• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

پرسپوليس صبح شنبه به مصاف كاشيما مي‌رود

شكارچيان گوزن

سامان سعادت

 

 

روز شنبه سر صبح تازه وقتي چشمان‌مان از خواب شبانه فارغ شده بايد بنشينيم پاي يكي از حساس‌ترين بازي‌هاي تاريخ باشگاه پرسپوليس. شايد هم حساس‌ترين. بازي رفت فينال ليگ قهرمانان آسيا. ديداري كه در ژاپن و ورزشگاه خانگي تيم كاشيما آنتلرز برگزار مي‌شود. ارتش سرخ با هدايت برانكو بيرون از زمين و رهبري سيد جلال حسيني در داخل مستطيل سبز بايد براي به دست آوردن بزرگ‌ترين افتخار تاريخ باشگاه تلاش كند. تلاشي كه به معناي واقعي كلمه تقلا ميان مرگ و زندگي است. يك نتيجه معقول در بازي رفت مي‌تواند قرمزها را براي به دست آوردن جام قهرماني و برپايي جشن مقابل ديدگان ده‌ها هزار هوادار در ورزشگاه آزادي و ميليون‌ها بيننده تلويزيوني اميدوار كند.

چند سالي مي‌شود كه روز شنبه در ادبيات رايج مردم كوچه و بازار تبديل به يكي از منفورترين روزهاي هفته شده. روز بعد از تعطيلي. دوباره صبح زود بيدار شدن، دوباره كار، دوباره مدرسه، دوباره دويدن و اين در و آن در زدن. اما شنبه 12 آبان با همه شنبه‌هاي قبل از خودش فرق دارد. شنبه‌اي است كه بر خلاف هميشه ما براي رسيدنش لحظه‌شماري مي‌كنيم. براي صبح زودش! هنوز بحث است كه چرا تيم ژاپني ساعت برگزاري مسابقه را انداخته سر ظهر به وقت محلي و صبح به وقت تهران. برخي اظهارنظر كرده‌اند كه قدرت ديد نژاد شرقي شب هنگام دچار مشكل مي‌شود و به همين دليل ژاپني‌ها بازي را به ميانه ظهر و ظل آفتاب منتقل كرده‌اند! برخي هم گفته‌اند براي به هم ريختن ساعت خواب بازيكنان پرسپوليس و متابوليسم بدن‌شان اين تمهيد را به كار برده‌اند. هرچه هست اختيار ميزباني است و كاريش نمي‌شود كرد. برانكو و شاگردانش بايد با همين شرايط كنار بيايند و مبارزه كنند. البته او و تيمش بارها در همين فصل و در همين مسابقات نشان داده‌اند كه استاد وفق پيدا كردن با شرايط هستند. چه آن زماني كه از پنجره نقل و انتقالاتي محروم شدند و نتوانستند بازيكن جذب كنند و چه زماني كه ستاره‌هاي اين تيم براي رسيدن به آرزوهاشان تهران را به مقاصد ناشناخته ترك كردند. مطمئنا پرسپوليس اين توانايي را دارد كه با اين شرايط هم كنار بيايد.

تيم كاشيما در آخرين ديدارش قبل از فينال موفق شد با يك گل سرزو اوزاكا را در جي‌ليگ شكست دهد و موقتا به رتبه سوم جدول رده‌بندي برود. هرچند آنها ديگر عملا شانسي براي كسب عنوان قهرماني در ليگ ندارند، چرا كه تنها 4 هفته به پايان مسابقات مانده و كاشيما 11 امتياز با صدر فاصله دارد. تيم ژاپني در اين ديدار به بيشتر بازيكنان اصلي‌اش استراحت داد تا با بهترين شرايط به فينال ‍ACL برسد. از آن طرف پرسپوليس با تساوي لحظات آخر مقابل سايپا 3 امتياز را از دست داد و در رتبه سوم جدول باقي‌ماند. رتبه‌اي كه ممكن است روز جمعه به‌طور كامل از دست برود و تيم‌هاي پيكان و تراكتور و سايپا و حتي استقلال بيايند بالاي سر پرسپوليس. تفاوتي كه نماينده كشورمان با نماينده ژاپن دارد اين است كه پرسپوليس به‌شدت اميدوار به هت‌تريك در به دست آوردن جام قهرماني ليگ برتر است و كاشيما همان‌طور كه گفته شد اميدي به جي‌ليگ ندارد.

به هر روي يك 90 دقيقه بسيار مهم پيش روي پرسپوليس است. فعلا خدا را شكر خبري از مصدوميت بازيكنان اين تيم به گوش نرسيده. البته مصدوميت جديد. چرا كه عاليشاه و نوراللهي با همان مصدوميت پيشين وضعيت مشخصي براي حضور در تركيب ثابت را ندارند. از آن طرف تيم كاشيما با تمام قوا به ميدان خواهد آمد. نكته‌اي كه به‌شدت تيم برانكو را اميدوار كرده راحت گل خوردن شاگردان گو ويوا است. پرسپوليس به خوبي مي‌داند كه گل زدن در خانه حريف چه منفعت بزرگي براي آنان به همراه خواهد داشت. آنها يادشان نرفته كه الجزيره را در مرحله يك هشتم به لطف آن دو گلي كه در خانه حريف به ثمر رسانده بودند حذف كردند. همين‌طور السد را با پشتوانه تك گلي كه علي عليپور در جاسم بن حمد دوحه از روي نقطه پنالتي زد در آزادي به بند كشيدند. تيم تهاجمي كاشيما لقمه چرب و نرمي براي بازيكنان سرعتي پرسپوليس نظير عليپور و نعمتي و عالشياه به شمار مي‌رود و قطعا برانكو براي استفاده از ضد حملات و جا گذاشتن مدافعان تيم ژاپني برنامه خاصي در نظر خواهد گرفت تا تيمش بتواند با دست پر از جزيره گوزن‌ها راهي تهران شود. اميدواريم برانكو و شاگردانش بتوانند اميدوارانه و صحيح و سالم از سرزمين آفتاب برگردند. مثل شخصيت مايكل در فيلم شكارچي گوزن كه توانست خودش را از جهنم شرق دور سالم به خانه برگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون