• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4212 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر

آغاز مسابقات جهاني كشتي آزاد در بوداپست

امروز يزداني روي تشك مي‌رود

حميد رعنا

 

 

رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني جهان ۲۰۱۸ از امروز با حضور برترين عنوان‌داران جهان و المپيك به ميزباني مجارستان آغاز مي‌شود. كشتي آزاد بالاخره پس از كش و قوس‌هاي فراوان كه به دليل نبود ارز كافي ايجاد شده بود با تركيبي كامل در ۱۰ وزن به اميد كسب نتيجه‌اي درخور نام ايران راهي بوداپست شد. آزادكاران سال گذشته در جهاني نتيجه‌اي به دور از انتظار كسب كردند و با تك‌مدال حسن يزداني به كار خود در فرانسه پايان دادند.

اين تيم امسال نيز با تركيبي از نفرات با تجربه و جوان، كار سختي در پيش دارند. رضا اطري در وزن ۵۷ كيلوگرم، باقر يخكشي در ۶۱، اميرحسين مقصودي در ۶۵، يونس امامي در ۷۰، مصطفي حسين خاني در ۷۴، عزت‌الله اكبري در۷۹، حسن يزداني در ۸۶، عليرضا كريمي در ۹۲، مجتبي گليج در ۹۷ و پرويز هادي در ۱۲۵ كيلوگرم ۱۰ آزادكار ايران در اين رقابت‌ها هستند.

مسابقات كشتي آزاد با رقابت‌هاي اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ كيلوگرم در روز شنبه ۲۸ مهرماه، مسابقات وزن‌هاي ۵۷، ۶۵، ۷۹ و ۹۲ كيلوگرم در روز يكشنبه ۲۹ مهرماه و رقابت‌هاي ۷۰ و ۹۷ كيلوگرم در روز دوشنبه ۳۰ مهرماه آغاز مي‌شود.

رضا اطري كه دومين ميدان جهاني خود را در وزن 57كيلو تجربه مي‌كند بعد از كسب مدال برنز آسيا در سال 2017 به عنوان مسافر جهاني در همان سال عازم فرانسه شد، اما به‌دليل كم‌تجربگي توفيق چنداني كسب نكرد. اطري كه جانشين كشتي‌گير بزرگي چون حسن رحيمي شده كار سختي در اين وزن خواهد داشت، اما با كسب مدال برنز بازي‌هاي آسيايي تا حدود زيادي از زير اين فشار رواني خارج شد تا با اعتماد به نفس بالاتري گام در ميدان جهاني بگذارد.

محمدباقر يخكشي، كم تجربه‌ترين ملي‌پوش ايران در مجارستان است. او كه با عنايت به مصدوميت ايمان صادقي و غيبت مسعود اسماعيل‌پور با كسب عنوان نخست در انتخابي تيم ملي صاحب دوبنده وزن 61كيلو شد؛ در اين فاصله تا مسابقات جهاني در دو تورنمنت گرجستان و تركيه حضور يافت كه با كسب عنوان نهم و قهرماني، خود را به مربيان تيم ملي تحميل كرد. با آمدن يخكشي بعد از عملكرد نااميدكننده احسان‌پور در سال‌هاي اخير سرانجام خوني تازه به اين وزن تزريق شده تا حداقل شاهد ناكامي‌هاي سريالي يك كشتي‌گير در وزن دوم نباشيم. بعد از نقره اسماعيل‌پور در جهاني 2014، هنوز كسي نتوانسته روي سكوي جهاني اين وزن برود.

بعد از عملكرد نااميدكننده مدعيان وزن 65 كيلوگرم، كادر فني دست به اقدامي جالب زد تا راهي براي ساختن كشتي‌گيري مدعي در وزن دوم المپيكي پيدا كند. حسن مرادقلي كه در انتخابي قهرمان شده بود خيلي زود از گردونه مدعيان خارج شد تا مهران نصيري نفر دوم انتخابي عازم بازي‌هاي آسيايي شود كه او هم با عملكردي نااميد‌كننده معادلات وزن سوم را پيچيده‌تر از قبل كرد تا نوبت به مقصودي، جوان تازه از راه رسيده، برسد. اميرحسين مقصودي كه در مسابقات جهاني جوانان در سال 2018 در كرواسي نايب قهرمان شده بود با نظر خادم مسافر مسابقات جهاني بزرگسالان شد. خداحافظي ميثم نصيري از تيم ملي، ناكامي مرادقلي و مهران نصيري در بازي‌هاي آسيايي همه دست به دست هم داد تا كادر فني تيم ملي دوبنده تيم ملي را در 65 كيلو به مقصودي جوان بسپارد. حالا مقصودي جوان اين فرصت را دارد تا در جمع مدعيان جهاني نامي براي خود دست و پا و سري در ميان سرها پيدا كند، اما راهي بس دشوار دارد.

يونس امامي ديگر كشتي‌گيري است كه نخستين حضورش در بزرگسالان جهان را تجربه مي‌كند، اما با اتكا به مدال‌هاي برنزش در جهاني نوجوانان، جوانان و اميدها كشتي‌گير بي‌تجربه‌اي است. او كه در انتخابي در وزن 65 كيلوگرم در رده سوم قرار گرفته بود به يمن ناكامي مدعيان وزن 70 كيلوگرم مسافر مسابقات جهاني شد. با توجه به شرايط فيزيكي امامي، خادم و همكارانش تصميم گرفتند از او در يك وزن بالاتر استفاده كنند تا احتمالا در آينده نيز برنامه‌اي ويژه براي او داشته باشند.

جردن باروز امريكايي و فرانك چاميزو ايتاليايي دو ستاره بي‌بديل وزن 74 كيلو هستند كه به چيزي جز اضافه كردن يك طلاي ديگر جهان به ويترين افتخارات‌شان فكر نمي‌كنند اما در اين ميان مصطفي حسين خاني كشتي‌گير باتجربه و سرد و گرم چشيده تيم ملي نيز اين توانايي را دارد تا با مقاومت برابر بزرگان جهان هم ناكامي سال گذشته را جبران كند و هم اشتباهات وحشتناك خود در مبارزه را كنار بگذارد و در ميان بزرگان جهان صاحب دومين مدال جهاني‌اش شود.

عزت‌الله اكبري نماينده وزن 79 كيلوگرم يكي ديگر از مازندراني‌هاي تيم ملي است كه باوجود حضور نيافتن در انتخابي كادر فني به دليل تجربه بالا و شايد كسب مدال طلا در رقابت‌هاي قهرماني آسيا او را به اميد حسن تبار ترجيح داد. اكبري كه به دليل مصدوميت در انتخابي راهي ميدان نشد آخرين بار در جهاني سال 2013 و بعد از شكست مقابل جردن باروز و كسب مدال نقره باني قهرماني تيم ملي كشتي آزاد آن هم بعد از 48 سال در خارج از خانه شد؛ آنهم در همين مجارستان و شايد اعزام او در اين دوره پاداشي براي همان قهرماني 5 سال قبل باشد.

حسن يزداني ستاره اين روزهاي كشتي آزاد ايران به گواه كارشناسان در مجارستان نيز اميد نخست كشتي ايران براي كسب مدال طلاي وزن 86 كيلو است. اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي رُخ ندهد بايد مدال طلا را از هم‌اكنون براي اين اعجوبه كنار گذاشت؛ البته در اين بين نبايد از برخي نام‌ها همچون ديويد تيلور امريكايي برنده يزداني در جام جهاني كرمانشاه يا داورن كوروگليف روس گذشت.

انتخاب نماينده وزن 92 كيلوگرم با حرف و حديث‌هاي فراواني همراه بود و هنوز كه هنوز است اين حواشي ادامه دارد. در حالي كه محمدجواد ابراهيمي، دارنده طلاي جوانان جهان، در مرحله نخست انتخابي به قهرماني رسيده بود، از حضور در مرحله نهايي انتخابي معاف شد تا كريمي در غياب اين كشتي‌گير قهرمان مرحله نهايي شود. ابراهيمي بعد از طلاي قهرماني آسيا، بر اساس فرآيند در ۲ تورنمنت گرجستان و تركيه از سد كريمي گذشت و توانايي‌هايش در ميدان خارجي را نيز به رُخ كادر فني كشيد، اما با راي شوراي فني حضور در مسابقات جهاني را از دست داد تا كريمي مسافر جهاني شود. كريمي كه چندي پيش در وزن 97 كيلو گرم مسافر بازي‌هاي آسيايي شد و در جاكارتا به مدال طلا رسيد حالا بار ديگر به يك وزن پايين‌تر بازگشته تا شانسش را براي كسب مدال جهاني در 92 كيلوگرم امتحان كند.

يكي از اوزان پرچالش كادر فني براي انتخاب كشتي‌گيري كه بتواند برابر ستاره‌هاي بي‌چون و چراي كشتي جهان قد علم كند وزن ۹۷ كيلوگرم بود، جايي كه نه عليرضا گودرزي قهرمان انتخابي و نه مجتبي گليج نفر دوم نتوانستند نظر كادر فني را جلب كنند. گليج در جام ياشاردوغو نايب قهرمان شد و گودرزي هم در تورنمنت‌هاي گرجستان و ياشاردوغو از دور مسابقات كنار رفت تا در نهايت كادر فني به اين جمع‌بندي برسد كه گليج را عازم مجارستان كند. گليج كشتي‌گير توانمندي است كه مي‌تواند با روحيه و انگيزه بالا باز هم جايگاه خود را در تيم ملي به دست بياورد. او با پشتوانه طلاي اميدهاي جهان مي‌خواهد در نخستين تجربه جهاني خود بار ديگر اوج بگيرد و با مدالي خوشرنگ جواب اعتماد كادر فني را بدهد.

در وزن 125 كيلوگرم با توجه به غيبت كميل قاسمي، دارنده مدال نقره و برنز المپيك، رقابت بين دو مدعي ديگر يعني پرويز هادي دارنده 2 مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي و يدالله محبي آزادكار جوان كرمانشاهي بود كه در نهايت هادي توانست صاحب دوبنده تيم ملي شود. هادي چندي قبل نيز در بازي‌هاي آسيايي توانست طلا بگيرد. او در نخستين تجربه جهاني در سال 2015 در امريكا، عملكرد خوبي نداشت، اما حالا بايد ديد كه بعد از طلاي بازي‌هاي آسيايي چه برنامه‌اي براي حريفان سرشناس خود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون