• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4221 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ آبان

اسحاق جهانگيري:

مراسم اربعين باب تفاهم و دوستي دو ملت ايران و عراق است

اسحاق جهانگيري صبح روز سه‌شنبه مصادف با اربعين حسيني در بدو ورود به فرودگاه نجف از سوي استاندار نجف و رييس نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در عراق مورد استقبال قرار گرفت.

معاون اول رييس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه نجف اشرف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اربعين امروز به عنوان يك نماد بسيار مهم در جهان اسلام تبديل شده است و ميليون‌ها مسلمان عاشق امام حسين (ع) در اين روز در مراسم اربعين و اين راهپيمايي عظيم شركت مي‌كنند.وي با بيان اينكه راهپيمايي اربعين پيام‌هاي زيادي در زمينه‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي با خود به همراه دارد، اظهار داشت: اين راهپيمايي به يكي از نمادهاي قدرت ملت مسلمان به‌خصوص مردم و دولت ايران و عراق تبديل شده است.

جهانگيري افزود: مراسم راهپيمايي اربعين احياگر اسلام ظلم‌ستيز و اسلامي است كه به دنبال آزادي و نه گفتن به هر گونه ظلم است كه حضرت اباعبدالله(ع) اين مكتب را ترويج كرد و اين مراسم روز به روز پرشكوه‌تر و با وسعت بيشتري در دنيا معرفي مي‌شود.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به حضور گسترده مردم ايران در راهپيمايي اربعين تصريح كرد: بيش از ۲ ميليون نفر از مردم ايران و عاشقان امام حسين (ع) در يك مقطع كوتاه به عراق سفر مي‌كنند تا بتوانند در مراسم راهپيمايي اربعين حضور داشته باشند.وي ادامه داد: اين انتظار وجود دارد كه دولت نيز در اين مراسم در كنار مردم باشد و حضور من در اين سفر بيانگر اين است كه وقتي اين تعداد از مردم ايران در اين مراسم شركت مي‌كنند، بايد اطمينان خاطر داشته باشند كه دولت در كنار آنها است و در همه صحنه‌هايي كه ملت حضور دارند، دولت نيز آنان را همراهي مي‌كند.جهانگيري خاطرنشان كرد: پيام ديگر حضور من در اين سفر علاوه بر زيارت و شركت در مراسم راهپيمايي اربعين اين است كه تشكر قلبي خود را از مردم و دولت عراق به خاطر ميزباني خوب از زائران امام حسين (ع) اعلام كنم. البته در روزهاي گذشته با نخست‌وزير عراق تماس تلفني داشتم و مراتب قدرداني دولت و مردم ايران را از ميزباني خوب عراق اعلام كردم. معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه هيچ دولتي تاكنون چنين ميزباني انجام نداده است كه در مقطعي كوتاه پذيراي چندين ميليون زائر باشد تصريح كرد: مردم عراق به خوبي پذيراي زائران هستند و هيچ حادثه امنيتي كه بر خلاف مصالح مردم باشد تاكنون رخ نداده كه اين بيانگر اقتدار دولت عراق است و اميدوارم دولت جديد اين كشور موفق شود روز به روز پيشرفت بيشتري داشته باشد. وي در ادامه يكي از ويژگي‌هاي اصلي راهپيمايي اربعين را مردمي بودن اين مراسم دانست و گفت: همه كارها و امور و نيز برپايي موكب‌ها و تنظيم برنامه‌ها به دست خود مردم انجام مي‌شود و بايد اين ويژگي مردمي بودن مراسم اربعين را حفظ كنيم.جهانگيري افزود: ما به عنوان كشوري كه بيشترين زائر را در ايام اربعين به عراق اعزام مي‌كنيم بايد به دولت ميزبان كمك كنيم كه ويژگي مردمي بودن اين مراسم حفظ شود.معاون اول رييس‌جمهور افزود: ما در اين سال‌ها صحنه‌هايي از ميزباني مردم عراق ديده‌ايم كه بيشتر به داستان شبيه است كه اين همه اصرار داشته باشند كه از زوار امام حسين (ع) پذيرايي و آنها را به خانه‌هاي خود دعوت كنند.

 

ديدار با استاندار نجف

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه مراسم معنوي راهپيمايي اربعين باب تفاهم و دوستي دو ملت ايران و عراق را بيش از گذشته باز كرده است، گفت: فرصت حضور ميليون‌ها زائر ايراني در عراق آثار مادي و معنوي بسياري دارد كه بايد هميشه آن را زنده نگه داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، جهانگيري در ديدار با سيدجواد الياسري، استاندار نجف يكي از مهم‌ترين اهداف سفرش را قدرداني از دولت و ملت عراق در اين كشور به خاطر پذيرايي از بيش از ۲ ميليون ايراني توصيف كرد و گفت: بايد از مراجع بزرگ تقليد نجف كه با راهنمايي‌هاي خود باعث برگزاري بهتر اين مراسم معنوي شده‌اند تشكر كرد. اسحاق جهانگيري، همزمان با اربعين حسيني، در جريان سفر يك روزه به نجف اشرف، مضجع شريف و بارگاه ملكوتي امام علي (ع) را زيارت كرد.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين پس از زيارت با توليت حرم ديدار و گفت‌وگو كرد و از روند اجراي طرح توسعه حرم مطهر علوي مزين به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) و آخرين وضعيت اجرايي و برنامه زمانبندي تكميل اين طرح مطلع شد. معاون اول رييس‌جمهور و رييس‌جمهور عراق در تماس تلفني در خصوص مسائل دو جانبه و چگونگي برگزاري راهپيمايي اربعين گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. اسحاق جهانگيري در اين تماس تلفني كه در حاشيه سفر به نجف و شركت در راهپيمايي اربعين صورت گرفت، با اشاره به ميزباني خوب دولت و ملت عراق از زائرين اربعين و به ويژه زوار ايراني، مراتب قدرداني دولت و ملت كشورمان را از دولت و ملت عراق اعلام كرد.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به مناسبات گسترده سياسي، فرهنگي و علمي ميان دو كشور، بر ضرورت ارتقاء سطح مناسبات و توسعه همكاري‌هاي تهران- بغداد در همه زمينه‌ها تاكيد كرد. وي همچنين با تبريك تشكيل دولت جديد عراق و انتخاب برهم صالح به عنوان رييس‌جمهور جديد اين كشور، ابراز اميدواري كرد با سفر رييس‌جمهور عراق به ايران مناسبات ميان دو كشور گسترش يابد. رييس‌جمهورعراق نيز در اين تماس تلفني با اشاره به روابط تاريخي و صميمانه دو كشور اظهار اميدواري كرد در دوره پيش رو شاهد گسترش مناسبات و تعميق هر چه بيشتر روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف باشيم. وي با قدرداني از دعوت معاون اول رييس‌جمهور كشورمان براي سفر به ايران اظهار اميدواري كرد در اولين فرصت به ايران سفر كرده و با مقامات جمهوري اسلامي ايران درخصوص مناسبات فيمابين گفت‌وگو كند.وي ضمن ابراز خرسندي از حضور جهانگيري در جمع زائرين اربعين حسيني، به برگزاري موفقيت آميز مراسم اربعين اشاره و خاطرنشان كرد: دولت و ملت عراق كمك به برگزاري هر چه بهتر مراسم اربعين را وظيفه و افتخاري براي خود مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون