• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

معامله ۳۰۳ ميليارد سهم در تالار شيشه‌اي

فشار فروش در پتروشيمي‌ها بالا رفت

آمار رسمي نشان مي‌دهد تعداد ۳۰۳ ميليارد سهم و حق تقدم از ابتداي امسال تاكنون در مدت ۱۴۲ روز معاملاتي در بورس اوراق بهادار معامله شده است.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، از ابتداي امسال تاكنون در مدت ۱۴۲ روز معاملاتي تعداد ۳۰۳ ميليارد و ۵۴۱ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۹۰۳ هزار و ۵۲۶ ميليارد ريال در ۱۷ ميليون و ۲۰۴ هزار و ۵۸۶ دفعه مورد معامله قرار گرفته است.

همچنين بررسي معاملات بازار سهام به تفكيك بازار نشان مي‌دهد در اين مدت ۲۰۲ ميليارد و ۹۷۶ ميليون سهم به ارزش ۵۱۶ هزار و ۹۴۱ ميليارد ريال در ۹ ميليون و ۲۶۵ هزار و ۶۵۱ نوبت در بازار اول؛ ۹۵ ميليارد و ۵۸۵ ميليون سهم به ارزش ۳۰۰ هزار و ۷۴۰ ميليارد ريال در ۷ ميليون و ۷۶۶ هزار و ۴۱۵ نوبت در بازار دوم؛ ۵۴ ميليون سهم به ارزش ۵۳ هزار و ۱۰۷ ميليارد ريال در ۲۴ هزار و ۸۳ نوبت در بازار بدهي؛ يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون سهم به ارزش ۵۱ ميليارد ريال در ۲ هزار و ۷۱۴ نوبت در بازار مشتقه و ۳ ميليارد و ۱۸۹ ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۳۲ هزار و ۶۸۸ ميليارد ريال در ۱۴۲ هزار و ۵۹۱ نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

اين گزارش مي‌افزايد: شاخص كل نيز كه معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحد آغاز كرده است تاكنون با ۸۴ هزار و ۷۷۰ واحد افزايش معادل ۸۸ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ واحد رسيده است. شاخص بازار اول نيز در اين مدت با ۶۶ هزار و ۴۳۳ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۴۸ هزار و ۵۳۶ واحد افزايش مواجه شده‌اند.

از طرف ديگر معاملات ديروز تالار شيشه‌اي، در حالي به پايان رسيد كه اخباري درباره لزوم تسويه فروش ارز پتروشيمي‌ها با نرخ سامانه نيما موجب افزايش حجم فروشندگان سهام در ميان حقيقي‌ها شد.

شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيكس) در پايان معاملات ديروز شنبه 5 آبانماه 97 با كاهش 2218 واحدي به رقم 178 هزار و 841 واحد رسيد.

شاخص كل هم ‌وزن اما با كاهش 371 واحدي عدد 27 هزار و 381 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با كاهش 2624 واحدي به رقم 188 هزار و 275 واحد دست يافت.

شاخص بازار اول اما در حالي با كاهش 2090 واحدي به رقم 132 هزار و 466 واحد دست يافت كه شاخص بازار دوم با كاهش 2209 واحدي عدد 352 هزار و 813 واحد را به نمايش گذاشت.

بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج فارس با 526 واحد، پتروشيمي شازند با 50 واحد و همراه اول با 44 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت‌هاي پتروشيمي پارس با 264 واحد، تاپيكو با 235 واحد و پالايش نفت بندر عباس با 224 واحد كاهش، بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند.

ارزش كل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 856 ميليارد تومان نمايش داده شد كه ناشي از دست به دست شدن بيش از دو ميليارد و 202 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 144 هزار و 785 نوبت داد و ستد بود.

طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت‌هاي كي‌بي‌سي، داروسازي سبحان انكولوژي، آزمايش، گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي، فارسيت اهواز، بانك ايران‌زمين، كشت و صنعت چين‌چين، بيمه دي، سرمايه‌گذاري توسعه عمران استان كرمان، سپرده‌گذاري مركزي، پتروشيمي خارك، گروه صنعتي سپاهان، ‌صنعتي بهشهر، لابراتور دكتر عبيدي، فولاد هرمزگان جنوب، از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شركت‌هاي نوش‌پونه مشهد، بيمه سامان، سيمان تهران، سايپا آذين، توليدي كاشي تك‌سرام، بيمه ما، آلومراد، فنرسازي زر، متوقف شدند.

امروز همچنين 540 ميليون سهم معادل 9.8 درصد از سهام شركت گروه‌ سرمايه‌گذاي مسكن از طرف شركت سرمايه‌گذاري توسعه ملي به صورت يكجا و نقد به قيمت پايه هر سهم 135 تومان روانه ميز فروش بورس تهران شد.

در عين حال ديروز 7.23 درصد از كل سهام شركت لابراتوارهاي رازك از سوي سرمايه‌گذاري توسعه ملي به قيمت پايه هر سهم 1350 تومان در بازار معاملات بلوكي بازار تهران واگذار شد.

ديروز در بازار 2 بورس تهران كه به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 341 ميليون سهم سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات به ارزش بيش از 184 ميليارد تومان معاملات انتقالي را تجربه كرد.

در پتروشيمي مبين نيز 5 ميليون سهم به ارزش 4.5 ميليارد تومان به كدهاي درون گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.

بر اساس اين گزارش روز شنبه بازار سهام در حالي معاملات متعادل را در اغلب نمادهاي معاملاتي و با نقش‌آفريني بازار گردان‌هاي سهام به نظاره نشستند كه افزايش حجم فروش در سهم‌هاي مختلف به ويژه گروه پتروشيمي به قرمزپوش شدن دسته‌جمعي نماگرهاي منتخب اين بازار منتهي شد. علت ايجاد اين وضعيت، انتشار اخباري درباره لزوم تسويه فروش ارز پتروشيمي‌ها با نرخ سامانه نيما تا پايان مهرماه بود كه موجب افزايش حجم فروشندگان سهام در ميان حقيقي‌ها شد.

در گروه خودرويي‌ها نيز معاملات پرحجم سهام در حالي ادامه يافت كه گزارش عملكرد 6 ماهه سايپا در سرفصل درآمدهاي عملياتي و بهاي تمام شده با اعتراض پراكنده معامله‌گران همراه شد. در اين صورت‌هاي مالي نرخ فروش 5 هزار 324 دستگاه آريو به قيمت 43 ميليارد و 895 ميليون تومان تا پايان عملكرد6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال درج شده در حالي كه در عملكرد سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 تعداد فروش بيش از 8 هزار دستگاه آريو به مبلغ 46 ميليارد و 271 ميليون و 566 هزار تومان اعلام شده بود كه با پيگيري سازمان بورس اصلاح اين صورت‌هاي مالي در دستور كار قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون