• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

تنديس طوبي زرين به نقاشان جوان


دوسالانه نقاشي دامون‌فر ويژه جوانان زير ٢٥ سال ايران در دهمين سال برپايي‌اش از سوي جشنواره تجسمي فجر، شايسته تجليل شناخته شده است؛ رويدادي ملي كه توانسته نسلي نوين از نقاشي ايران را به جامعه تجسمي‌مان معرفي كند. حضور نخبگاني مانند آيدين آغداشلو، سيد محمد احصايي، فرح اصولي، حسين خسروجردي، فرشيد مثقالي، ابراهيم جعفري و... در شوراي داوري دوره‌هاي مختلف اين رويداد ملي متضمن كيفيت آثار و نيز اهميت برگزيدگان آن شده است.
سيف‌الله پوياراد مدير اين دوسالانه هنري متولد ١٣٣١ همدان است، او تنديس طوبي زرين و لوح زرين هفتمين جشنواره تجسمي فجر را تقدير از جواناني مي‌داند كه با وجود اينكه زير ٢٥ سال دارند لحظه‌هاي زيبا مي‌آفرينند. او در اين باره مي‌گويد: «از لطف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بسيار سپاسگزارم كه اين دوسالانه را تدارك ديدند و رويكردها و سياست‌هاي حمايتي آن را شايسته تجليل دانستند؛ من به عنوان نماينده ١٠ هزار جواني كه در اين دوسالانه حضور يافته‌اند در اين آيين شركت كردم تا در واقع همه آنها ديده شوند.»
او افزود: «دلم مي‌خواست در آيين اختتاميه جشن پايان سال تجسمي و پس از دريافت تنديس درباره دو نكته صحبت كنم كه فضايش مهيا نبود، دلم مي‌خواست از استاد پرويز كلانتري بگويم كه هزار افسوس اين روزها در بستر بيماري است، ما هميشه در دامون‌فر ايشان را به عنوان بزرگ‌تر و مشاور عالي در كنارمان داشتيم و اميدوارم با بازيابي سلامت اين مهم بار ديگر محقق شود، ما به اخلاق والاي او و آرامش و هويتي كه يك عمر در آثارشان بازتاب داده‌اند واقعا نياز داريم. نكته دوم اين بود كه بايد قدر اين جوانان و استعدادهاي خدادادي ناياب‌شان را بدانيم، بايد همه امكانات تجميع شود و در اختيار اين نسل نوجو قرار گيرد.»
پويا راد كه از سال ١٣٥٤ به واسطه ارايه محصولات فابر كاستل آلمان همراه جامعه هنري ايران بود در پاسخ به اين سوال كه چرا رويداد جوانانه، آن هم زير ٢٥ساله‌ها برگزار مي‌كنيد، در حالي كه اگر روي طيف سني بالاتري كار كنيد از منظر مالي و فروش آثار نفعي هم براي دامون‌فر حاصل مي‌شود، گفت: «خيلي‌ها اين را به من توصيه كرده‌اند اما قصد من، اداي دين به جامعه‌ام و سرزمين مادري‌ام است؛ يك‌يك بزرگان هنر هم شاهدند، اما در خلق اين رويداد آگاهانه با قصد حمايت ورود كرده‌ايم؛ حتي وقتي همه تلاش‌مان را مي‌كنيم آثار جوانان به فروش رود، درصدي برنمي‌داريم؛ در عين حال نفع مان در توسعه هنر و حضور پررنگ جوانان است، با جامعه هنري زندگي زيباتر است. پوياراد١٠ سال است، آثار جوانان زير ٢٥سال را رصد مي‌كند و طبيعي است با ديدن آثار ١٠ هزار جوان، دريافتي خاص از جهان‌بيني آنان دارد. پويا راد مي گويد: «از دو منظر اين مهم را بررسي مي‌كنم؛ نخست از نظر قدرت نقاشانه و تكنيك خلق اثر، بارها و بارها اساتيد برجسته‌مان يكي مثل استاد آغداشلو اعلام كردند جوانان امروز از جوانان 70 سال پيش نقاش‌ترند؛ اما از منظر محتوا نقاشان جوان ايراني‌، ‌نقاشاني دردمند و متعهد به جامعه و جهان خود هستند. در عصر هنر معاصر اين جوانان بي‌قيدي و هنر براي هنر را نمي‌پسندند، نسبت به هر كنش پيراموني نظر و ايده دارند و بي‌پرواتر از همه هنرمندان نسل‌هاي گذشته در بوم‌هاي نقاشي‌شان اظهارنظر مي‌كنند. به نظر من در اين 10 سال از اين منظر جوانان‌مان پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشتند. با مطالعه مضموني نقاشي‌هاي اين پنج دوره به روشني پيداست كه آنها نسبت به جهان درون خود با چالش جدي به نام هويت دست به گريبانند و براي درك خويشتن خويش بوم‌هاي نقاشي را مي‌تراشند. اين يك فرصت ذي‌قيمت براي همه آنهايي است كه مي‌خواهنددغدغه‌هاي نسل جوان امروز را دريابند و شايد براي آن طرح و برنامه و راهكار ارايه دهند. گفتني است پنجمين دوسالانه نقاشي دامون‌فر در دهمين سال برپايي‌اش، پاييز ١٣٩٣برگزار شد و دور آينده آن در سال ١٣٩٥ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون