• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

خوش‌شانس هستم

باران مهدي‌پور

 

 

بهار امسال نام ماريل پاديلا 23 ساله براي گزارش تحقيقي كارآموزي‌اش در فهرست منتخبان پوليتزر قرار گرفت. بهانه‌اي كه باعث شد تا سراغ اين روزنامه‌نگار جوان برويم و در مصاحبه‌اي ايميلي از بردن پوليتزر در جواني بپرسيم و زندگي حرفه‌اي كه حالا تغيير مي‌كند.

 

فكر مي‌كنيد آدم خوش‌شانسي هستيد كه جايزه پوليتزر را برنده شديد؟

فوق‌العاده خوش‌شانس هستم. من اين شانس را داشتم با تيم خبري بي‌نظير و شايسته روزنامه سينسيناتي در پروژه‌اي مهم «هفت روز هرويين» كار كنم. معتقدم كه به طور كاملا اتفاقي در زمان مناسب، در جايي مناسب قرار گرفتم.

برنامه‌اي براي بردن اين جايزه داشتيد؟

راستش تنها هدف من به عنوان روزنامه‌نگاري كه چند هفته ديگر فارغ‌التحصيل مي‌شد، پيدا كردن كار مناسب بود. آرزوي من اين بود كه بتوانم روزنامه‌نگار تحقيقي خوبي بشوم يا به عبارت ديگر در مسير «روزنامه‌نگاري داده» فعاليت كنم و اطلاعات و آمار دقيقي در حوزه‌هاي مختلف بازتاب دهم. نه تنها به بردن جايزه پوليتزر فكر نمي‌كردم، حتي نمي‌دانستم روزنامه «سينسيناتي اينكوايرر» نامزد دريافت جايزه پوليتزر شده است.

چرا روزنامه‌نگاري را انتخاب كرديد؟

من در دانشگاه ادبيات انگليسي و ارتباطات مي‌خواندم. تا آن زمان هيچگاه فكر نمي‌كردم روزنامه‌نگاري حرفه مناسبي براي من باشد تا اينكه سال سوم واحد روزنامه‌نگاري برداشتم و از همان روزهاي اولِ كلاس، عاشق روزنامه‌نگاري شدم. هر چقدر بيشتر ياد مي‌گرفتم و جلوتر مي‌رفتم، بيشتر جذب تعهد روزنامه‌نگاري به حقيقت، عينيت و منافع عمومي مي‌شدم. بنابراين مي‌توانم بگويم آغاز حرفه خبرنگاري براي من تصادفي بود اما حالا عاشقانه دوستش دارم.

چه تعريفي از روزنامه‌نگاري داريد؟

براي من، روزنامه‌نگاري گزارش‌دهي در مسير منافع مردم با تعهد قوي به حقيقت، تعادل و تاثير اجتماعي است.

روزنامه‌نگاري چطور مي‌تواند جهان را به جايي بهتر براي زندگي تبديل كند؟

روزنامه‌نگاري و به طور ويژه روزنامه‌نگاري تحقيقي مي‌تواند در مسير حفظ پاسخگويي قدرتمند، شفاف‌سازي نقض حقوق بشر و ايجاد تغييرات عمومي فعاليت كند. اساسا روزنامه‌نگاري در مورد گسترش اطلاعات است و اين يعني روزنامه‌نگاري ابزار قدرتمندي است كه مي‌تواند - و بايد - در مسير تاثيرگذاري مثبت بر جهان استفاده شود.

يكي از چالش‌هايي كه اين روزها رسانه‌ها در ايران با آن مواجه‌اند شبكه‌هاي اجتماعي و نقش پررنگ آنها در زندگي مردم است. شما هم با اين چالش‌ها مواجهيد؟

رسانه‌هاي اجتماعي و اينترنت باعث شده هر كسي موضوع و مطلب دلخواهش را به صورت آنلاين منتشر كند و به اين ترتيب مردم به راحتي از هر آنچه در دنيا اتفاق مي‌افتد با خبر مي‌شوند و اين چالشي است كه تمام كشورها با آن مواجه‌اند. اما من فكر مي‌كنم كه ما هميشه به روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي خبري نياز داريم حتي اگر فُرم كاغذي ديگر طرفدار نداشته باشد و مردم بيشتر رسانه‌هاي خبري آنلاين را ترجيح بدهند. به اعتقاد من، هر جامعه‌اي هنوز هم براي بررسي واقعيت، تحقيق و حفظ پاسخگويي قدرتمند به روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي خبري معتبر نياز دارد.

حالا فكر مي‌كنيد بردن جايزه پوليتزر بايد چه تغييري در حرفه شما ايجاد كند؟

جايزه پوليتزر واقعا بر عملكرد من يا چيزي كه از خودم انتظار دارم، تاثيري ندارد. من هميشه تلاش كرده‌ام بهترين كاري كه مي‌توانم را براي ارايه نتيجه خوب و همچنين كمك به ديگران انجام دهم. هنوز هم اين ايدئولوژي را دارم و با وجود بردن جايزه پوليتزر همچنان تلاش مي‌كنم بهترين كار ممكن را انجام دهم. نمي‌دانم اين جايزه به خودي خود چه تغييري در حرفه من مي‌تواند ايجاد كند اما دست‌كم پوئن مثبتي براي رزومه من خواهد بود. اين‌كه در 23 سالگي يكي از اعضاي تيم برندگان جايزه پوليتزر شده‌ام در واقع مرا به تلاش بيشتر و ادامه فعاليت و انجام كارهاي خوب در راستاي كمك به ديگران تشويق مي‌كند. اين جايزه قطعا براي من به معناي نقطه پايان نيست؛ من هنوز در ابتداي مسير زندگي حرفه‌اي‌ام هستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون