• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

كيليان امباپه روي جلد تايم

به پادشاه جديد سلام كنيد

علي كربلايي

 

 

خيلي‌ها استرس داشتند فوتبال بعد از رونالدو و مسي دچار ركود شود. حق هم داشتند. رونالدو و مسي استانداردهاي جديدي در فوتبال خلق كردند و كمتر ركوردي در فوتبال جهان است كه براي يكي از آنها يا به صورت مشترك براي جفت‌شان نباشد. اما ظهور كيليان امباپه تا حد زيادي از اين نگراني‌ها كاسته است. پيش‌تر تصور مي‌شد اين نيمار جونيور است كه خود را به عنوان ابر ستاره بعد از مسي و رونالدو مطرح مي‌كند، اما اين برزيلي نتوانست روند خوبش را حفظ كند و انتخاب‌هاي اشتباه و خودخواهي زياد باعث شد او از مسير ابرستاره شدن فاصله بگيرد و در مراسم انتخاب بهترين‌هاي فيفا حتي يك راي هم به او داده نشود. گرت بيل ولزي فوق‌العاده با استعداد است، اما او هم در مسير تبديل شدن به يك ابرستاره كم آورد و بدنش به او اجازه خودنمايي نداد. مصدوميت‌هاي پياپي بيل را از جمع بهترين‌ها دور كرد. در دوران 10 ساله سلطنت مسي و رونالدو بر فوتبال، به جز بيل و نيمار، ستاره‌هايي مثل ابراهيمويچ و ادن آزار هم سعي داشتند خودشان را در جرگه برترين‌ها جا بدهند. اما اختلاف سطح فاحشي با اين دو داشتند و دارند. آنتوان گريزمن، پائولو ديبالا، محمد صلاح، ناني، بويان كركيچ، ماركو آسنسيو، ايسكو، استرلينگ، هري كين و چندين نام ديگر هم در رسانه‌ها به عنوان كساني مطرح شدند كه امكان دارد روزي به جايگاه والاي رونالدو و مسي برسند. اما زمان ثابت كرد آنها در حد اين دو نخواهند شد.

به نظر بايد كم‌كم به پادشاه جديد فوتبال سلام كنيم. سال گذشته دوست داشتم اين مطلب را بنويسم، اما نگاهي به سرنوشت اسم‌هايي كه در پاراگراف اول نوشتم، باعث شد كمي با تاخير بنويسم. زياد بودند جوان‌هايي كه يك سال يا دو سال درخشيدند و بعد رفته رفته از صحنه فوتبال محو شدند. اما كيليان امباپه متفاوت از همه آنهاست. او چيزي در وجودش دارد كه كمتر بازيكني پيش از او از خودش به نمايش گذاشته بود. امباپه در حالي كه هنوز بيست سالش نشده، يك رهبر است. نمي‌تواند شكست را بپذيرد و هر كاري براي تيمش مي‌كند. او از فوتبال بازي كردن لذت مي‌برد و دوست دارد مردم نمايشش را تحسين كنند. به وضوح هر بازي بهتر از بازي قبل مي‌شود و حالا هر كسي مي‌تواند تشخيص بدهد كه بهترين فوتباليست جهان در سال‌هاي آينده چه بازيكني خواهد بود. ستاره‌اي كه پاري‌سن‌ژرمن او را از چنگ رئال مادريد درآورد و به احتمال فراوان تا سال‌هاي سال او را حفظ خواهد كرد. پروژه پاريس قرار بود روي هنر نيمار بنا شود، اما الخليفي هم خوب مي‌داند كه ستاره دوم تيمش، اميد اول هواداران است و حالا نيمار كه از بارسا خارج شد تا زير سايه مسي نباشد، زير سايه كيليان امباپه قرار گرفته است.

فوتباليست‌هاي زيادي عكس‌شان روي جلد مجله تايم نرفته است. رسانه‌ها نوشته‌اند امباپه بعد از مسي، نيمار و بالوتلي چهارمين فوتباليستي است كه عكسش روي جلد اين مجله معتبر رفته است. تحقيقات بيشتر البته نشان داد كه ديويد بكام، زين‌الدين زيدان، سون هيونگ مين و بني مك‌كارتي هم پيش‌تر روي جلد اين مجله رفته‌اند، اما نه روي جلد اصلي و در پخش جهاني. صحنه‌اي از خوشحالي بازيكنان تيم ملي زنان امريكا هم ديگر تصوير فوتبالي روي جلد مجله تايم است. به هر حال، امباپه حالا روي جلد يكي از بزرگ‌ترين و معتبرترين نشريات جهان رفته و خيلي از كساني كه فوتبال را دنبال نمي‌كنند هم او را مي‌شناسند.

كريستيانو رونالدو در سن امباپه، ستاره چندان شناخته شده‌اي نبود و كسي از او به عنوان يكي از برترين‌هاي جهان ياد نمي‌كرد. لئو مسي اما در نوزده سالگي، دومين سال درخشش در تركيب بارسا را سپري مي‌كرد. نشريه ماركا به مقايسه آمار امباپه و ليونل مسي در سن 19 سال، 9 ماه و 20 روز پرداخته است. به وضوح مشخص است كه امباپه آمار بهتري دارد. او تاكنون موفق به زدن 67 گل رسمي شده و اين در حالي است كه اعجوبه آرژانتيني در اين مقطع تنها 20 گل به ثمر رسانده بود.‌ ام باپه 16 سال و 347 روز داشت كه اولين بازي‌اش براي موناكو را انجام داد اما مسي در 17 سال و 14 روزگي. امباپه 37 گل در ليگ به ثمر رسانده و مسي 15 گل. امباپه 12 گل در چمپيونز ليگ به ثمر رسانده و مسي تا سن او فقط دو بار گل‌زني كرده بود. مهم‌تر از همه، امباپه با تيم ملي فرانسه قهرمان جهان شده و يازده گل ملي دارد، اما مسي هنوز هم موفق به قهرماني در جام جهاني نشده و در سن امباپه تنها دو گل ملي به ثمر رسانده بود.

البته به نظر مي‌رسد امباپه راه و رسم ستاره بودن را ياد گرفته است. او اخيرا در مصاحبه‌اي اعلام كرده: «زندگي من به طور كلي زير رو شده است. من بسيار خوشحال هستم و اكنون آن طوري زندگي مي‌كنم كه هميشه آرزويش را داشتم. فكر مي‌كنم دلم براي برخي از كار‌ها تنگ شده است. ديگر وقتي به مانند دوران نوجواني ندارم كه مثل بقيه آدم‌ها با دوستانم بيرون بروم و خوش بگذرانم. من ياد گرفته‌ام كه بزرگ‌ترين و بهترين بازيكنان جهان، فروتن‌ترين آنها هستند. كساني كه به بقيه بيشترين احترام را مي‌گذارند. شما هميشه بايد قدرت درك شرايط را داشته باشيد. سه نكته بسيار مهم وجود دارد. احترام، فروتني و شعور.» هوگو لوريس، كاپيتان تيم ملي فرانسه هم در مورد او گفته: «واضح است كه امروز كيليان يك چهره و موقعيت جديد در فوتبال به عنوان يكي از بهترين‌ها دارد. با وجود اينكه او در ليگ 1 و ليگ قهرمانان اروپا كارهاي بزرگي انجام داد، جام جهاني 2018 نيز بُعد جديدي از او به همه نشان داد. به نظرم او به خوبي با اين موقعيت كنار آمده و همه مي‌دانند كه كيليان چه توانايي‌هايي دارد. بازي او مقابل ليون را ديديد. آسان نيست در ليگ 1 شما در يك مسابقه 4 گل بزنيد ولي شك ندارم كه او چنين عملكردهايي را مي‌تواند تكرار كند.»


اما يك نكته نگران‌كننده وجود دارد. بين كساني كه عكس‌شان روي جلد مجله تايم رفته نام ماريو بالوتلي هم ديده مي‌شود. داستان بالو و امباپه شباهت‌هايي به هم دارد. هر دو از خانواده‌اي مهاجر مي‌آيند و كمبودهاي زيادي در كودكي داشتند. هر دو در سن خيلي كم تبديل به ستاره‌هاي فوتبال شدند و به شهرت و محبوبيت زيادي رسيدند. از سوي ديگر، در مورد هر دو گفته اين نكته گفته مي‌شد و مي‌شود كه تبديل به ستاره‌هاي خيلي بزرگي مي‌شوند. اما حاشيه‌هاي زندگي بالو، جلوي مسير پيشرفت او را گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون