• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

به بهانه وداع ستاره سابق چلسي با دنياي فوتبال

خداحافظ جو

سامان سعادت

 

 

«پس از 20 سال بازي كردن به عنوان يك بازيكن حرفه‌اي، زمان آن رسيده كه كفش‌هايم را بياويزم. 716 بازي حرفه‌اي، 104 گل، 7 باشگاه بزرگ از جمله وستهام، چلسي، ليورپول، ليل، استون ويلا، كوونتري سيتي و تامپا بي و همچنين افتخار حضور در تيم ملي انگليس. اينها براي من يك رويا بود كه برآورده شد.»

اينها آخرين جملات جو كول پس از تصميم به خداحافظي است كه در صفحه رسمي او منتشر شده. ستاره سابق تيم‌هاي چلسي و ليورپول و تيم ملي انگلستان كه از امريكا اين پيام خداحافظي را براي دوستداران فوتبال مخابره كرد. بعد از 20 سال دويدن به دنبال توپ. شايد روزي كه جو 17 ساله موفق شد، اولين بازي‌اش را در بالاترين سطح فوتبال براي تيم وستهام مقابل سوانزي در FA CUP برگزار كند، فكرش را هم نمي‌كرد كه روزي تيتر خداحافظي‌اش در خبرگزاري‌ها مزين به كلمه «ستاره سابق» شود، ولي قطعا رويايش را در سر پرورانده بوده. رويايي كه به گفته خود جو كول برآورده شد و او توانست به موفقيت‌هاي فق‌العاده‌اي در دنياي فوتبال دست پيدا كند. مخصوصا زماني كه در چلسي و تحت هدايت مورينيو بازي مي‌كرد. جو كول در طول دوران فوتبالش موفق به بالاي سر بردن جام‌هاي متنوعي شد كه از جمله آنها مي‌توان به سه قهرماني ليگ برتر اشاره كرد. همچنين دو قهرماني جام حذفي و دو قهرماني جام اتحاديه نيز در كارنامه كول به چشم مي‌خورد.اما چيزي كه بيشتر از جام‌هاي جو كول در خاطر هواداران فوتبال و شايد خود او مانده گل تماشايي كول به سوئد در مرحله گروهي جام جهاني 2006 بود. جايي كه شماره 11 سه‌شيرها بعد از چند ضربه سر متوالي بين بازيكنان انگليس و سوئد موفق به تصاحب توپ پشت محوطه جريمه شد و با يك ضربه والي دروازه ايساكون را گشود. گلي كه از آن به عنوان يكي از زيباترين گل‌هاي جام جهاني ياد مي‌شود. در كنار اين خاطره شيرين، بزرگ‌ترين حسرت اين فوتباليست هم قطعا برمي‌گردد به فينال چمپيونزليگ فصل 08/2007. وقتي ضربه پنالتي نيكلاس آنلكا كه به جاي او در وقت اضافي دوم به بازي آمده بود توسط فن‌درسار مهار شد و بعد هم جان‌تري موقع زدن پنالتي آخر سُر خورد و ضربه‌اش روي تيرك دروازه نشست. وقتي جو كول از رسيدن به مهم‌ترين جام زندگي‌ فوتبالي‌اش در عرصه باشگاهي باز ماند.

بازيكن نسبتا كم‌حاشيه دنياي فوتبال در طول دوران فوتبالش پيراهن تيم‌هاي زيادي را بر تن كرد كه عمده آنها در ليگ جزيره بازي مي‌كردند. وستهام، چلسي، ليورپول، استون ويلا و كاونتري‌سيتي. كول مدتي هم به صورت قرضي در تيم ليل فرانسه بازي كرد و بعد هم در سال 2016 راهي ليگ امريكا شد و به تيم تامپا پيوست و در سال 2017 نامزد دريافت جايزه بهترين بازيكن سال هم شد. جو كل همچنين 56 بار پيراهن تيم ملي كشورش را بر تن كرد و موفق شد 10 بار هم گلزني كند. مهم‌ترين موفقيت‌هاي تيمي او در 9 سالي كه زير پرچم كشورش فوتبال بازي كرد، حضور در يك‌چهارم نهايي جام‌هاي جهاني 2002 و 2006 و يك‌چهارم نهايي يورو 2004 است. سه تورنمنتي كه دو تا از آنها با شكست در ضربات پنالتي براي جو كول و يارانش به اتمام رسيد. با تمام اين تفاسير و تمام فراز و نشيب‌هاي يك زندگي فوتبالي، آنچه قابل تامل است، همان جمله پاياني بيانيه كوتاه جو كول هنگام آويزان كردن كفش‌هايش است: اينها براي من يك رويا بود كه برآورده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون