• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

روبات‌ها نتيجه دو انتخابات مهم جهان را در چند سال اخير تغيير داده‌اند

آسياب به نوبت

صدف فاطمي

 

 

«نتيجه تحقيقات نشان مي‌دهد كه با توجه به مرز باريك پيروزي دو انتخابات مهم چند سال اخير، يكي برگزيت و ديگري رياست‌جمهوري امريكا در سال ۲۰۱۶، روبات‌هاي توييتري تاثيرگذاري مرزي اما در عين حال گسترده‌اي بر نتايج اين دو انتخابات داشته‌اند»؛ اينها را يوري گورودنيچينكو، استاد اقتصاد دانشگاه كاليفرنيا بركلي، تو پام و اولكسندر تلاورا اساتيد اقتصاد دانشگاه سوان‌سي انگلستان در گفت‌وگو با مجله «تايم» مي‌گويند. آن‌ طرف دفتر ملي پژوهش اقتصادي امريكا هم با استناد به مطالعات خود اعلام مي‌كند، توييت‌هاي خودكار كه اساسا با برنامه‌ريزي و از سوي روبات‌هاي توييتري صورت مي‌گيرند، نقش كوچك اما بالقوه‌اي در تعيين نتايج همه‌پرسي برگزيت، انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ ايالات متحده امريكا و بالطبع پيروزي دونالد ترامپ داشته‌اند. آن‌طور كه مجله «تايم» مي‌نويسد، مطالعات دقيق اين تيم اقتصادي نشان مي‌دهد كه روبا‌ت‌هاي توييتري موفق شده‌اند ۱.۷۶ درصد آراي ترك بريتانيا از برگزيت را افزايش دهند و ۳.۲۳ درصد راي هم براي پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به دست آورده‌اند. اين مطالعه به عنوان پژوهش اعضاي جامعه اطلاعاتي ايالات متحده امريكا ادعا مي‌كند، هكرهاي روسي با استفاده از روبات‌هاي توييتر سعي داشتند در نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا دخالت كنند و موفق شدند نتيجه دلخواه‌شان را به دست بياورند. اما آيا ماموريت اين روبات‌ها تمام شده است؟

حساب‌هاي توييتري جعلي همچنان فعال هستند

در گزارشي كه سايت خبري «سي‌نت» بر اساس تحقيقات بنياد ملي نايت منتشر كرده، بيش از ۸۰ درصد حساب‌هاي توييتري كه در طول انتخابات ۲۰۱۶ ايالات متحده اطلاعات غلط را دست به دست مي‌كردند، همچنان فعال هستند و بيش از يك ميليون توييت روزانه ارسال مي‌كنند. بنياد ملي نايت در نتيجه بررسي بيش از ۱۰ ميليون توييت ۷۰۰ هزار كاربر در توييتر اعلام مي‌كند كه يك ماه قبل از انتخابات ۲۰۱۶ بيش از ۶.۶ ميليون توييت حاوي اطلاعات جعلي و اخبار توطئه در اين شبكه اجتماعي منتشر شده است. اين روند با تعداد ۴ ميليون توييت تا چند ماه ابتدايي سال ۲۰۱۷ هم ادامه پيدا كرده و اكثر اين حساب‌ها هنوز هم فعال هستند. اين مطالعه كه يكي از بزرگ‌ترين تحقيقات تحت حمايت بنياد ملي نايت است، با همكاري متي هندي‌مان، استاد برنامه‌ريزي عمومي دانشگاه جورج واشنگتن و ولاد باراش گرافيكا، مهندس طراحي شبكه تجزيه و تحليل تهيه شده است. نايت هدف خود را از انجام اين مطالعه بررسي چگونگي انتشار اطلاعات جاسوسي در شبكه‌هاي اجتماعي عنوان كرده است. سام گيل، معاون بخش «شبكه‌هاي اجتماعي و تاثيرگذاري آنها» در بنياد نايت مي‌گويد: «دموكراسي ما متكي به اخبار و اطلاعاتي است كه صحت داشته باشند. امروز همه‌ جا بحث اطلاعات دروغين آنلاين است كه بسيار مخرب هستند.» گزارش‌ها حاكي از آن است كه توييتر، فيس‌بوك، گوگل و ديگر شركت‌هاي فناوري در طول انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ از اطلاعات غلط و هك شدن سيستم عامل‌هاي‌شان با خبر شدند. همين چند وقت پيش بود كه خبر رسيد فيس‌بوك با آگاهي قبلي اطلاعات ۸۷ ميليون كاربرش را در اختيار سازماني به نام كمريج آناليتيكا قرار داده و اين سازمان هم به وسيله اين اطلاعات در جريان انتخابات امريكا براي دونالد ترامپ تبليغ كرده است. هر چند مارك زاكربرگ، مديرعامل فيس‌بوك با حضور در مجلس سناي امريكا اعتراف كرد كه در محافظت از حريم خصوصي كاربران خود موفق عمل نكرده‌اند و اشتباه‌شان را پذيرفت اما اين لكه ناامن روي فيس‌بوك ماند. حالا با نزديك شدن انتخابات ميان‌دوره‌اي ايالات متحده امريكا كه در ماه آينده برگزار مي‌شود، فيس‌بوك، توييتر و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي سعي مي‌كنند، نشان دهند كه به طور جدي از سيستم عامل خود در برابر اخبار جعلي حفاظت مي‌كنند.

سرنوشت ترامپ در دست فيس‌بوك و توييتر

دونالد ترامپ براي دومين بار متوالي در چند روز گذشته مدعي شد كه فيس‌بوك و توييتر از هم‌ اكنون دخالت در انتخابات ميان‌دوره‌اي ششم نوامبر را عليه او آغاز كرده‌اند. آن‌طور كه رويترز خبر مي‌دهد، در مصاحبه‌اي كه ترامپ با روزنامه محافظه‌كار «ديلي كالر» داشته، از عملكرد توييتر و فيس‌بوك عليه خودش شاكي بوده و مدعي شده كه اين شبكه‌هاي اجتماعي فعال عملا عليه او فعاليت مي‌كنند. خبرگزاري رويترز در تكميل اين خبر مي‌نويسد كه دونالد ترامپ هيچ سند و مدركي براي اثبات ادعاي خود در مداخله اين شبكه‌ها در انتخابات ارايه نداده و صرفا يك ادعاي فرضي را عنوان كرده است. ادعاي ترامپ در حالي در رسانه‌هاي خبري دست به دست مي‌شود كه مسوولان فيس‌بوك، توييتر و همچنين گوگل چنين اتهامي را تكذيب و اعلام كرده‌اند كه در نمايش اخبار و جست‌وجوي اطلاعات هيچ مداخله و پيش‌داوري سياسي اعمال نمي‌كنند. ترامپ همچنين از تريبون خود در روزنامه «ديلي كالر» نهايت استفاده را كرد و مدعي شد كه در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم اين شبكه‌هاي اجتماعي و همچنين شركت گوگل اخبار مربوط به دموكرات‌ها و رقيب انتخاباتي او، هيلاري كلينتون را پررنگ كرده‌اند و پيروزي او در انتخابات تمام و كمال از سوي طرفداران واقعي خودش بوده است. ترامپ در حالي‌ ادعاي خود را در بوق و كرنا مي‌كند كه سازمان‌هاي امنيتي امريكا، مجله تايم، بنياد ملي نايت و بسياري رسانه‌هاي خبري ديگر با استناد به مدارك و اطلاعاتي كه در دست دارند از مداخله و نقش روسيه در انتخابات پرحاشيه رياست‌جمهوري در سال ۲۰۱۶ حرف مي‌زنند.


صفحه «جهان؛ خارج از مرزها» روزهاي دوشنبه، با منتخبي از مطالب رسانه‌هاي خارجي، در روزنامه اعتماد منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون