• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

بعيد است اتفاق جديدي بيفتد

محمدرضا سرمدي

تحريم‌هاي 13آبان از دو منظر بازار‌هاي جهاني و داخلي قابل بررسي است. تحريم‌هاي نفتي عليه ايران بر بازارهاي جهاني و قيمت‌هاي آن تاثيري نخواهد گذاشت چرا كه قيمت‌هاي جهاني طلا تحت‌تاثير عوامل بين‌المللي زيادي است.

بيشترين اثر تحريم‌ها بر بازارهاي داخل خواهد بود. در هفته‌هاي ابتدايي كه امريكا اعلام كرد از برجام خارج مي‌شود، فشار‌هاي رواني، سياسي و اقتصادي به كشور شروع شد و به تبع آن هزينه‌هايش نيز پرداخت شده است (افزايش ناگهاني و به يك‌باره نرخ ارز) بنابراين خيلي بعيد است اتفاق خاصي در روز شروع تحريم‌هاي نفتي و ماه‌هاي اول بعد از آن بيفتد؛ البته اين به منزله توقف نوسان‌هاي قيمتي نيست بلكه شاهد نوسان‌هايي خواهيم بود اما اينكه قيمت‌ها سقف‌ها و ركودهاي قبلي كه در بازارهاي طلا و ارز ثبت شده است‌ را رد كنند و سقف قيمتي جديدي را در اين بازارها شاهد باشيم، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد.

سقف دلار و سكه در كوتاه‌مدت همان اعدادي است كه مشاهده كرديم. بعد از شروع تحريم‌ها، آثار و تبعات اقتصادي آن براي عموم مردم به خصوص سرمايه‌گذاران قابل رصد مي‌شود و مي‌توانند اثرات تحريم‌ها را اندازه بگيرند. احتمالا نگراني‌هايي كه در چند هفته اخير به وجود آمده است، كمتر مي‌شود. بعد از شناسايي اثرات تحريمي‌، افراد اقدام به شناسايي سود مي‌كنند و به سمت بازارهايي مي‌روند كه سوددهي بيشتري دارند. بالطبع‌ تقاضا در بازارهاي ارز و طلا كم مي‌شود و عرضه افزايش مي‌يابد كه باعث مي‌شود در ميان‌مدت اين بازارها به تعادل برسد؛ به گونه‌اي كه دلار بين 12 تا 13 هزار تومان و سكه نيز 3.5 تا 4 ميليون تومان متعادل شوند و از تنش‌هايي كه در چند ماه اخير شاهد آن بوديم، قدري فاصله بگيريم. نوسان در بازارهاي سرمايه‌اي اتفاق مي‌افتد اما شاهد ركودهاي جديد و نامتعارفي نخواهيم بود. اعطاي معافيت نفتي به هشت كشور، اثر منفي بر بازار طلا و ارز خواهد داشت.

با اعطاي معافيت، سياهي و فشاري كه همگان انتظار داشتند ايران را درگير بحران كند، كمتر مي‌شود و اين به معناي ايجاد سيگنال منفي قيمتي در اين دو بازار خواهد بود. هر چقدر اخبار مثبتي به سمت بازار نفت مخابره شود (به معني متعادل ماندن صادرات نفت ايران به ساير كشورها)، چون از اوج حالت سياهي كه سرمايه‌گذاران متصور شده‌اند، فاصله مي‌گيريم، پس انتظارها بر اين خواهد بود كه تقاضا كمتر، فشار عرضه بيشتر و بازار متعادل‌تر و منفي‌تر شود. هر خبري كه نشان دهد فشار تحريم‌ها به گونه‌اي كه همگان تصور مي‌كردند‌، نيست‌، تاثيرات منفي بر بازار طلا و ارز مي‌گذارد و قيمت‌ها را به سمت كمتر شدن سوق مي‌دهد.

زمان خروج امريكا از برجام تصور جهاني بر صفر شدن صادرات نفت ايران بود كه با تصميم اخير مبني بر اعطاي معافيت، اين اتفاق نخواهد افتاد و البته منفي شدن اين امر هم شدني نيست. تا به امروز اثراتي كه بازگشت تحريم‌ها مي‌توانست بر كشور بگذارد، افتاده است.

كشورهايي كه به دنبال ادامه رابطه تجاري و سياسي با امريكا بودند، در كنار ايالات متحده، ايران را تحريم كردند و در سوي ديگر نيز كشورهايي كه به دنبال رابطه با ايران بودند، در مقابل امريكا ايستادند تا معافيت بگيرند. اثرات تحريم‌ها زودتر از 13 آبان آغاز شد و بعيد است اتفاق جديدي بيفتد.

تحليل‌گر بازار طلا و ارز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون