• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

خبر

روزنامه آمريكايي خبر داد

عصبانيت ترامپ از همكاري اروپايي‌ها با ايران

به رغم فشارهاي دولت آمريكا براي پيش بردن مواضع ضد ايراني خود بعد از خروج غيرقانوني اين كشور از برجام، رسانه آمريكايي از عصبانيت «دونالد ترامپ» بابت عدم همراهي فرانسه و انگليس با اين مواضع خبر داده است. به گزارش فارس به نقل از واشنگتن پست، رييس‌جمهور آمريكا مكالمه تلفني پر تنش با نخست‌وزير انگليس داشته و در آن او به‌شدت از مواضع دولت «ترزا مي» در قبال ايران و همچنين برگزيت انتقاد كرده است. طبق اين گزارش، «دونالد ترامپ» روز جمعه در حال پرواز با هواپيماي مخصوص رييس‌جمهور آمريكا (اير فورس وان) به مقصد پاريس بود كه «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس با او تماس گرفت. به گفته منابع اين روزنامه، نخست‌وزير انگليس براي تبريك گفتن به ترامپ بابت پيروزي حزب جمهوري‌خواه در انتخابات ميان‌دوره‌اي سناي آمريكا تماس گرفت «اما با خشم ناگهاني و بدخلقي رييس‌جمهور آمريكا مواجه شد». واشنگتن پُست نوشت: «ترامپ در جريان تماس تلفني با ترزا مي، آرامشش را از دست داد. او از نخست‌وزير انگليس درباره مسائلي از قبيل ايران، تجارت و برگزيت به‌شدت انتقاد كرد». روزنامه آمريكايي افزود: «هرچند كاخ سفيد درباره اينكه آيا اين تماس تلفني برقرار شده يا نه بيانيه‌اي نداد و هيچ روايتي از محورهاي گفت‌وگوي آنها منتشر نكرده اما مقام‌هاي آمريكايي و اروپايي گفتند كه مزاج ترامپ، تلخ و گفت‌وگويش با ترزا مي، تند و زننده بود». منابع مطلع به واشنگتن پست گفتند، رييس‌جمهور آمريكا از نخست‌وزير انگليس به دليل عدم انجام اقدامات كافي به منظور مهار ايران و مواضع او درباره برگزيت انتقاد كرد و از روابط تجاري آمريكا با اروپا گله‌مند بود. واشنگتن‌پست در بخش ديگري از گزارش خود به تنش‌هاي ترامپ با «امانوئل ماكرون» و عصبانيت او از همتاي فرانسوي خود درباره مسائلي از قبيل ايران اشاره مي‌كند. در گزارش آمده است: «رييس‌جمهور (آمريكا) همچنين از سرزنش‌هاي علني امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه عليه ملي‌گرايي، عصباني و بيزار بود و اين اقدامات را حمله شخصي به خودش تلقي مي‌كرد. اين عصبانيت بعد از ديدارش با ماكرون صورت گرفت، ديداري كه به گفته مقام‌ها ترامپ در آن بار ديگر نااميدي‌اش درباره مسائل مربوط به ايران و تجارت (بين آمريكا و اروپا) را پيش كشيد اما پيشرفت كمي در اين ديدار حاصل شد».

 

امارات در مذاكرات صلح يمن مشاركت خواهد كرد

وزير مشاور امارات در امور خارجه از برگزاري رايزني‌ ميان يمني‌ها با نظارت سازمان ملل در سوئد استقبال كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي نيوز، انور قرقاش، وزير مشاور امارات در امور خارجه چهارشنبه عنوان داشت: ما از برگزاري مذاكرات يمني‌ها با نظارت سازمان ملل در سوئد استقبال مي‌كنيم. وي گفت: اوضاع در الحديده آرام است و بندر آن به صورت طبيعي فعاليت مي‌كند و ما با سازمان ملل براي گسترش كمك‌هاي انساني در يمن همكاري مي‌كنيم. قرقاش تصريح كرد كه ائتلاف عربي تحت امر عربستان تمامي طرف‌ها را به استفاده از فرصت روند سياسي در يمن طي نشست شوراي امنيت در روز جمعه ترغيب خواهد كرد.

نبيه بري: بن‌بست تشكيل  دولت لبنان لاينحل نيست

نبيه بري رييس پارلمان لبنان با اشاره به سخنان اخير «سيدحسن نصرالله» دبيركل حزب‌الله و «سعد الحريري» نخست وزير مامور به تشكيل كابينه گفت كه آنها راه را براي حل مشكل تشكيل دولت بازگذاشتند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ملي لبنان، بري امروز (چهارشنبه) در ديدار با جمعي از نمايندگان پارلمان ابراز اميدواري كرد كه تلاش‌ها براي تشكيل دولت در اسرع وقت به نتيجه برسد. وي گفت كه اخيرا «جبران باسيل» وزير خارجه و رهبر حزب مسيحي جريان ملي آزاد در ديدار با او ايده‌هايي را براي برون رفت از فضاي موجود ارايه كرده است. بري تاكيد كرد كه تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان ممكن يك ضرورت ملي است. الحريري حدود پنج ماه و نيم پيش پس از كسب حمايت اكثريت پارلمان جديد لبنان از سوي «ميشل عون» رييس‌جمهوري به عنوان نخست‌وزير مامور به تشكيل كابينه معرفي شد اما وي تاكنون نتوانسته اين ماموريت را به نتيجه برساند. تازه‌ترين اختلاف در مسير تشكيل دولت، درباره سهميه وزيران سني در كابينه است. برخي معتقدند از آنجا كه جريان المستقبل به رهبري الحريري تمامي 27 كرسي نمايندگان سني در پارلمان لبنان را كسب نكرده، نبايد سهميه وزيران سني به اين جريان به‌طور كامل اختصاص يابد. 6تن از نمايندگان سني كه خود را «سني‌هاي مستقل» مي‌خوانند و از منتقدان سياسي الحريري محسوب مي‌شوند با تشكيل فراكسيوني خواهان اعطاي يك كرسي وزارتي به خود هستند؛ خواسته‌اي كه الحريري با آن مخالفت كرده است. حزب‌الله لبنان نيز از خواسته اين نمايندگان دفاع كرده است و تا زمان تعيين تكليف خواسته آنها از معرفي اسامي وزيران خود در كابينه خودداري كرده است.

 

ترزا مي: همه‌پرسي دوم برگزيت غيرممكن است

هواداران برگزيت در دولت محافظه‌كار ترزا مي ‌او را متهم كرده‌اند كه در برابر اتحاديه اروپا تسليم شده و اعلام كرده‌اند كه به اين برنامه راي مثبت نخواهند داد. حزب اتحاد دموكراتيك ايرلند شمالي درباره تاييد اين طرح از سوي پارلمان ابراز ترديد كرده است. ترزامي‌ گفت كه دولتش ممكن نيست به يك همه‌پرسي دوم در رابطه با برگزيت تن بدهد. وي گفت: «خبري از بازگشت به همه‌پرسي نخواهد بود. ما تصميم مردم بريتانيا را زير پا نخواهيم گذاشت. ما برگزيت را به نتيجه خواهيم رساند و بريتانيا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحاديه اروپا خارج خواهد شد.» ترزا مي روز چهارشنبه در جلسه‌اي با وزراي خود طرح برگزيت را براي جلب حمايت هم حزبي‌هايش در ميان گذاشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون