• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

امريكا

واشنگتن-  هاوانا  در دور سوم

روز گذشته دور سوم مذاكرات امريكا و كوبا با حضور نمايندگان دو كشور پشت درهاي بسته انجام شد. اما چنانچه قبلا طرف‌هاي مذاكره خبر داده بودند در اين دور مذاكرات متمركز بر موضوع افتتاح سفارتخانه‌هاي دو كشور در پايتخت‌هاي متقابل بود. اين در حالي است كه برخي نيز گمانه‌زني مي‌كنند امريكا و كوبا در حال حاضر مباحثات و اختلافاتي پيرامون ونزوئلا دارند. با اين حال موضوع بازگشايي سفارتخانه‌ها منوط به تصميم امريكا درباره حضور كوبا در ليست كشورهاي حامي تروريسم است. «هاوانا» پيشتر تصريح كرده كه براي بازگشايي سفارت‌ها ابتدا نياز است كه نامش از اين ليست خارج شود. «باراك اوباما» رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا قبلا گفته است كه در نظر دارد تا پيش از اجلاس سازمان كشورهاي امريكايي كه در 10 و 11 آوريل (21 و 22 فروردين 94) در پاناما برگزار خواهد شد، سفارت‌ها بازگشايي شوند؛ كوبا براي نخستين بار به اين اجلاس دعوت شده است.   اما با اين وجود، تحريم‌هاي جديد واشنگتن عليه هفت تن از مقامات ونزوئلايي كه هفته گذشته اعمال شد، با واكنش هاوانا به عنوان همپيمان كاراكاس مواجه شد. در اين زمينه، «هاوانا» واشنگتن را به دخالت در امور داخلي ونزوئلا محكوم و قانون جديد رياست‌جمهوري امريكا عليه اين كشور امريكاي لاتيني را خودسرانه، تهاجمي و بي‌پايه و اساس توصيف كرد.

بازداشت متهم به ضرب دو پليس فرگوسن

همزمان با تداوم اعتراضات شبانه مردم شهر فرگوسن امريكا عليه اقدامات نژادپرستانه پليس، يك نفر در ارتباط با تيراندازي به دو مامور پليس اين شهر دستگير شده است. به گزارش منابع محلي جفري ويليامز كه بازداشت شده تنها ۲۰ سال دارد و با دو مورد اتهام تعرض مسلحانه روبه‌روست. رابرت مك كولا، دادستان گفته است كه ويليامز به مشاركت در شليك گلوله اذعان كرده اما قطعي نيست كه او عمدا پليس را هدف گرفته باشد. به گفته دادستان ويليامز مدعي شده كه گلوله‌ها را در جريان درگيري با افراد ناشناس ديگر از داخل اتومبيل خود شليك كرده است. بر اساس اين گزارش شواهد نشان مي‌دهد ويليامز تنها عامل تيراندازي بوده باشد. ويليامز كه سياهپوست است در تظاهرات مسالمت‌آميز پيش از تيراندازي در اطراف مقر پليس، شركت كرده بود. اين تظاهرات در پي استعفاي رييس پليس فرگوسن برگزار مي‌شد. او پس از انتشار گزارش وزارت دادگستري امريكا كه تاييد مي‌كرد پليس فرگوسن رفتار نژادپرستانه درباره مظنونان دارد، به خيابان آمده بود. همزمان با اين اعتراض‌ها بود كه دو مامور پليس از ناحيه گونه و شانه تير خوردند. هر چند اين دو مامور به زودي از بيمارستان مرخص شدند اما باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا و اريك هولدر وزير دادگستري آن حمله را محكوم كرده‌اند.
با اين حال معترضان در فرگوسن همچنان به عدم برخورد قاطع با «دارن ويلسون»، پليس قاتلي كه «مايكل براون ۱۸ ساله» را كشته بود، اعتراض دارند. اين در حالي است كه وزارت دادگستري امريكا هفته پيش در گزارش خود نيز تاييد كرد پليس فرگوسن در برابر سياهان در همه زمينه‌ها خشونت آميزتر رفتار مي‌كند. در حالي كه بيشتر ساكنان شهر را رنگين پوستان تشكيل مي‌دهند. از زمان انتشار آن گزارش علاوه بر رييس پليس، مدير شهر، يك قاضي، دو مامور پليس و يك منشي دادگاه كناره‌گيري كرده‌اند يا بركنار شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون