• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

فينال جام باشگاه‌هاي آسيا در گفت‌وگو با عنايت آتشي

پتروشيمي، كاري كرد كارستان

انگار باشگاه‌هاي ما مهارت خاصي در پيروزي با نفرات ناقص دارند. در مسابقات آسيايي، روزي كه پرسپوليس با آن وضعيت تيم قطري را برد، تيم بسكتبال پتروشيمي بندر امام در رخدادي باورنكردني موفق شد نماينده ژاپن را در فينال شكست دهد و عنوان قهرماني را از آن خود كند. تيمي كه تا دقيقه 90 معلوم نبود اعزام مي‌شود يا نه، تيمي كه بازيكنانش يك به يك اضافه شدند و يك نفرشان هم بعد از رفتن تيم به آنها ملحق شد، تيمي كه به جاي 12 بازيكن معمول تنها با 8 بازيكن راهي مسابقات شده بود، با پنج پيروزي پياپي موفق شد به جام قهرماني دست پيدا كند. جامي خاطره‌انگيز كه مهران حاتمي و شاگردان پرتلاشش به دست آوردند، ششمين قهرماني باشگاه‌هاي ايراني در آسيا بود. به اين ترتيب ما موفق شديم لبنان را كه باشگاه‌هايش 5 قهرماني در آسيا داشتند پشت سر بگذاريم. به مناسبت اين قهرماني با «عنايت‌الله آتشي» مربي پيشكسوت و كارشناس رشته بسكتبال صحبت كوتاهي داشتيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

نظرتان در مورد قهرماني جالب تيم پتروشيمي بندر امام در باشگاه‌هاي آسيا چيست؟

قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسيا عنوان ارزشمندي است. كاري كه اين تيم انجام داد خارج از تصور بود؛ چه از نظر كادر فني، چه از نظر بار فني و تلاش بازيكنان. كسي تصور نمي‌كرد كه تيمي در جام باشگاه‌هاي آسيا بتواند چنين عرضه اندام كند. كافي است نگاه كنيد به تيمي كه راهي مسابقات شده. اين تيم اردوي تداركاتي نداشت، روز آخر تيم‌شان جمع شد و دقيقه 90 راهي شدند. اين تيم با اين شرايط قهرمان آسيا شده و مسوولان امر بايد بيشتر توجه كنند؛ البته اين را هم به شما بگويم كه اين يك بار اتفاق مي‌افتد. نبايد بعد از اين باب شود كه همه جمع بشوند و از فرصت تعطيلات استفاده نكنند و بروند مسافرت و بعد دقيقه 90 يادشان بيفتد كه بايد تيم راهي مسابقات كنند. حالا اين يك بار جوري شده كه همه‌چيز دست به دست هم داده و اين پيروزي حاصل شده. بار فني و شرايط بدني بازيكنان و احاطه كادر فني در كنار هم قرار گرفتند و تيم موفق شده؛ ضمن اينكه من بايد بگويم كه مهران حاتمي آدم فهميده‌اي است و كارهاي بزرگ زياد انجام داده. من مثال بزنم. بازي‌اي كه در لبنان بود. آن شرايطي كه لبناني‌ها از هر نظر براي ما به وجود آورده بودند. توهين كردند، جو سالن را به هم زدند، فشار بيش از اندازه بر ما وارد كردند. همان‌جا مهران حاتمي با درايت و هدايت تيم، تمام آن كاري كه لبناني‌ها انجام دادند را خنثي كرد و زد توي دهان‌شان و بازي را برد. اين قابل تقدير و تحسين است. الان هم كه ديديم با اين شرايط به موفقيت رسيده. البته مسوولان پتروشيمي هم نمي‌خواستند تيم با اين شرايط راهي مسابقات شود. به هر حال كاري كه تيم پتروشيمي ايران انجام داد، درخور توجه است. ولي بايد روي اين مسائل خيلي فكر شود. تيمي كه از كشور ما اعزام مي‌شود بايد كاملا آماده و با يك برنامه‌ريزي منسجم راهي مسابقات شود. اما در عين حال بچه‌هاي پتروشيمي با شجاعت، شهامت و جسارت و علم و دانش كمبودها را جبران كردند و اعتبار خوبي به بسكتبال كشورمان دادند. بايد به شايستگي از اين تيم تقدير به عمل بيايد.

در مسابقات آسيايي و انتخابي جهان تيم ملي بسكتبال با وجود 12 بازيكن هميشه در نيمه دوم كم مي‌آورد، اما تيم پتروشيمي با هشت بازيكن (البته در ابتدا 7 تا بودند و بعد يك نفر اضافه شد) دچار اين مشكل نشد.

درست است. اين به علت هماهنگي بچه‌ها و كادرفني بود. آنچه مسلم است در كنار بار فني رفاقت، حميت و دوستي و تلاش همه بازيكنان در يك سطح نيز تاثيرگذار بوده؛ چراكه نظام مسابقات ديگر نظام داخلي نيست. اين جور مسابقات جنبه آبرو و حيثيت هم دارد. تيم پتروشيمي در طول مسابقات همه رفتارهاي حرفه‌اي را از خودش به نمايش گذاشت. به اعتقاد من بايد بعد از اين مسابقات يك گروه كارشناسي بنشينند و كالبد‌شكافي كنند كه چرا تيم با اين زمان كم و تداركات اندك راهي مسابقات شده و چطور در چنين شرايطي موفقيت حاصل شده. بايد كارشناسي شود كه چرا حمايت لازم انجام نشده و حتي رسانه‌ها هم به اين مساله هنگام اعزام تيم نپرداختند و حالا بعد از قهرماني تيم پتروشيمي افتاده سر زبان‌ها. اين مسائل بايد بررسي شود. به هر حال من مي‌گويم دست آقاي حاتمي درد نكند. افتخار بزرگي براي كشورمان به دست آورد كه در تاريخ بسكتبال ثبت خواهد شد. ما براي ششمين بار قهرمان آسيا شديم و ركورد‌دار آسيا شديم. اميدوارم به باشگاه‌ها توجه بيشتري شود و با دقت برنامه‌ريزي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون