• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

ركوردهايي كه هر روز به دست اسطوره آرژانتيني شكسته مي‌شوند

مسي در آستانه قله

علي كربلايي

 

 

مسي و مارادونا همواره با يكديگر مقايسه مي‌شوند و بحث‌هاي زيادي هست كه كدام يك بهترين بازيكن تاريخ آرژانتين هستند. يكي از تفاوت‌هاي عمده مارادونا و مسي كه هر دو بازيكناني تكنيكي و نابغه قلمداد مي‌شوند در آمار گل‌زني است. از اين منظر مسي و مارادونا قابل قياس نيستند و لئو مسي در مسير تبديل شدن به بهترين گل‌زن تك باشگاهي تاريخ فوتبال است. لئو مسي نشان داده كه در گل‌زني يك بازيكن دست‌نيافتني است و ركوردهايي ثبت مي‌كند كه كمتر بازيكني مي‌تواند به آنها نزديك شود. لئو مدت‌ها پيش ركورد تاريخي تلمو زارا در چارچوب مسابقات لاليگا شكسته بود و بهترين گل‌زن اين مسابقات شده بود. جديد‌ترين ركورد او اما مربوط به عبور از گرد مولر است. مسي در بازي مقابل رئال بتيس با 2 گلي كه به ثمر رساند به ركورد 566 گل زده براي بارسلونا رسيد تا تنها پله را در اين زمينه بالاتر از خود ببيند. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به 14 بازيكن برتر تاريخ فوتبال كه براي يك باشگاه بيشترين گل زده را ثبت كرده‌اند.

1-پله

افسانه فوتبال جهان و بهترين بازيكن قرن بيستم از نظر فيفا، ركورد فوق‌العاده 643 گل زده براي باشگاه سانتوس را ثبت كرده و سال‌هاي سال است كه بازيكني به او نزديك هم نشده است. او بين سال‌هاي 1956 تا 1974 براي سانتوس به ميدان رفت و در اين مدت 643 بار گل‌زني كرد. سانتوس در آن زمان تيمي بود كه همه باشگاه‌هاي اروپايي دوست داشتند با اين تيم بازي كنند و اعتباري در حد باشگاه‌هاي برتر اروپا داشت.

2-مسي

مسي با 566 گل زده در رتبه دوم بهترين گل‌زنان تك باشگاهي قرار گرفته و تنها بازيكني است كه مي‌تواند به ركورد پله برزيلي حمله كند. لئو كه سابقه بردن 5 توپ طلا را در كارنامه دارد، اين فرصت را دارد كه با زدن 78 گل ديگر به نفر اول اين فهرست تبديل شود و با توجه به عملكردي كه از او ديده‌ايم، بعيد نيست كه اين اتفاق تا دو يا نهايتا 3 سال آينده رخ بدهد.

3-گرد مولر

بمب‌افكن ژرمن‌ها كه حد فاصل سال‌هاي 64 تا 79 براي بايرن مونيخ بازي مي‌كرد و 4 بار بوندس‌ليگا و 3 بار ليگ قهرمانان را فتح كرد، نفر سوم اين فهرست است. او 565 بار براي بايرن مونيخ در تمام رقابت‌ها گل‌زني كرد و در تاريخ اين باشگاه و در تاريخ فوتبال آلمان هيچ بازيكني به اين
اعجوبه گل‌زني نزديك هم نشده و احتمالا تا سال‌هاي سال اين ركورد براي او باقي بماند.

4- اوزه‌بيو

اوزه‌بيو، اسطوره فوتبال پرتغال و باشگاه بنفيكاست. پلنگ سياه، اولين برنده توپ طلاي اروپا و آقاي گل جام جهاني 1966 لندن بود. او با باشگاه بنفيكا موفق به فتح ليگ قهرمانان شد و در سال‌هايي كه او براي تيمش بازي مي‌كرد اين تيم ليسبوني يكه‌تاز فوتبال پرتغال بود. او 473 بار براي بنفيكا گل‌زني كرد و فاصله معناداري با نفرات اول تا سوم دارد.

5-كريس رونالدو

كريستيانو رونالدو است كه 450 بار براي رئال مادريد گل‌زني كرد. در آمارهاي ثبت شده رئال مادريد او 452 گل زده و اين اختلاف 2 گله به خاطر 2 تا از گل‌هاي اوست كه در بين مسير با بازيكناني برخورد كرده و آمارهاي رسمي آنها را به عنوان گل به خودي ثبت كرده‌اند و رئال مادريد به عنوان گل رونالدو. رونالدو در بين تمام بازيكنان اين فهرست بهترين ميانگيني گل‌زني را دارد و اين تعداد گل‌ را در 430 بازي به ثمر رسانده است. يعني ميانگيني بيش از يك گل در هر مسابقه.

6- يان راش

يان راش است. او در دو دوره متفاوت براي ليورپول به ميدان رفت و در اين بين يكي، دو فصل هم براي يوونتوس بازي كرده و به ليورپول بازگشته. او در مجموع حدود 15 فصل براي ليورپول بازي كرد و 349 بار براي سرخ‌هاي مرسي‌سايد گل‌زني كرد. تفاوت ركورد گل‌زني او با نفرات اول تا پنجم هم در نوع خودش جالب است و از اين رتبه به بعد فاصله‌ها كمي نزديك‌تر مي‌شود.

7-تلمو زارا

تلمو زارا از اتلتيك بيلبائو است. او مدت‌ها ركورد‌دار بيشترين گل زده تاريخ لاليگا بود و هيچ‌كس به او نزديك هم نشده بود. تا اينكه لئو مسي از ركورد او عبور كرد. البته همچنان جايزه بهترين گل‌زن به نام تلمو زاراست و مسي و رونالدو در طول اين سال‌ها جايزه «تلمو زارا» را دريافت مي‌كردند. او اهل ايالت باسك بود و در سطح حرفه‌اي فقط براي باشگاه بيلبائو بازي كرد.

8- جوزپه مه‌آتزا

رتبه هشتم اين ليست اسطوره فوتبال ايتاليا و باشگاه اينتر، جوزپه مه‌آتزاست. احتمالا هر كسي كه بازي‌هاي او را هم نديده باشد، نام دوم ورزشگاه سن‌سيرو كه به نام اوست را شنيده و مي‌داند كه چه فوتباليست بزرگي بوده. او يك دوره
13 ساله در اينتر بازي كرده و بعد از چرخ زدن در تيم‌هاي آث ميلان، يوونتوس، وارزه و آتالانتا دوباره به اينتر بازگشت و يك فصل آخر فوتبالش را در اين تيم
سپري كرد.

جوزپه مه‌آتزا در نهايت 335 گل با پيراهن اينتر ميلان به ثمر رساند و در فوتبال ايتاليا همچنان ركورد‌دار گل زده براي يك باشگاه است.

9- الكس دل‌پيه‌رو

نفر نهم فهرست بهترين گل‌زنان براي يك باشگاه الكس دل پيه‌رو افسانه فوتبال بانوي پير است. او يكي از ماندگارترين و وفادارترين فوتباليست‌هاي تاريخ فوتبال است و تيمش را در سري بي ‌هم همراهي كرد. او تنها يك گل با ركورد جوزپه مه‌آتزا فاصله داشت كه از يوونتوس جدا شد. او مي‌توانست بهترين گل‌زن تك باشگاهي تاريخ فوتبال ايتاليا باشد اما پي برده بود كه زمان رفتن رسيده و به اين دست ركوردها اهميت نداد. 334 گل زده براي يوونتوس كه بخش غرورانگيز آن براي الكس گل‌هايي است كه در سري بي ‌براي بيانكونري به ثمر رسانده است.

10- پتروس ون‌رينن

نفر دهم اين فهرست شايد گمنام‌ترينشان باشد. پتروس ون‌رينن هلندي كه از اساطير باشگاه آژاكس آمستردام است. او در حد فاصل سال‌هاي 1929 تا 1943 موفق شد كه 273 گل رسمي براي آژاكس به ثمر برساند و در ادامه هيچ‌يك از بزرگان تاريخ اين باشگاه و فوتبال هلند نتوانستند از اين ركورد عبور كنند. او تنها 2 بازي ملي براي لاله‌هاي نارنجي انجام داد و حتي يك گل ملي هم ندارد.

11- بابي چارلتون

يازدهمين گل‌زن برتر تك باشگاهي، سر بابي چارلتون انگليسي است.

او نياز به معرفي خاصي ندارد و لقب «سر» كه پيش از نامش مي‌آيد، نشان‌دهنده اين است كه عضوي از تيم رويايي انگليسي‌ها در سال 1966 بوده كه موفق به قهرماني در جام جهاني شده‌اند و لقب «سر» را از ملكه دريافت كردند.

او در سال‌هاي 1956 تا 1973 براي منچستر يونايتد 249 گل به ثمر رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون