• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4212 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر

درباره قتل «ماربلا ايبارا»

پيشگام فوتبال زنان مكزيك كشته شد

بهرام سرگوسرايي

 

 

فوتبال مكزيك در شوكي بزرگ فرو رفته است. ماربلا ايبارا يكي از زنان مشهور اين كشور بعد از شكنجه كشته شده و جسدش روز دوشنبه پيدا شده است. اين احتمال مي‌رود كه او روز جمعه كشته شده باشد و جسدش با تاخير پيدا شده باشد. اين طور كه از شواهد پيداست، دست‌ها و پاهاي خانم ايبارا را گره زده بودند و او به شكل دردناكي به قتل رسيده است. آثار يك درگيري و كتك زدن شديد روي بدن او ديده مي‌شود. اما ماربلا ايبارا كه بود و چرا مرگ او چنين تاثيري در شبكه‌هاي اجتماعي داشته است؟

خانم ايزابلا پيشگام فوتبال زنان در مكزيك بوده و نخستين باشگاه فوتبال بانوان را در اين كشور تاسيس كرده است. او موسس باشگاه فوتبال تيخوانا در شهري به همين نام است. اين باشگاه نخستين باشگاه فوتبال زنان در مكزيك است و با همت و پيگيري ماربلا ايزابلا نخستين ليگ سراسري زنان مكزيك راه‌اندازي شده است. خانم ايبارا فوتباليست نبوده اما درآمد خود از آرايشگاهش را صرف راه‌اندازي يك باشگاه آماتور فوتبال زنان كرد. او سپس تيم حرفه‌اي تيخوانا را راه انداخت و چون در آن زمان در مكزيك ليگ فوتبال وجود نداشت، در ليگ فوتبال امريكا بازي كرد. اين زن ماه گذشته ربوده شده و خانواده‌اش در اين مدت مطمئن بودند كه ربوده شده است.

باشگاه‌هاي فوتبال مطرح اروپايي مثل بارسلونا قتل ماربلا ايبارا را تسليت گفته‌اند و از نقش مهم او در فوتبال زنان گفته‌اند. خواهرش مادل، مرگ او را نا‌اميدي فوتبال توصيف كرده و از اين موضوع بسيار آشفته است. در شهر تيخوانا كه اين خانم ساكن آن بود، در ماه ژوئيه سال جاري 251 قتل رخ داده كه يك خشونت تاريخي در اين شهر محسوب مي‌شود. هر چند اكثر اين قتل‌ها به مساله مواد مخدر، اخاذي و قاچاق انسان مربوطند، اما به نظر موضوعات ديگري هم در افزايش تعداد كشته‌شدگان خشونت در اين شهر مرتبطند.

فابيولا ايبارا از اقوام نزديك او كه در تيم ملي مكزيك هم بازي مي‌كند، مرگ او را يك فاجعه براي فوتبال و كشور مكزيك مي‌داند. او در توييترش نوشته: «به ياد تمام لحظاتي كه كنار همديگر بازي مي‌كرديم. به ياد همه كارهايي كه براي من انجام دادي. بهترين دوست من، فوتبال تو را از ياد نخواهد برد.»

ماربلا ايبارا كشته شده، اما ميراثي كه او به جا گذاشته هرگز از بين نخواهد رفت. او در يكي از خشن‌ترين نقاط مكزيك براي زنان راهي ساخت تا از خشونت فرار كنند و به سمت هدفي بزرگ گام بردارند. او سال‌هاست دختراني را در باشگاهش استخدام مي‌كند كه در دادگاه‌ها و خيابان‌ها به شكلي مستاصل مشاهده‌شان كرده است. او تصور مي‌كرد ياد دادن فوتبال مي‌تواند اين زنان را وارد يك سطح جديد از زندگي كند و به زندگي آنها معنا بدهد. زماني كه او شروع كرد براي فوتبال مكزيك يك ليگ بسازد، تعداد تيم‌هاي حرفه‌اي بسيار كم بود. اما در فصل دوم تعداد تيم‌ها به 18 رسيد و اين را مي‌توان مهم‌ترين ميراث او دانست. ماربلا در ابتداي فعاليتش مجبور بود به آن سوي مرزها و به سمت امريكا برود تا مدل توسعه فوتبال زنان در امريكا را ياد بگيرد. ليگ زنان امريكا بزرگ‌ترين تورنمنت فوتبالي اين كشور است و از فوتبال مردان بينندگان بيشتري دارد.

مقامات دولتي شهر تيخوانا شديدا تحت فشار هستند. تعداد قتل‌ها به قدري زياد شده كه حتي زن مطرحي مثل ماربلا ايبارا هم وارد ليست قربانيان شده است. اظهارنظرهاي مقامات قضايي شهر اين موضوع را اثبات مي‌كند كه قتل او ربطي به فوتبال نداشته و ماجرا به موضوعي خارج از فوتبال برمي‌گردد. تحقيقات بيشتر در مورد اين قتل ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون