• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

عدد و رقم

۸ درصد

تخلف سودهاي بانكي

مهلت بانك‌ها براي تمديد سپرده‌هاي فاصله دوم تا يازدهم شهريورماه سال گذشته بيش از يك ماه است كه تمام شده، اما آنها همچنان حساب‌هاي سپرده را با نرخ‌هاي بالا و غيرمتعارف باز مي‌كنند؛ به طوري كه به روال يك ماه قبل مشتريان بانك‌ها با پيشنهاد سودهاي ۲۳ درصدي مواجه مي‌شوند در حالي كه نرخ سود متعارف در شبكه بانكي ۱۵ درصد است. بعد از آنكه بانك مركزي در شهريوماه به بانك‌ها اعلام كرد كه مي‌توانند حساب‌هاي سپرده مدت‌دار كه در فاصله دوم تا يازدهم شهريورماه سال گذشته باز كرده بودند را به مدت يك ماه تمديد كنند، بانك‌ها از اين فرصت برخوردار بودند كه در فاصله حدود ۱۰ روزه دست به تمديد اين حساب‌ها بزنند، اما آنچه كه در شبكه بانكي مشاهده شد، نشان از آن داشت كه نه تنها تمديد حساب‌ها يك ساله و با سود بالا انجام مي‌شود، بلكه حساب‌هاي جديد نيز با همين نرخ در حال گشايش است؛ به طوري كه نرخ سود با حداقل ۱۸ درصد و تا ۲۳ درصد براي حساب‌هاي بلندمدت باز شده و معمولا هم در بانك‌ها شرط مبلغ براي سود بالا وجود نداشت.

 

2 ميليارد و 500 ميليون دلار

ارز نيمايي براي واردات

در حدود دو ماه اخير بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار ارز در سامانه نيما براي واردات تامين شده است. از نيمه مردادماه امسال و با اجرايي شدن بسته جديد ارزي دولت، مجموع صادركنندگان غيرنفتي ملزم به عرضه ارز خود در بازار ثانويه در سامانه نظام يكپارچه ارزي (نيما) شدند تا محلي براي تامين ارز وارداتي باشد كه به تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت رسيده است.

آخرين وضعيت مبادلات ارزي در سامانه نيما از اين حكايت دارد كه در فاصله ۱۶ مرداد ماه تا ۱۴ مهرماه امسال، صادركنندگان غيرنفتي حدود دوميليارد و ۹۷۵ ميليون دلار ارز در بازار ثانويه به فروش رسانده‌اند. از ارز فروش رفته توسط صادركنندگان حدود دو ميليارد و ۵۶۶ ميليون دلار براي واردكنندگان تامين ارز شده است.در سامانه نيما كه ارز بر پايه يورو مبادله مي‌شود در مدت گذشته به طور متوسط نرخي بين ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان داشته است، هر چند اخيرا و در جريان نوسان تند بازار ارز كه يورو در بازار آزاد تا بيش از ۲۰ هزار تومان قيمت خورد، يورو در مبادلات نيمايي نيز تا حدي تحت تاثير قرار داشت.

در آخرين معاملات انجام شده در بازار ثانويه، در روز شنبه مجموع فروش ارز حاصل از صادرات حدود ۴۷ ميليون يورو و ارز تامين شده براي واردات حدود ۳۹ ميليون يورو بوده است. يكي از مسائل موجود در سامانه نيما كه مدت‌هاست مورد بحث قرار دارد، وارد شدن تمامي ارز حاصل از صادرات غيرنفتي است كه با وجود برآوردهايي كه براي ارز صادرات وجود دارد، ارز وارد شده به سامانه بسيار پايين‌تر است؛ به‌گونه‌اي كه در پنج‌ماهه نخست امسال حدود ۱۹ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي انجام شده كه در كل در اين مدت حدود چهار ميليارد دلار در سامانه نيما عرضه شده است. از مجموع ارزي كه به سامانه نيما وارد مي‌شود تا ۸۰ درصد آن از سوي پتروشيمي‌ها بوده و مابقي صنايع غيرنفتي سهمي اندك دارند. موضوعي كه در مدت اخير بارها مورد تاكيد قرار گرفته است و طبق مصوباتي از سوي دولت صادركنندگان ملزم به ورود ارز خود تا سه ماه پس از صادرات به سامانه نيما شده‌اند. صادركنندگان با توجه به تفاوتي كه بين نرخ نيمايي و بازار آزاد وجود دارد تمايل چنداني به عرضه در بازار ثانويه ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون