• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

لبران جيمز، ليكرز را انتخاب كرد

چالش‌هاي جديد فوق ستاره NBA

نويد خرم‌خورشيد

 

 

فوتبال، بسكتبال، فرمول يك و تمامي ورزش‌هاي دنيا در نگاه ما دنبال‌كنندگان و علاقه‌مندان تنها به عنوان ورزش يا نهايتا پديده‌هايي كه تاثيرات اجتماعي قوي دارند، شناخته مي‌شوند. در نگاهي سوررئال‌تر به دنياي تك‌تك اين ورزش‌ها متوجه مي‌شويم كه هركدام قلمرويي مي‌آفرينند كه تنها با سلطنت مي‌توان آن را اداره كرد. در قلمرو هر ورزشي در برهه‌هاي گوناگون افرادي آمده‌اند و تاج‌گذاري كرده‌اند. در فوتبال پله، مارادونا و در عصر حاضر رونالدو و مسي بر سر تاج پادشاهي نزاع داشتند. در فرمول يك سباستين فتل و لوييس هميلتون هم‌اكنون با هم براي تاج در رقابتند. اما دنياي بسكتبال با همه ورزش‌هاي ديگر يك تفاوت اساسي دارد؛ پادشاه دنياي بسكتبال همواره مقتدرترين پادشاه دنياي ورزش بوده است.

مايكل جردن در عصر خودش پس از تاج‌گذاري، شش بار شيكاگو را به فينال مي‌برد و هر شش بار آن تيم را قهرمان NBA مي‌كند. تيمي كه تا پيش از آن قهرماني NBA را در خواب هم نمي‌ديد. كوبي برايانت مي‌آيد و رقابت سنتي ليكرز و بوستون به نوعي احيا مي‌شود و ليكرز عناوين متعددي درو مي‌كند و خودش پيامبر‌گونه از دنياي بسكتبال مي‌رود. ساليان اخير اما پادشاهي در NBA تاج‌گذاري كرد كه نه‌تنها همانند پادشاهان قبلي مقتدر بود، بلكه به چالش‌هاي جديد علاقه داشت؛ لبران جيمز.

شايد براي كساني كه اخيرا اخبار دنياي بسكتبال را دنبال مي‌كنند، كليولند نامي آشنا باشد و آنها اين تيم را يكي از بهترين تيم‌هاي NBA بدانند. جالب است بدانيد به هيچ‌وجه چنين نيست و اين تيم در واقع يكي از بي‌در و پيكرترين تيم‌هاي ليگ NBA است تيمي كه نه مديريت خوبي دارد، نه هيچگاه پيش از لبران جيمز توانسته در بين ساير تيم‌ها قد علم كند. اگر نبود علاقه لبران جيمز به اوهايو و سرزمين مادري، شايد همچنان هم نام كليولند نامي غريب بود.

لبران جيمز به عنوان انتخاب اول draft سال ۲۰۰۳ به كليولند رفت، كسي كه از روز ورودش به ليگ همه مي‌دانستند كه پادشاه بعدي دنياي بسكتبال اوست، تا سال ۲۰۱۰ در كليولند ماند و به هيچ دستاوردي نرسيد. پس از آن براي كسب افتخارات شخصي راهي ميامي‌هيت شد تا با دوين ويد و كريس باش مثلثي تشكيل دهد كه ثمره آن دو قهرماني ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بود. پسر اوهايو سپس به كليولند بازگشت تا به قول قديمي خود مبني بر كسب عنوان قهرماني براي تيم زادگاهش عمل كند و اين مهم را در سال ۲۰۱۶ عملي كرد. او حالا در سال‌هايي كه مي‌تواند، سال‌هاي انتهايي بازي او باشند تصميم گرفته چالش جديدي را تجربه كند. مهاجرت به لس‌آنجلس و بازي براي تيم ليكرز كه سال‌هاست حال و روز خوبي ندارد و در دوران بازسازي تيم خود به سر مي‌برد. لبران جيمز با مهاجرت به ليكرز و كنفرانس غرب دو چالش جديد براي خود تعريف كرده كه مصمم است از پس آن بر‌بيايد.

چالش اول؛ سهيم شدن در خونريزي كنفرانس غرب

فصل پيش هنگامي كه جيمي باتلر و كارملو انتوني از كنفرانس شرق به كنفرانس غرب كوچ كردند يكي از رسانه‌هاي امريكا تيتر «خونريزي در غرب» را براي انتشار خبر انتخاب كرد. حالا اما با آمدن لبران به اين كنفرانس هيچ كلمه‌اي نيست كه بتواند پيچيدگي اين كنفرانس را به خوبي تشريح كند. تصور كنيد كه همه اين تيم‌ها بايد در غرب براي رسيدن به فينال با هم جدال كنند؛ گلدن‌استيت با دورنت و استفن كري و ساير ستاره‌هايش، هيوستون با جيمز هاردن و كريس پال، سن‌آنتونيو با دمار دروزن و البته مربيگري آقاي رييس پاپوويچ و حالا هم ليكرز با لشكري از جوانان مستعد تحت هدايت پادشاه. لبران مي‌توانست با انتخاب تيمي در كنفرانس شرق مثل هميشه مسير هموار خودش براي رسيدن به فينال را طي كند اما ترجيح داد به ليكرز برود و تا پيش از فينال با تيم‌هاي گردن‌كلفتي همچون گلدن‌استيت، هيوستون، مينه‌سوتا، كليپرز، سن‌انتونيو و... دست و پنجه نرم كند.

چالش دوم؛ بازي در كنار بي‌تجربه‌‌ها

طرفداران پر‌و‌پا‌قرص NBA هرگز چهره عصباني و بعضا درمانده لبران را در فصل پيش از ياد نمي‌برند. بارها از حماقت‌هاي جي‌آر اسميت، كوين لاو، تريستن تامپسون و ساير بازيكنان فشل اما ميليون دلاري كليولند خون لبران به جوش آمد اما باز هم تيم را به فينال برد. مشخص بود كه لبران از بازي در چنين تيمي خسته شده و به‌ هيچ‌عنوان تمديد قراردادي در كار نيست. لبران اما در ميان همه تيم‌هايي كه او را مي‌خواستند مثل هيوستون، سن‌آنتونيو و بوستون، ليكرز را انتخاب كرد تا در كنار بازيكناني بازي كند كه خودش فرصت تاثير‌گذاري بر سبك بازي آنها را داشته باشد. لانزو بال، كايل كوزما و برندون اينگرام بازيكناني هستند كه نهايتا پنج- شش سال از پسر لبران مسن‌تر هستند و پادشاه مسوول هدايت آنها در راه پرپيچ و خم كنفرانس غرب تا فينال خواهد بود.

فارغ از اينكه به عنوان يك طرفدار بوستون اين متن را مي‌نويسم و قاعدتا بايد از ليكرز متنفر باشم، اما به‌شدت دوست دارم كه پادشاه از چالش‌هاي دشوارش در ليكرز سربلند بيرون بيايد. موفقيت ليكرز در كنفرانس غرب ليگ را جذاب‌تر مي‌كند و سلطه گلدن‌استيت را خواهد شكست. مشتاقانه منتظر تماشاي فينال سنتي بوستون- ليكرز در اين فصل هستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون