• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

هشدار حذف لبنيات از سبد خانوار

مركز آمار اعلام كرد، توليد شير كشور در سال ۹۶ با افزايش ۶ درصدي به بيش از ۱۰ ميليون تن رسيد. توليد شير و تخم مرغ در كشور به ترتيب ١٠١٨٤ و ٨٨٨ هزار تن در سال ١٣٩٦ بوده كه نسبت به سال ١٣٩٥ مقدار شير ٦ درصد افزايش و تخم‌مرغ ٦ درصد كاهش داشته ‌است. توليد شير و تخم مرغ در كشور به ترتيب ١٠١٨٤ و ٨٨٨ هزار تن در سال ١٣٩٦ بوده كه نسبت به سال ١٣٩٥ مقدار شير ٦ درصد افزايش و تخم‌مرغ ٦ درصد كاهش داشته ‌است. براساس سالنامه آماري سال ١٣٩٦ به ازاي هر ايراني ١٢٦كيلو شير و ١١ كيلو تخم‌مرغ توليد شده است.

سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس در مرداد ماه سال جاري، افزايش ۱۷ تا ۳۲ درصدي قيمت شير و فرآورده‌هاي دامي را قانوني دانست. نورمحمد تربتي‌نژاد با بيان اين مطلب اظهار داشت: در دوران نابساماني اقتصادي بايد از توليدكنندگان به ويژه كشاورزان و دامداران حمايت‌هاي قيمتي شود تا انگيزه توليد شير و مواد لبني را همچنان حفظ كنند. نماينده مردم گرگان در مجلس، علت افزايش ۱۷ تا ۳۲ درصدي قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني و دامي را نوسانات نرخ ارز و تلاطم‌هاي قيمت نهاده‌هاي دامي عنوان كرد و افزود: بايد از كشاورزان و دامداران حمايت‌هاي ويژه شود تا انگيزه توليد شير و لبنيات را داشته باشند. وقتي گفته مي‌شود لبنيات از شير تهيه مي‌شود و شير از دام توليد مي‌شود و توليد شير براي دامدار بايد به صرفه باشد به اين منظور قيمت خريد شير بايد قيمت به‌روز و واقعي باشد.

وي با بيان اينكه موافق افزايش تدريجي قيمت شير و لبنيات است، افزود: با افزايش يك‌باره قيمت شير و فرآورده‌هاي دامي مخالفم اما وقتي قيمت شير چند سال متمادي افزايش داده نمي‌شود و نوسانات ارز كه روي نهاده‌هاي تاثير مستقيم دارد، اتفاق مي‌افتد چاره‌اي جز افزايش قيمت براي انجمن صنايع لبني باقي نمي‌ماند. اگر قيمت شير و مواد لبني بر اساس تورم سالانه افزايش مي‌يافت، امروز شاهد ۱۷ تا ۳۲ درصدي قيمت نبوديم.

سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس افزايش قيمت شير و مواد لبني را براي جامعه غيرقابل قبول دانست و افزود: افزايش نهاده‌هاي دامي، قيمت خوراك گاوهاي شيرده، قيمت شير و فرآورده‌هاي دامي را افزايش داد.

نماينده مردم گرگان در مجلس افزايش قيمت شير و فرآورده‌هاي دامي را قانوني دانست و در عين حال از در دستور قرار گرفتن اين مساله در جلسه كميسيون كشاورزي سخن گفت و افزود: اگر چه وزارت جهاد كشاورزي و شركت‌هاي وابسته به اين وزارتخانه مجاز به تغيير قيمت‌ها هستند، خوب است قبل از موافقت با افزايش قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني در جلسات كميته دام و طيور كميسيون كشاورزي حضور مي‌يافتند و درباره تصميمات‌شان به اعضاي كميته توضيح مي‌دانند تا تصميمات مناسب‌تري اتخاذ مي‌شد.

وي ادامه داد: حالا كه وزارت جهاد كشاورزي و انجمن صنايع لبني چنين نكردند، اگر كميسيون كشاورزي احتمالا نظر ديگري نسبت به درصدهاي افزايش يافته نرخ شير و فرآورده‌هاي دامي داشته باشد، بين كميسيون كشاورزي مجلس و وزارت جهاد كشاورزي اختلاف به وجود مي‌آيد و مردم دچار مشكل مي‌شوند. تربتي‌نژاد در عين حال مطرح شدن اين مساله در جلسه هفته جاري كميسيون كشاورزي را رد نكرد.

علي احسان ظفري، رييس هيات‌مديره اتحاديه لبني ايران در شهريور سال جاري درباره خروج لبنيات از سبد مصرف خانوارها هشدار داد و گفت: گراني فرآورده‌هاي لبني ناشي از افزايش 2 تا 10 برابري قيمت مواد اوليه و هزينه‌هاي تمام شده توليد در 2 ماه گذشته است. وي اضافه كرد: ادامه روند كاهش مصرف لبنيات خانوار نگران‌كننده است. به گفته وي، تداوم اين روند مي‌تواند زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي متعدد ميان مردم و همچنين تعطيلي كارخانه‌ها و خروج صنعت لبنيات از چرخه توليد كشور شود. اين مقام صنفي تاكيد كرده بود با توجه به اينكه دولت ارز 4 هزار و 200 توماني به نهاده‌هاي دام اختصاص داده است، علتي براي افزايش دو برابري قيمت شير خام وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون