• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

احتمال تغييرات در مقام‌هاي عالي دولت ترامپ قوت گرفته است

پس‌لرزه‌هاي انتخابات در كاخ سفيد

ميثم سليماني

 

 

زماني كه سناريوهاي احتمالي پس از شكست احتمالي ترامپ در انتخابات ميان دوره‌اي مطرح مي‌شد، يكي از آنها اين بود كه ترامپ دست به اقدامات غيرقابل پيش‌بيني‌تر از گذشته بزند و حتي اقداماتي غيرقابل كنترل انجام دهد. رفتارهاي ترامپ پيش و پس از سفر او به فرانسه نشان مي‌دهد كه واگذاري اكثريت مجلس نمايندگان به دموكرات‌ها بيش از هر زماني آثار خود روي ترامپ را نمايان مي‌كند. حالا پس از صحبت‌هاي تند عليه رييس‌جمهور فرانسه، به نظر مي‌رسد آثار اين اتفاق هرچه بيشتر خود را در كاخ سفيد نشان مي‌دهد. ان‌بي‌سي روز گذشته به نقل از هفت منبع آگاه در درون كاخ سفيد اعلام كرد كه جان كلي رييس كاركنان كاخ سفيد به زودي كاخ سفيد را ترك خواهد كرد، چراكه جان كلي با دستور اخراج مقامات شوراي امنيت ملي از سوي ترامپ مواجه شده است. گفته مي‌شود، نيك آيرس رييس دفتر كاركنان مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور از جمله نامزدهاي جانشيني جان كلي محسوب مي‌شود. هرچند گزينه‌هاي ديگري نيز مطرح هستند اما هنوز توافق نهايي در اين زمينه صورت نگرفته است.

اولين چالش در كاخ سفيد از سوي دفتر ملانيا ترامپ بانوي اول ايالات متحده رخ داد كه به نظر مي‌رسد از ترامپ خواسته يكي از معاونان مشاور امنيت ملي ميرا ريكاردل را از سمت خود اخراج كند. استفاني گريشام مدير ارتباطات بانوي اول روز سه‌شنبه در سخناني گفت: اين مقام مربوط به دفتر بانوي اول است كه او در سمت خود در كاخ سفيد خدمت نخواهد كرد.

اين اتفاق كاملا بي‌سابقه است كه دفتر بانوي اول يك مقام رسمي در شوراي امنيت ملي را از كار بركنار كند. اقدامي كه به صورت رسمي نيز از كاخ سفيد اعلام شد.

طي يك‌سال گذشته جان كلي به عنوان سرپرست كاركنان كاخ سفيد تلاش كرده حواشي را از دفتر رياست‌جمهوري دور كند و نظم را بار ديگر به اين ساختمان بازگرداند. اما به نظر مي‌رسد پس از درگيري‌هاي مكرر با مشاور امنيت ملي جان بولتون و معاون وي، به ناگاه اخراج ريكاردل پرسش‌هاي فراواني را در خصوص آينده او در كاخ سفيد به وجود آورده است.

گفته مي‌شود در سفر اخير ملانيا ترامپ به آفريقا او با مقام‌هاي امنيت ملي به مشكل خورده و از ترامپ خواسته تا ريكاردل از سمت خود اخراج شود و اين در حالي است كه بانوي اول به‌طور معمول نبايد در امور داخلي و كاركنان كاخ سفيد دخالت داشته باشد.

به گفته مقام‌هاي آگاه طي چند ماه اخير جان كلي درخواست‌هاي ملانيا ترامپ در موارد مختلف را رد كرده است. اكثر اين درخواست‌ها براي ارتقاي مقام‌هاي كاركنان اطراف ملانيا ترامپ بوده است كه اين اتفاق رخ نداده است، چرا كه كلي اعتقاد داشت فضا براي ارتقاي اين افراد وجود ندارد از طرفي ملانيا ترامپ قصد داشت تا ريكاردل را نيز اخراج كند و با توجه به محدود بودن افراد رده بالا در كنار بانوي اول مجبور بود او را در اين مقام حفظ كند. يك فرد آشنا به اين اختلافات در گفت‌وگو با ان‌بي‌سي مطرح مي‌كند كه ترامپ به كلي گفته است كه وقت اين كثافت كاري‌ها را ندارد و گفته كه اين موضوع را از سر او باز كنند.

كلي نخستين رييس كاركنان كاخ سفيد نيست كه بانوي اول را ناراحت كرده اما تاريخ نشان داده كه چنين اختلافات كم پيش آمده است. نمونه‌هاي محدود‌تري در دوره ريگان و كلينتون نيز اين اتفاق رخ داده است. افراد آشنا به موضوع معتقدند كه ملانيا قصد داشته تا تسهيلات سفر براي كاركنان بانوي اول فراهم شود.

با اين حال كاخ سفيد تلاش كرده تا از هرگونه توضيح اجتناب كند تا اختلافات دروني نمايان نشود و اعلام كرد كه كل اين داستان ساختگي است. سخنگوي ملانيا ترامپ در گفت‌وگو با ان‌بي‌سي گفت: كارمندان در بال شرقي كاخ سفيد تمركز زياد روي بانوي اول دارند و به‌طور مستقل كار مي‌كنند. وي گفت: ما در زمينه پروژه‌هاي مختلف همكاري مي‌كنيم و با ادارات بال غربي نيز ارتباط مثبتي داريم. برخي معتقدند كه اكنون بخش شرقي كاخ سفيد تبديل به تهديد جدي جان كلي شده است كه به نظر مي‌رسد، قصد دارد در امور مداخله كند.

واقعيت اين است از زماني كه ژنرال چهارستاره بازنشسته از وزارت امنيت داخلي به كاخ سفيد آمد تا به شرايط نظم دهد، كاخ سفيد به‌ شدت آشفته بود. رينس پريبيوس اولين رييس كاركنان كاخ سفيد دولت ترامپ عملا نتوانست عملكرد خوبي داشته باشد و دفتر رييس‌جمهور از كنترل خارج شده بود. كلي وقتي كه وارد شد بار ديگر تا حد زيادي نظم را به كاخ سفيد بازگرداند و تبديل به سدي ميان مراجعان و دونالد ترامپ شد تا اجازه ندهد دسترسي به رييس‌جمهور آسان شود و همه‌ چيز از زير فيلتر او به ترامپ مي‌رسيد. اما ترامپ از چند ماه پيش با كلي به همين دليل به مشكل خورده است. او ماه‌هاست كه به دنبال جايگزيني براي كلي است اما نتوانسته فردي مانند او را پيدا كند. او حتي در بهار امسال جان بولتون را به عنوان مشاور امنيت ملي خود برگزيد كه بر خلاف ژنرال مك مستر، به‌طور مستقيم به شخص ترامپ گزارش دهد نه رييس كاركنان كاخ سفيد. كاخ سفيد تلاش كرده است تا گمانه‌زني‌ها در مورد خروج كلي را ناديده بگيرد، حتي طي بيانيه‌اي در ماه جولاي كاخ سفيد اعلام كرد كه بناست ژنرال كلي تا سال 2020 در اين سمت باقي بماند.

به گزارش وال استريت ژورنال مشخص نيست كه ريكاردل اخراج شده است، چرا كه تا روز سه‌شنبه او سر كار بوده است. اما به نظر مي‌رسد كه كار او در كاخ سفيد تمام شده و دفتر ملانيا ترامپ براي اخراج او پيش‌دستي كرد. گفته مي‌شود كه ريكاردل به ‌شدت با كاركنان بانوي اول در سفر به آفريقا با چالش مواجه شده است.

اما در روايتي ديگر ريكاردل شخصي تاثيرگذار در تيم امنيت ملي جان بولتون بوده است. او با جيمز ماتيس وزير دفاع و شخص كلي مشكل داشته است ولي در سياست‌گذاري‌ها در عرصه سياست خارجي در كنار جان بولتون تعيين‌كننده بوده است. هرچند كه كلي از ريكاردل دل خوشي نداشته اما نحوه اقدام بانوي اول وجهه او را خدشه‌دار كرده است. طبق خبرها هيچ كس در كاخ سفيد خبر نداشته كه تيم كاركنان بانوي اول قصد انتشار چنين بيانيه‌اي را داشته است.

با اين حال اكنون به نظر مي‌رسد، تغييرات ديگري در دولت امريكا محتمل است. در حال حاضر اين احتمال وجود دارد كه كريستين نيلسون وزير امنيت داخلي نيز از سمت خود بركنار شود، چراكه به نظر مي‌رسد با سياست‌هاي مهاجرتي ترامپ همراه نيست. مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه بار ديگر كنترل در كاخ سفيد از دست خارج شده است و مشخص نيست كه ترامپ تا كجا قصد دارد با اين شيوه مسير خود را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون