• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4221 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ آبان

4 فيلم ايراني در فهرست 100 فيلم برتر جهان

بي‌بي‌سي با نظرسنجي از بيش از ۲۰۰ منتقد و متخصص سينمايي از سراسر جهان اقدام به معرفي فهرست ۱۰۰ فيلم غيرانگليسي برتر تاريخ سينما كرده و سينماي ايران هم در اين ميان بي‌بهره نمانده است.

به گزارش ايسنا، در اين نظرسنجي ۲۰۹ منتقد و متخصص سينمايي از ۴۳ كشور جهان حضور داشته‌اند و هر يك در ابتدا فهرستي از ۱۰ فيلم خارجي مورد علاقه خود را اعلام كردند و در انتها فيلم‌هايي كه بيشترين امتيازها را كسب كردند در رتبه‌هاي يك تا ۱۰۰ برترين فيلم‌هاي خارجي تاريخ سينما قرار گرفتند. در اين فهرست ۱۰۰ فيلم از ۶۷ كارگردان متعلق به ۲۴ كشور و به ۱۹ زبان گوناگون حضور دارند. زبان فرانسوي را مي‌توان زبان بين‌المللي سينماي فاخر ناميد؛ چراكه در فهرست ۱۰۰ فيلم غيرانگليسي برتر تاريخ سينما ۲۷ فيلم با بالاترين رتبه‌ها به زبان فرانسوي هستند و پس از آن ۱۲ فيلم به زبان ماندارين(چيني) و ۱۱ فيلم نيز به زبان ايتاليايي و ژاپني حضور دارند.

از ديگر نكات قابل توجه اين فهرست، حضور بسيار كمرنگ فيلم‌هاي ساخته شده توسط كارگردانان زن است و تنها 4 فيلم ساخته زنان در اين فهرست حضور دارند و ۹۶ درصد فيلم‌ها ساخته سينماگران مرد است، اين در حالي است كه ۴۵ درصد از منتقدان شركت‌كننده در نظرسنجي زن بوده‌اند.

همچنين سينماي آسياي شرقي ۲۵ درصد از فهرست ۱۰۰ فيلم غيرانگليسي برتر را به خود اختصاص دادند و ژاپن(۱۱ فيلم)، چين(۶ فيلم)، تايوان(۴ فيلم)، هنگ كنگ(۳ فيلم) و كره جنوبي(۴ فيلم) در اين فهرست را به خود اختصاص مي‌دهند. در نهايت اين فيلم «هفت سامورايي» ساخته «آكي‌ا كوراساوا» سينماگر نامدار ژاپني بود كه مورد اقبال بيشتر منتقدان سينمايي از سراسر جهان قرار گرفت و عنوان برترين فيلم غيرانگليسي تاريخ سينما را از آن خود كرد.

سينماي ايران نيز حضور قابل ملاحظه‌اي در اين فهرست به خود اختصاص داده است و فيلم برنده اسكار «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و فيلم‌هاي «كلوزآپ»، «خانه دوست كجاست» و «طعم گيلاس» از ساخته‌هاي عباس كيارستمي كارگردان شناخته‌شده سينماي ايران در عرصه بين‌المللي نيز به ترتيب رتبه‌هاي ۳۹، ۹۴ و ۹۷ را به نام خود ثبت كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون