان مي‌شود و اين سرمايه عظيمي كه باعث حمايت و اقبال مردم نسبت به آقاي روحاني بوده‌ به كار گرفته نشده است. روحاني نشان داده كه نسبت به 24 ميليوني كه اغلب آنها خاستگاه و پايگاه اصلاح‌طلبي داشته‌اند، بي‌توجهي نشان داده است. الان مردم نسبت به شعارهايي كه آقاي روحاني در سال 96 مطرح كرده مطالبه‌گري مي‌كنند كه بايد جدي گرفته شود.

با توجه به اينكه تغيير و تحولات كابينه در راه است، فكر مي‌كنيد انتخاب چگونگي انتخاب اين وزرا و افرادي كه انتخاب مي‌شوند در ترميم رابطه اصلاح‌طلبان با دولت تاثيرگذار خواهد بود؟

مهم‌تر از يكي، دو وزير و تغييرات محدود، انتخاب مديران باانگيزه و تيم منسجم و هماهنگ است. فكر نمي‌كنم كه با تغيير يكي، دو نفر در يكي، دو وزارتخانه اتفاقي بيفتد.fبنابراين حتما اين تغيير و تحولات در رابطه اصلاح‌طلبان با دولت تاثيرگذار خواهد بود، مشروط بر اينكه دولت نظرات كارشناسي را بشنود و به آن عمل كند اگر قرار باشد فقط اين نظرات شنيده شود اما به آن عمل نشود و تصميم ديگري گرفته شود و توجهي به بدنه اجتماعي نداشته‌ باشيم، فاصله‌ها تشديد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون