• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4224 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ آبان

بعد از اعلام بازگشت تحريم‌ها

اتفاق خاصي در بازار سرمايه نيفتاده است

گروه اقتصادي

شنبه در برخي از سهم‌ها كه در هفته گذشته با صف خريد مواجه بودند شاهد كاهش قيمت بوديم. ارزش معاملات نسبت به هفته‌هاي گذشته كمتر شده و انتظارات از آينده اقتصاد بيش از پيش بر دادوستدها تاثيرگذار شده است.

روز شنبه قيمت‌ها در بازار سهام شاهد فرازوفرودهاي بسياري بود. اين فرازو فرودها تاثير خود را روي شاخص كل، بازده نقدي و قيمت نيز گذاشت و باعث شد اين شاخص با نوسان‌هاي زيادي تا پايان ساعات معاملاتي روبه‌رو شود.

به عقيده بسياري از كارشناسان، وضعيت اقتصادي حال حاضر ايران در معاملات بازار سرمايه نيز تاثير بسزايي دارد. عامل «انتظارات» از قيمت‌ها و ريسك‌هاي سيستماتيك موجود كليت معاملات بورسي را بيش از گذشته تحت تاثير گذاشته و بسياري خريد و فروش‌ها نه به دلايل بنيادي شركت‌ها بلكه به دلايل رواني و جو عمومي بازار است.

ديروز شاخص كل تا حدود ساعت ۱۰ در تراز ۱۸۳ هزار و ۵۸۵ واحدي قرار گرفت، اما با گذشت زمان و كاهش قيمت‌ها اين روند نزولي شد و تا ساعت حدود ۱۲ ادامه يافت، اما در نيم‌ساعت پاياني معاملات شاهد فرازوفرودي مجدد در اين شاخص بوديم و در نهايت نماگر اصلي بازار با ۵۶ واحد رشد نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته گذشته در تراز ۱۸۳ هزار و ۴۲۳ واحدي نشست.

كاهش قيمت سهم‌هاي شاخص‌ساز در كنار افزايش قيمت برخي از سهم‌هاي نسبتا كوچك باعث شد شاخص كل هم‌وزن برخلاف نماگر اصلي ۱۸۰ واحد كاهش را شاهد باشد و به رقم ۲۸ هزار و ۱۲۶ واحدي برسد.

شاخص آزاد شناور نيز با ۲۶۴ واحد كاهش رقم ۱۹۳ هزار و ۲۵۲ واحدي را تجربه كرد . ديروز برخي از نمادها در گروه پتروشيمي و پالايشي و همچنين يك نماد در گروه فلزات اساسي بيشترين تاثير كاهنده را روي شاخص كل داشتند. در عين حال نماد شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج و محصولات شيميايي نيز با روند كاهشي در قيمت سهم‌ها روبه‌رو بودند هرچند كه اين روند كاهنده با شيب تندي رخ نداد و عمدتا از نيم تا دو درصد كاهش قيمت را سهم‌هاي اين گروه شاهد بودند. اما با اينكه در گروه خودرو و ساخت قطعات در برخي از روزهاي معاملاتي هفته گذشته شاهد رشد بي‌وقفه قيمت‌ها و صف‌هاي خريد بوديم، ديروز بازار روي ديگري را به سهام‌هاي اين گروه نشان داد. اين گروه بار ديگر با كاهش فزاينده قيمت‌ها روبه‌رو شدند و عمده آنها بيش از سه درصد افت كردند. نيمي از سهم‌هاي گروه بانك‌ها و موسسات اعتباري نيز كه در هفته گذشته همگام با گروه خودرو رشد كردند، ديروز با افت قيمت مواجه شدند.

در گروه فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي نيز روند قيمت‌ها با شيب آرامي كاهشي بود هرچند كه معدود نمادهاي اين گروه با افزايش قيمت روبه‌رو شدند.

ارزش معاملات بورس تهران ديروز به ۷۸۱ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات رقم ۲.۴ ميليارد سهم و اوراق مالي را شاهد بود. همچنين تعداد معاملات اين بازار عدد ۱۴۳ هزار و ۸۲۴ واحدي را تجربه كرد.

در اين راستا يك كارشناس بازار سرمايه معتقد است پس از اعمال تحريم‌هاي امريكا قرار بر اين نيست كه اتفاق ناخوشايندي براي بازار سهام رخ دهد و روند فعلي بازار طبيعي است. سيد ابراهيم عنايت درباره تاثير تحريم‌هاي امريكا بر بازار سرمايه ايران، گفت: در حال حاضر شاهد جوسازي‌هايي عليه ايران هستيم اما بايد بدانيم كه از ۱۳آبان به بعد قرار نيست براي بازار سرمايه اتفاقي رخ دهد، معاملات به خوبي انجام مي‌شود و شرايط طبق روال پيش خواهد رفت.

وي با اشاره به اينكه بايد اقداماتي براي تقويت بازار سرمايه انجام داد تا براي سرمايه‌گذاران اميد بيشتري به وجود آيد، گفت: در شرايط موجود بايد شركت‌هاي جديدي وارد بازار سرمايه شوند تا سرمايه‌گذاران از اين شركت‌ها استقبال كنند و نقدينگي جديد وارد بازار سهام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون