• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

رييس‌جمهور ايران:امنيت و توسعه عراق را امنيت و توسعه ايران مي‌دانيم

حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان روز گذشته در نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و عراق با بيان اينكه تهران و بغداد در بخش‌هاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي روابط رو به رشدي با هم دارند، گفت: روابط تجاري دو كشور در حال حاضر سالانه حدود 12 ميليارد دلار است كه اميدواريم با تلاش و همكاري گسترده مسوولان دو كشور بتوانيم در زماني كوتاه آن را به 20 ميليارد دلار در سال برسانيم. تسهيل در سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك و توسعه تجارت موجب گسترش مناسبات اقتصادي و تجاري تهران-بغداد خواهد بود.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني، سفر رييس‌جمهور عراق به تهران را گامي جديد در توسعه مناسبات همه‌جانبه دو كشور در زمينه‌هاي مختلف برشمرد و افزود: ايران نسبت به مسووليت همسايگي و برادري با دولت و ملت عراق آگاه است و ترديد نداريم كه توفيق عراق در ايجاد امنيت كامل و توسعه به نفع دو كشور، دو ملت و منطقه خواهد بود.

امريكا بداند رابطه ايران و عراق تاريخي است

رييس‌جمهور گسترش روابط بانكي را در توسعه روابط تجاري و اقتصادي دو كشور حايز اهميت دانست و با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه ملت ايران گفت: اكنون ثابت شده كه امريكايي‌ها هرگز در آن قدرتي كه تصور مي‌كنند، نيستند و بايد به خوبي بدانند كه ايران و عراق مناسبات تاريخي و عميقي با هم دارند. ايران و عراق همواره دوستانه در كنار هم قرار داشته‌اند و روابط خود را بر اساس معاهدات بين‌المللي شكل داده‌اند. اقدام امروز دولت امريكا برخلاف توافقات بين‌المللي و قطعنامه‌هاي سازمان ملل است و مطمئنا امريكا در اين مسير پشيمان خواهد شد.حسن روحاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا روابط خود را در بخش‌هاي مختلف با عراق از جمله گاز، برق، نفت، توسعه زيرساخت و اتصال مسيرهاي ريلي و جاده‌اي دو كشور گسترش دهد، اظهار داشت: اجراي خط آهن شلمچه به بصره در آينده نزديك امكان‌پذير است كه با اجراي آن علاوه بر توسعه روابط تجاري مردم دو كشور و زايران اربعين هم مي‌توانند به راحتي از آن استفاده كنند.

رييس‌جمهور تلاش براي لايروبي اروندرود را موجب منافع خوب براي دو كشور دانست و افزود: براي ايجاد يك منطقه آزاد تجاري و صنعتي مشترك با عراق آماده توسعه همكاري‌ها هستيم و اميدواريم كميسيون و همكاري‌هاي مشترك در اين راستا برنامه‌ريزي مناسبي داشته باشند.

روحاني توسعه همكاري‌ها در زمينه فعاليت‌هاي زيست محيطي ميان ايران و عراق را حايز اهميت دانست و گفت: بايد همكاري نزديكي براي مقابله با پديده گرد و غبار و بيابان‌زدايي در جنوب عراق و ايران شكل بگيرد تا بتوانيم بر اين مشكل فائق آييم.رييس‌جمهور با ابراز خرسندي از قول مساعد رييس‌جمهور عراق گفت: رييس‌جمهور عراق وعده دادند كه شخصا اين موضوع را پيگيري خواهند كرد و بي‌ترديد همان‌طور كه دو كشور با كمك يكديگر موفق شدند مردم را از رنج داعش نجات دهند، اكنون نيز با كمك يكديگر مي‌توانند مردم دو كشور را از رنج ريزگردها رهايي و نجات دهند.رييس‌جمهور ضمن ابراز اميدواري از اينكه وزراي خارجه دو كشور (با اشاره به اسامي وزراي خارجه دو كشور) با ظرافت و حكمت، همكاري‌هاي خوبي را در منطقه شكل دهند، گفت: اراده دولت، ملت و رهبري جمهوري اسلامي ايران بر توسعه روابط و همكاري‌هاي همه‌جانبه با عراق به عنوان كشوري دوست و همسايه است.

تامين امنيت منطقه بدون مداخله خارجي ممكن است

حسن روحاني در نشست خبري با «برهم صالح» با اشاره به نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور گفت: در اين نشست ضمن بررسي روابط دو كشور، دو طرف ضمن تاكيد بر ادامه روند توسعه روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بر اين نكته نيز اذعان داشتند كه ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه روابط وجود دارد كه بايد از آنها بهره گرفت. ما امروز در زمينه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌هاي نفتي و همچنين فعاليت‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي كشف و استخراج نفت و اتصال راه‌آهن دو كشور از سمت غرب و جنوب گفت‌وگو كرديم.

رييس‌جمهور با اشاره به همكاري‌هاي منطقه‌اي دو كشور گفت: ايران و عراق، تقويت ثبات و امنيت منطقه را به نفع مردم منطقه مي‌دانند و معتقدند كه كشورهاي منطقه بدون نياز به مداخله خارجي و با گسترش همكاري‌هاي مشترك قادرند امنيت و ثبات منطقه را تامين كنند. ما امنيت و توسعه عراق را امنيت و توسعه ايران مي‌دانيم و معتقديم روابط بسيار نزديك دو ملت، بايد روز به روز عميق‌تر و همكاري‌هاي مشترك اقتصادي و سياسي دو كشور دوست، بيش از پيش تقويت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون