• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

روابط عمومي بانك مركزي اعلام كرد

فروش ارز در صرافي‌ها تاسقف 5 هزار يورو

بانك مركزي به صرافي‌هاي مجاز اجازه داد، نسبت به فروش ارز به صورت اسكناس تا سقف پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها بر مبناي نرخ بازار اقدام كنند.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، اين بانك پيرو نامه موضوع «دستورالعمل خريد و فروش ارز در شبكه صرافي‌هاي مجاز» در اجراي تصويب‌نامه هيات محترم وزيران به صرافي‌ها اعلام كرد:

فروش ارز به صورت اسكناس تا سقف پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها توسط آن صرافي‌ بر مبناي نرخ بازار صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامي در نامه عمومي مورد اشاره با رعايت مقررات ارزي بلامانع است.

 

شايان ذكر است، ثبت اطلاعات در «سنا» مورد تاكيد است و بازرسان بانك مركزي عمليات صرافي در اين زمينه را بررسي و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند كرد.

در راستاي بخشنامه اخير بانك مركزي، دبيركل كانون صرافان ايرانيان اين بخشنامه را گامي براي مديريت بهتر بازار ارز توصيف كرد و گفت: بر اين اساس جز 23 نوع ارز خدماتي كه هموطنان از صرافي‌ها دريافت مي‌كردند، مي‌توانند تا سقف پنج هزار يورو يا معادل آن را به متقاضيان بفروشند.

رضا تركاشوند افزود: طبق اين بخشنامه، فروش ارز بر اساس مقررات بانك مركزي و با ارايه كارت ملي متقاضي امكان‌پذير است و خريد و فروش انجام شده بايد در سامانه نظارت ارز (سنا) ثبت شود.

وي اضافه كرد: در مدتي كه صرافي‌ها از عمليات ارزي كنار گذاشته شدند، معاملات زيرزميني و قاچاق رونق گرفت و اكنون بانك مركزي تلاش مي‌كند، فرآيند مبادلات ارزي را به شبكه صرافي‌ها بازگرداند.

ريزش نرخ ارزهاي عمده از اوايل هفته جاري تا به امروز، تاثيرات زيادي بر بازار ارز گذاشته است به طوري كه علاوه بر عوامل رواني و سياسي موثر بر بازار، ورود بانك مركزي نيز بر شكستن نرخ‌ها اثر مثبت گذاشته است.

در ادامه ريزش قيمت‌هاي ارز، معاون اقتصادي رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه مردم در مقابل جريان مرموز و سايت‌هاي ناشناس و مجهول‌الحال ايستادگي كردند، گفت: شاخص‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه روند كاهش قيمت ارز بايد ادامه يابد.

محمد نهاونديان در حاشيه جلسه هيات دولت درباره دلايل كاهش نرخ ارز اظهار كرد: صاحب‌نظران اقتصادي معتقد بودند كه نرخ بازار سوم اين عمق را ندارد كه به عنوان نرخ مرجع در محاسبات اقتصادي مورد استفاده قرار گرفته و قيمت در بازار كالاها بر اين اساس تعيين شود. نرخ ارز ناشي از يك التهابات و انتظارات تورمي بود.

وي ادامه داد: خوشبختانه در افكار عمومي اين واقع‌بيني حاصل شد و ديديم كه به چه سرعتي افزايش غيرواقعي نرخ ارز به يك مسير كاهشي تبديل شد و شاخص‌هاي اقتصادي هم نشان مي‌دهد اين روند بايد ادامه يابد. معاون اقتصادي رييس‌جمهوري افزود: بانك مركزي با تمام توان خود در بازار ارز حضور دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون