• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

رئال مادريد در شرايطي غريب

چه بر سر كهكشاني‌ها آمده؟

علي كربلايي

 

 

روز گذشته رئال مادريد باز هم شكست خورد تا هواداران اين تيم عجيب‌ترين شوكي كه تا به حال متحمل شده‌اند را تجربه كنند. تيمي در سطح لوانته به سانتياگو برنابئو آمد و دو بر يك موفق به شكست دادن رئال مادريد شد. در بازي ظهر گذشته رئال مادريد، رئال به ركورد هفت ساعت گل نزدن رسيد و در نهايت اين مارسلو بود كه با يك شوت با پاي غيرتخصصي قفل دروازه حريف را گشود. هنوز مهاجمان اين تيم در گلزني ناكام هستند و مشخص نيست چه بر سر تيم قهرمان اروپا آمده است. لوپتگي با اين تيم چه كار كرده؟ در آستانه ال‌كلاسيكو، فلورنتينو پرس چه تصميمي براي آينده باشگاه خواهد گرفت؟ بازيكنان رئال چرا تا اين حد بي‌انگيزه هستند؟

از سوال آخر شروع مي‌كنيم. خداحافظي زين‌الدين زيدان از رئال مادريد به دلايلي مثل مشكل با مديريت يا جدايي كريستيانو نبود، بلكه او متوجه شده بود براي اين بازيكنان چيز بيشتري نمي‌تواند ارايه بدهد. بازيكناني كه سه‌بار پياپي فاتح ليگ قهرمانان شده‌اند و اغلب در تيم ملي هم در سال‌هاي اخير به موفقيت‌هاي بزرگي رسيده‌اند، ديگر چرا بايد با تمام جان و توان‌شان بازي كنند؟ اين احتمالا سوالي بوده كه زيدان از خودش پرسيده و نتيجه اين شده كه از تيم جدا شود. جدايي زيدان از تيم تصميمي عاقلانه هم به نفع خودش و هم به نفع رئال بود. او اجازه داد نفسي تازه به تيم وارد شود و سعي كرد تا تيم وارد افت و بحران نشده، سكان هدايتش را به شخص ديگري بسپارد. اما به نظر مي‌رسد شخص بعد از او يعني خولين لوپتگي چندان گزينه مناسبي نبوده است.

اينجا به سوال دوم مي‌رسيم. كه لوپتگي با اين تيم چه كار كرده است. رئال از ابتداي فصل با تغييرات چشمگير نسبت به فصول گذشته بازي مي‌كرد و تمركز زياد تيم روي مالكيت توپ و ارسال پاس‌هاي كوتاه و سريع مشخص بود. او اجازه شوت‌زني بيشتري به تيمش مي‌داد و تمركز تيم از حركت روي كناره‌ها به بازي در عمق شيفت شده بود. در ديدارهاي ابتدايي فصل كه شاخص‌ترين‌شان ديدار مقابل آ.اس‌رم بود اين تاكتيك به قدري خوب بود كه رئالي‌ها مطمئن شدند فلورنتينو پرس بهترين انتخاب ممكن را انجام داده و با آوردن چنين مربي خوبي به هر قيمت -كه در اين مورد هزينه گزافي براي باشگاه در‌بر‌داشت- آينده تيمش را ساخته است. اما مساله به هر قيمتي آمدن لوپتگي براي رئال چندان خوب نبود. اخراج او از تيم ملي 48 ساعت مانده به اولين بازي اين تيم در روسيه مقابل پرتغال موجي از نفرت را در اسپانيا به سمت رئال راه انداخت و ورزشي‌نويسان زيادي از اين حركت انتقاد كردند. لوپتگي كارش را با فشار زيادي در مادريد آغاز كرد و اين فشار زياد در نهايت به ضرر او تمام شد.

چند روز پيش مطلبي در همين صفحه در مورد افت شديد توني كروس خوانديد و از عمده دلايل اين افت اشباع شدن رواني او ذكر شد. اين مساله در مورد ساير بازيكنان رئال مادريد هم صادق است. آنها واقعا از نظر انگيزه افت شديدي كرده‌اند. برخي كارشناسان معتقدند چنين افت‌هايي در ابتداي فصل باعث مي‌شود تيم‌ها در انتهاي فصل با شناخت تمام نقاط ضعف‌شان مقابل حريفان بزرگ غافلگير نشوند. رئال زيدان يك بار در فصل اول و يك بار در فصل سوم دچار يك بحران شد و همان بحران لاليگا را از آنها گرفت. اما در نهايت باعث شد فاتح ليگ قهرمانان بشوند. البته هيچ‌وقت دامنه بحران‌ها تا اين حد گسترده نشده بود. رئال دچار يك افت مقطعي مي‌شد و به سرعت به روند خوب خودش باز‌مي‌گشت. اين فصل اما يك نكته مثبت هم براي رئال مادريد داشته و آن هم افت همزمان بارسلونا بوده است. در حقيقت اگر بازي‌هاي شب گذشته تيم‌هاي بارسا، سويا و اتلتيكو را در نظر نگيريم جدول لاليگا به اين شكل است: آلاوس در رده اول قرار دارد، سويا دوم، بارسا سوم و اتلتيكو چهارم و رئال مادريد پنجم. با وجود اينكه رئال عملكرد خيلي بدي داشته، فاصله‌اش تا صدر جدول تنها سه امتياز است. آلاوس به طور ميانگين در هر بازي كمي بيشتر از 2 امتياز جمع كرده و اين براي يك صدرنشين لاليگا در اين مقطع از فصل يك ركورد منفي است. قهرمان‌هاي لاليگا در فصل گذشته بايد حداقل 2.6 امتياز از هر بازي به دست مي‌آوردند و اين فصل به احتمال زياد قهرمان به نسبت فصول گذشته ميانگين امتياز پايين‌تري خواهد داشت.

اما در نهايت چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ رسانه‌هاي اسپانيايي نوشته‌اند به احتمال فراوان لوپتگي امروز يا فردا اخراج خواهد شد. آنها از كونته و آرسن ونگر به عنوان گزينه‌هاي جانشيني لوپتگي نام مي‌برند. اما به نظر مي‌رسد فلورنتينو پرس هنوز در گرفتن اين تصميم قاطع نيست و به فكر وقت دادن به مربي تا پشت‌سر گذاشتن ال‌كلاسيكو است و لوپتگي به احتمال فراوان نشستن روي نيمكت رئال در الكلاسيكو را تجربه خواهد كرد. در صورت شكست در ال‌كلاسيكو لوپتگي قطعا جايگاهش را از دست خواهد داد و پرس در هيچ صورتي امكان ندارد با او ادامه بدهد. آن موقع است كه گزينه‌هايي مثل كونته و آرسن ونگر بايد منتظر تماس پرس باشند. رئال در يكي از بدترين مقاطع تاريخش گرفتار شده و سندروم كي‌روش در اين تيم دوباره برگشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون