• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

رسول خادم از رياست فدراسيون استعفا داد

كُشتي به گل نشسته

وحيد جعفري

 

 

روز گذشته براي بسياري از اهالي كشتي تلخ‌تر از روزهايي بود كه كشتي ايران در رقابت‌هاي جهاني شكست خورد. گويي گرد نااميدي بر در و ديوار فدراسيون و خانه كشتي پاچيده‌ بودند و يأس را مي‌شد در چهره تك‌تك كارمندان اين مجموعه ديد. راهروهاي سرد فدراسيون تنگ‌تر و طولاني‌تر از هر زمان به نظر مي‌رسيدند و احساس سرخوردگي را به آدم‌هايي كه در رفت و آمد بودند انتقال مي‌دادند؛ گويي چيزي كم بود، گم بود.

رياست رسول خادم بر فدراسيون كشتي در يك سال گذشته به شناگر ماهري مي‌ماند كه چون شناگر خوبي بود، حمايتش نمي‌كردند كه هيچ، بلكه دست و پايش را هم بسته و او را به دريا انداخته و اعلام كرده بودند كه علاوه بر خود، كشتي را هم بايد نجات دهد.

 

بازگشت رسول

وقتي رسول خادم بعد از چند سال دوري و حضور در شوراي شهر به كشتي بازگشت، با استقبال خانواده بزرگ كشتي مواجه شد. اهالي كشتي خوشحال بودند كه به آرزوي ديرينه خود رسيده و ورزش ملي ايران يك‌بار ديگر به دست اهلش اداره خواهد شد و ترديدي نداشتند كه نابغه ديروز كشتي، اين‌بار نيز در اين رشته موفق عمل كرده و افتخارات زيادي براي ايران كسب خواهد كرد.

با بازگشت او، ثبات يك بار ديگر به ورزش نخست ايران بازگشت، كشتي سيستماتيك شد و قانون حرف اول را در تمام زمينه‌ها زد، با اين حال همواره منتقداني بودند كه عملكرد او را زير سوال ببرند، به خصوص وقتي قوانيني كه خود او وضع كرده بود، توسط خود او به نفع عده‌اي خاص خم مي‌شد؛ اما امكان نداشت براي هيچ احدي بشكند! حتي براي اسطوره‌اي چون حميد سوريان، يا آن وقت كه تصميم گرفت همزمان با رياست فدراسيون سرمربي تيم ملي هم باشد، هرچند اگر بهترين نتايج را هم كسب كرده باشد؛ اما شايد بزرگ‌ترين انتقادي كه بشود به او در اين چند سال كرد، اين باشد كه كمتر به افراد خارج از دايره خودي‌ها اعتماد مي‌كرد كه البته اين حق را داشت و بيشتر با مديران بلندپايه ورزش ايران سرشاخ مي‌شد؛ كه آن هم نه براي خود كه به خاطر كشتي بود. ولي هيچ چيز و هيچ كس نمي‌تواند منكر تلاش‌هاي شبانه‌روزي او در كشتي شود؛ تلاش‌هايي كه باعث تغيير و اصلاح در فرهنگ كشتي كشور شد و از دل آن پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي بسياري به دست آمد تا از رسول به عنوان يكي از موفق‌ترين روساي تاريخ ورزش ايران ياد شود. كار او در فدراسيون كشتي محدود به كار مديريتي به عنوان رييس يا كار فني به عنوان سرمربي نمي‌شد، او مجموعه‌اي ساخته بود كه اغراق نيست اگر بگوييم بزرگ‌تر از وزارت ورزش بود و در اين ساختار كه مي‌توان آن را ماكت كوچك شده‌اي از جامعه دانست، در حوزه‌هاي مختلف فعاليت مي‌كرد و همين رمز موفقيت او بود. رسول كه به كشتي بازگشت خيلي‌ها خوشحال بودند و شيريني به دست به استقبال او رفتند كه نابغه به خانه بازگشته است؛ اما همين آدم‌هاي خوش استقبال، رفيق نيمه راه بودند و حالا بد بدرقه.

 

نتايج ماندگار

خادم با تكيه بر داشته‌ها و باورهايش، از ورزش نخست ايران در دوره‌اي كه گفته مي‌شد «كفگير كشتي به ته ديگ خورده» تيمي ساخت كه بعد از 42 سال به قهرماني كشتي آزاد در خارج از خانه رسيد و در رشته فرنگي براي نخستين‌بار قهرمان دنيا شد. هيچ كس نمي‌تواند بابت نتيجه، او را مورد انتقاد قرار دهد. تيم‌هاي تحت مديريت او از ابتداي سال 97 تا قبل از رقابت‌هاي جهاني مجارستان با كسب 9 جام قهرماني آسيا و جهان، آماري خارق‌العاده از خود بر جاي گذاشتند تا باز هم كشتي شاگرد اول ورزش ايران در رويدادهاي بين‌المللي باشد. اين رشته از ۲۱ ارديبهشت ۹۷ تا جهاني بوداپست در رده نوجوانان به ۲ عنوان قهرماني آسيا و ۲ عنوان قهرماني جهان دست يافته و تيم‌هاي كشتي آزاد و فرنگي جوانان ايران نيز
۲ عنوان قهرماني آسيا و يك عنوان قهرماني جهان در رشته فرنگي را كسب كردند و البته تيم ملي بزرگسالان نيز به
2 عنوان قهرماني در رويداد مهم بازي‌هاي آسيايي جاكارتا دست يافت. در واقع تنها تيمي كه قهرمان جهان نشد تيم كشتي آزاد جوانان بود كه آن هم سوم دنيا شد. با اين حال روز گذشته رسول خادم براي دومين بار در هشت ماه اخير از سمت رياست فدراسيون كشتي استعفا داد و از اعضاي مجمع خواهش كرد كه ديگر اين‌بار با استعفاي او مخالفت نكنند و از وزارت ورزش خواست تا هرچه زودتر انتخابات براي شناسايي رييس جديد را برگزار كند تا كشتي در رقابت‌هاي پيش رو به خصوص المپيك متضرر نشود.

 

معضل قديمي

«تا روزي كه بگذارند و اجازه دهند مي‌مانم و كار مي‌كنم و لحظه‌اي كه احساس كنم نمي‌خواهند و نمي‌گذارند، خواهم رفت.» اين جمله، جواب رسول خادم به روزنامه‌نگاري بود كه بازگشت او به كشتي بعد از چند سال را تبريك گفته و در مورد حضور و ماندنش در ورزش ملي ايران سوال كرده بود. حالا بعد از چند سال، رسول؛ خادم كشتي، آن احساسي كه در ابتداي بازگشتش به ورزش اول ايران از آن حرف زده بود را حس كرده و براي دومين بار استعفاي خود از رياست فدراسيون كشتي را اعلام كرده است. اسفندماه بود كه خادم از اين سمت كناره‌گيري كرد؛ اما به اصرار پيشكسوتان و خواسته اعضاي مجمع در حالي كه وزارت ورزش آماده بود تا سرپرست براي رياست فدراسيون معرفي كند، رسول برخلاف ميل باطني‌اش به كشتي بازگشت تا به برنامه‌هاي خود در اين رشته ادامه دهد؛ برنامه‌هايي كه المپيك 2020 را هدف گرفته اما ‌اي كاش اگر قرار بود امروز و در چنين شرايطي -كه هنوز برنامه‌هايش را كامل عملي نكرده و كمتر از دو سال تا المپيك توكيو باقي مانده- از كشتي برود، هرگز بعد از استعفاي هشت ماه قبل به كشتي باز نمي‌گشت. او نبود امكانات، حمايت‌هاي مالي و همراهي مسوولان را بزرگ‌ترين مانع براي ادامه فعاليت خود مي‌ديد، عواملي كه دست به دست هم دادند تا تيم‌هاي تحت مديريت او در رده سني بزرگسالان با تمام شايستگي شكست بخورند و انتظارات را در جهاني بوداپست برآورده نكنند. او در دوران مديريت خود با چالش اسراييل در ورزش ايران نيز به صورت جدي دست به گريبان شد تا نشان دهد كه در هيچ شرايطي دوست ندارد مفت ببازد.

 

مخالفان و موافقان

در تمام اين سال‌ها موافقان رسول او را ناجي كشتي ايران مي‌دانستند كه با حضور مجدد خود در اين رشته باعث احيا و تحولات بسياري در كشتي ايران و جهان شد؛ به نحوي كه حتي نناد لالوويچ رييس اتحاديه جهاني از رسول خادم بسيار تقدير كرده و او را پشت و پناه اتحاديه جهاني كشتي دانست. او ادبياتي نو وارد كشتي ايران كرد كه در آن جز مرام پهلواني و رسيدن به قهرماني نبود. اما مخالفان او چه كساني بودند؟ جالب اينكه افرادي به مديريت او ايراد گرفته و انتقاد مي‌كردند كه در مدير خانه خود هم ناموفق بودند، با كارنامه‌اي مشخص؛ البته اين بدان معنا نيست كه او ايرادي نداشت يا اشتباه نكرد نه اما هر آدم كارآشنا و منصفي خوب مي‌دانست كه رسول بهترين گزينه براي هدايت كشتي ايران است.حالا او استعفا داده است؛ استعفايي بدون بازگشت و اين دل بسياري از اهل فن را كه نگران ورزش ملي ايران هستند، غمگين كرده است. كاش رسول نمي‌رفت و همچنان خادم كشتي ايران مي‌ماند تا ورزش نخست ايران باز هم از آموزه‌هاي او فرا بگيرد و كسب موفقيت كند. ترديدي نيست كه كشتي متوقف نخواهد شد و چه با خادم و چه بدون رسول به راه خود ادامه خواهد داد؛ اما دل اين كشتي براي ناخدايي چون او كه توفان‌ها را خوب مي‌شناخت، تنگ خواهد شد، به خصوص وقتي در گرداب‌هاي
پيش رو گرفتار شود.

 

جايگزين خادم كيست

حالا قبل از اينكه با استعفاي خادم موافقت شود يا نه، حرف‌هايي درباره جايگزين او زده مي‌شود، از اسامي آشنايي براي سرپرستي و حتي رياست نام برده مي‌شود. عليرضا دبير، عليرضا حيدري، عليرضا رضايي، حسن رنگرز و يك نفر كه نامي از او برده نمي‌شود و گفته مي‌شود گزينه وزارت ورزش براي جايگزيني خادم است؛ چهره‌اي سياسي كه رييس خواهد شد و يكي از اعضاي خانواده كشتي كه در بالا از آنها نام برده شده به عنوان دبير در كنار او قرار خواهد گرفت تا كشتي مملكت با اين دست فرمان به پيش برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون