• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

معاون اسبق ارزي بانك مركزي:

شوك ديگري نخواهيم داشت

معاون اسبق ارزي بانك مركزي با توضيح دلايل كاهش نرخ ارز گفت: با توجه به افزايش صادرات، افت واردات و بهاي نفت بازار ارز كشور قابل مديريت است و بانك مركزي مي‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانويه نزديك كند.

سيدكمال سيدعلي درخصوص علت كاهشي نرخ ارز در بازار اظهار داشت: به نظر مي‌رسد وقتي نرخ ارز به آن سرعت بالا مي‌رفت و از طريق شبكه‌هاي مجازي و شبكه‌هاي خارجي حمايت مي‌شد؛ اين افزايش كاملا هيجاني و غيرمنطقي بود. وي افزود: دولت و دو قوه ديگر تصميم گرفتند مقداري دست بانك مركزي را باز بگذارند و مجوز دادند به بازار وارد شود و اين اقدام به سرعت افزايش قيمت را كند كرد و سپس روند قيمت را كاهشي كرد.

اين كارشناس ارزي در پاسخ به اين سوال كه آيا بازار ارز در آبان ماه با شوك ديگري مواجه نخواهد شد، گفت: از آن روزي كه كشور كره‌جنوبي از بازار نفت ايران بيرون رفت حدود 3 ماه مي‌گذرد اما امروز مي‌بينيم كه قيمت ارز كاهش يافته است. بنابراين وقتي يك خبري اعلام مي‌شود، همان روز اثر خود را بر جاي مي‌گذارد. وي افزود: با توجه به قيمت نفت و ساير مولفه‌ها 13 آبان اتفاق خاصي نخواهد افتاد. ممكن است محدوديتي به وجود بيايد اما قابل مديريت است در سال جاري به ذخاير ارزي كشور افزوده شده و اين جريان افزايش ذخاير ادامه هم مي‌يابد. وي تصريح كرد: امسال صادرات به 60 ميليارد دلار خواهد رسيد و واردات هم كاهش مي‌يابد. بنابراين صادرات نفت و صادرات غيرنفتي تقاضاي ارز براي واردات و خدمات را تامين مي‌كنند و مشكلي از اين جهت براي اقتصاد ايران به وجود نمي‌آيد. فارس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون