• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

وزير بازرگاني ترامپ در گفت‌وگو با رويترز مطرح كرد

قرص سمي امريكا عليه چين

رادين ناصحي

 

 

امريكا براي دور كردن اروپا از چين تلاش مي‌كند. در حالي كه امضاي پيمان جديد تجارت آزاد امريكاي شمالي اميد به افزايش تنش‌هاي تجاري امريكا با چين را هم مطرح كرده بود، وزير بازرگاني ايالات متحده به تازگي خبرهاي متفاوتي داده است.

رويترز روز جمعه مصاحبه‌اي از وزير بازرگاني ايالات متحده منتشر كرد كه او در آن به استفاده از «قرص سمي» براي بازداشتن هم‌پيمانان امريكا از تجارت با چين اشاره كرده است. ويلبر راس، وزير بازرگاني ايالات متحده امريكا در گفت‌وگو با رويترز گفته كه يك قرص سمي براي بازداشتن كشورهاي هم‌پيمانش از معاملات تجاري با چين آماده مي‌كند. منظور وزير ترامپ از اين قرص، گنجاندن تبصره‌اي در توافقنامه با اتحاديه اروپا و ديگر كشورهاست كه همكاري‌هاي اقتصادي آنها با چين را دشوار يا ناممكن كند.

اين روش، يك بار آزموده شده است. در توافق تجاري امريكا با مكزيك و كانادا - نفتا - قيد شده است كه اگر هر كدام از سه كشور با كشور ديگري كه «اقتصاد غيربازاري» دارد معامله كند، طرفين قرارداد مي‌توانند ظرف شش ماه از توافق سه‌جانبه خارج شوند. ايالات متحده تاكنون مانع شده است كه چين در سازمان اقتصاد جهاني به عنوان كشوري با «اقتصاد بازاري» شناخته شود. وزير بازرگاني ايالات متحده همچنين گفت كه انتظار ندارد در گفت‌وگوهاي تجاري با چين پيش از انتخابات
ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا در روز ششم نوامبر سال جاري تحرك چنداني ايجاد شود.

شنبه گزارش شد كه با تشديد جنگ تجاري بين چين و امريكا، بانك مركزي چين به دنبال تزريق ۱۱۰ ميليارد دلار نقدينگي به بازار اين كشور است. به گزارش ساوث چاينا مورنينگ پست، هدف از اين اقدام بانك مركزي چين تحرك بخشي به اقتصاد در زمان تشديد جنگ تجاري با امريكا است. بانك مركزي اين نقدينگي را مستقيما تزريق نخواهد كرد و اين مبلغ را بين بانك‌هاي عامل توزيع خواهد كرد تا اين مبالغ به صورت وام در اختيار متقاضيان قرار گيرد.

راس در گفت‌وگوي جمعه، در زمينه همكاري اقتصادي با كشورهايي كه به امريكا خودرو صادر مي‌كنند نيز توضيحاتي ارايه كرد. او از آنها خواست، براي متعادل‌كردن تراز تجاري خود با امريكا اقدام كنند. وزير بازرگاني امريكا در اين راستا به‌ويژه از ژاپن خواستار تعديل در موازنه تجاري شد. به اعتقاد راس، بهترين اقدام براي ژاپني‌ها در زمينه خودروسازي، تقويت توليدات‌شان در خاك امريكاست. راس براي نمونه به توافق كشورش با كانادا و مكزيك اشاره كرد و گفت: اين دو كشور بخشي از صنايع توليدي خود براي قطعه‌هايي كه در خودروسازي به‌كار مي‌روند را به مناطق شمالي امريكا منتقل كرده‌اند؛ جايي كه دستمزد كارگران ساعتي ۱۶ دلار است.

به گزارش دويچه وله، روز جمعه پتر آلتماير، وزير اقتصاد آلمان نيز در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «او ار اف» اتريش ضمن تاكيد بر اينكه «جنگ اقتصادي به نفع هيچ كس نيست»، اظهار داشت كه اتحاديه اروپا تلاش مي‌كند، بر سر تعرفه‌هاي گمركي با ايالات متحده به توافقي برسد كه به نفع طرفين باشد. آلتماير با بيان اينكه مذاكرات امريكا و اتحاديه اروپا تاكنون نتيجه چشمگيري نداشته، گفت كه مذاكرات بر سر تعرفه‌ها براي خودروهاي صادراتي به امريكا هنوز ادامه دارد و تا زماني كه توافقي حاصل نشده، امريكا از اعمال تعرفه‌هاي تنبيهي گمركي براي توليدات اتحاديه اروپا خودداري مي‌كند. در تابستان سال جاري ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اتحاديه اروپا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به توافق رسيده بود كه تا پايان مذاكرات و امضاي يك توافقنامه فراگير، واشنگتن از اعمال تعرفه‌هاي تنبيهي براي خودروهاي وارداتي از اتحاديه اروپا چشم‌پوشي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون