• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

كيوسك

تايم؛ تاثيرگذاري او

كريستين بلسي و شهادتش در مقابل كميته قضايي سنا، بهانه «تايم» درباره عكس جلد تازه خود است. «تايم» درباره اين زن و شهادتش عليه قاضي برت كاوانا، نامزد ورود به ديوان عالي امريكا، مي‌نويسد: «گذشته هيچ‌وقت تغيير نمي‌كند و اين مهم‌ترين دليل غيرقابل تحمل بودن تاريخ است. اما وقتي كريستين بلاسي 51 ساله، مادر دو فرزند و روانشناس در 27 سپتامبر دست‌هايش را بالا برد و قسم خورد كه جز حقيقت نگويد، موفق شد تا تغييري در زمان حال ايجاد كند.» نويسنده اين گزارش از شجاعت اين زن مي‌گويد كه چهار ساعت تمام مقابل اعضاي كميته قضايي سنا نشست و جزييات دردناكي از آزار و اذيت جنسي برت كاوانا را در تابستان 1981 تعريف كرد. اين نامزد ورود به ديوان عالي امريكا، مدعي شده است كه تمام اين شهادت‌ها دروغ و كذب است. اما دو زن ديگر به‌جز بلسي مدعي آزار و اذيت توسط كاوانا هستند و اين روزها و با اين شهادت، كمپين‌هاي مختلفي عليه اين ماجرا و ورود كاوانا به شوراي عالي در امريكا شكل گرفته است. اتفاقي كه باعث شده تا «تايم» بلسي را يك مبارز و جنگجو معرفي كند كه ديگر نمي‌تواند گذشته خود را تغيير دهد، اما مي‌تواند امروز امريكا را تغيير دهد و مقابل اتفاق‌هاي ناگوار آينده بايستد.

اكونوميست؛ چين، اروپا را شكل مي‌دهد

اروپايي‌ها نگران نفوذ بيش از اندازه چين در اتحاديه اروپا هستند و همين نگراني، سوژه گزارش اصلي اين هفته «اكونوميست» است. جنگ تجاري با امريكا، چين و اتحاديه اروپا را به يكديگر نزديك كرده و حالا چين با سرمايه‌گذاري 3 بيليون يورويي از سال 2016 و سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، يكي از اعضاي تاثيرگذار اين اتحاديه است. «اكونوميست» مي‌نويسد: «اين رابطه سودهاي بسياري براي هر دوطرف دارد و بعضي از اين سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصي سودآور و بدون زيان هستند. اما به ‌هر حال ممكن است اين هزينه‌هاي چيني رابطه اتحاديه اروپا با امريكا را تحت‌تاثير قرار دهد. اروپا بايد راهي براي خروج از اين موقعيت پيدا كند و بهتر است در اولين قدم از تقليد از محافظه‌كاري چيني‌ها دست بردارد.» هفته‌نامه «اشپيگل» هم كمي قبل از «اكونوميست» درباره اين كه چين ديگر در اتحاديه اروپا را نمي‌كوبد، زيرا مدت‌هاست كه به اين اتحاديه وارد شده است. برخلاف روسيه كه با انتشار خبرهاي دروغين سعي مي‌كند در افكار عمومي اروپا تاثير بگذارد، چين تلاش مي‌كند تصميم‌گيري‌هاي اروپا را به سمتي كه دلخواه اوست، سوق دهد. اهداف چين به اندازه روسيه مورد توجه افكار عمومي نيست درحالي كه هدف‌هاي چين بايد جدي‌تر از روسيه مورد توجه قرار گيرد زيرا چين با ظرافت فراوان عمل مي‌كند.»

نيويوركر؛ او براي زنان بي‌صدا صحبت مي‌كند

«نيويوركر» هم صبح امروز با طرحي درباره شهادت كريستين بلسي و افشاي آزار و اذيت‌هاي جنسي كاوانا منتشر شده است. «نيويوركر» برخلاف «تايم» به دست‌هاي پشت‌پرده و سياسي اين داستان اشاره كرده و نوشته: «جمهوريخواهان براي داشتن راي‌ها بايد به يكديگر تكيه كنند. آنها به يك روكش متمدن نياز دارند. به نظر مي‌رسد سناتورها فورد و كاوانا را مورد سوال قرار مي‌دهند تا بفهمند كه آيا كاوانا يك نوجوان مست بوده كه 36سال پيش بلسي فورد را به تخت بسته و او را مورد آزار قرار داده يا نه. اما انگار اين چيزي نيست كه اين جلسه درباره آن برگزار مي‌شود و تا لحظه نوشتن اين متن، انگار قرار است كه ما شاهدين واقعي پدرسالاري سياست باشيم و اينكه چقدر سياست‌هاي غيبي مي‌توانند تاثيرگذار باشند و هيچ محدوديتي نداشته باشند. ما شاهد اين واقعه هستيم و اين تاثيرپذيري را مي‌بينيم». طرح «نيويوركر» را آنا جوان طراح و گرافيستي خلق كرده كه از سال 1995 با اين نشريه همكاري مي‌كند و اين هفته تحت‌تاثير ماجراي كريستين بلسي فورد و با مضمون «او براي زنان بي‌صدا، صحبت مي‌كند» قرار گرفته است. رسانه‌هاي امريكا اين هفته بسيار تحت‌تاثير اين خبر قرار گرفتند و فعلا چالش‌ها و بايد نبايدهاي مختلفي درباره اين گزارش وجود دارد و احتمالا هفته آينده مطالب مفصل‌تري درباره اين گزارش منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون