• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

رييس‌جمهور عراق: ما بخشي از سازوكار تحريم عليه ايران نخواهيم بود

برهم صالح رييس‌جمهور عراق در نشست مشترك با همتاي ايراني با اشاره به حمايت‌هاي دولت و ملت ايران از مردم عراق در مبارزه با نظام ديكتاتوري صدام در سال‌هاي گذشته و نيز جنگ عليه تروريسم و داعش بر ضرورت توسعه روابط تهران، ‌بغداد در راستاي تامين منافع و رفاه دو ملت تاكيد كرد و گفت: امروز گذشته از پيوندهاي دوستانه و قلبي دو ملت، مصالح و منافع عراق را در توسعه روزافزون مناسبات با ايران مي‌بينيم. بايد شرايط جديد و نظام منطقه‌اي باثباتي را ايجاد كنيم كه مبتني بر همگرايي و منافع ملت‌ها باشد و مطمئنا ايران در اين راستا نقش محوري دارد.رييس‌جمهور عراق با اشاره به ضرورت توسعه و تقويت همكاري‌هاي ايران و عراق براي مقابله با تروريسم، افراط‌گرايي و تكفير در منطقه خاطرنشان كرد: مطمئنا عراق بخشي از ساز و كار تحريم يا اعمال هرگونه سياست‌هاي خصمانه عليه ايران نخواهد بود.برهم صالح با اشاره به توسعه همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه ايران و عراق در زمينه‌هاي مختلف تجاري، ‌اقتصادي و زيرساختي گفت: ارتباط خطوط راه‌آهن دو كشور و ايجاد مناطق مشترك تجاري و صنعتي مي‌تواند در توسعه روابط اقتصادي في‌مابين تاثير مثبتي داشته باشد. ايران و عراق بايد با تشكيل كارگروهي مشترك پروژه‌هاي عملي براي مهار گرد و غبار، بيابان‌زدايي و استفاده بهتر از منابع آبي را ساماندهي كنند و مطمئن باشيد من خود شخصا اين موضوع را پيگيري مي‌كنم.

پيام روشن بغداد: اهميت رابطه با ايران را درك مي‌كنيم

رييس‌جمهور عراق در نشست خبري با حسن روحاني گفت: امروز پيامي روشن از بغداد آورده‌ام كه در عراق اهميت روابط با ايران را درك مي‌كنيم و اين روابط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بين دو كشور، ريشه در تاريخ دارد. اشتراكات عميقي دو ملت همسايه و مسلمان را به يكديگر پيوند داده است و همچنين شرايط جغرافيايي كه در همسايگي يكديگر قرار دارند، اين پيوندها را بيشتر تقويت مي‌كند.

عراق؛ عرصه‌اي براي اشتراك منافع نه كشمكش اراده‌هاي متناقض

رييس‌جمهور عراق با اشاره به اينكه امروز عراق بعد از شكست نظامي داعش، بازسازي و تقويت ثبات سياسي را پيش‌رو دارد، ادامه داد: تحقق اين دو امر نيازمند اقدامات، برنامه‌ها و اصلاحات سياسي و اقتصادي داخلي و همچنين وجود فضاي منطقه‌اي باثبات است.برهم صالح با تاكيد بر اينكه زمان آن رسيده كه در منطقه نظام منطقه‌اي جديدي شكل گيرد كه تامين‌كننده منافع ملت‌ها باشد، افزود: در اين راستا اهميت بالايي براي نقش جمهوري اسلامي ايران قائل هستيم و همچنين عراق بايد نقش مهم و محوري در اين خصوص داشته باشد.رييس‌جمهور عراق با بيان اينكه عراق بايد به عرصه‌اي براي اشتراك منافع ملت‌هاي منطقه تبديل شود و نه ميداني براي كشمكش اراده‌هاي متناقض، افزود: نظام جديد منطقه‌اي بايد مبتني بر همگرايي سياسي و همكاري ملت‌ها باشد كه در اين راستا استقلال و حاكميت كشورها محترم و مقدم شمرده شود. در همين چارچوب بايد منافع ملت‌ها و كشورها را بر هر ملاحظه‌اي مقدم بداريم و در همين راستا از وزارتخانه‌هاي خارجه و صنايع مي‌خواهم كه فعاليت‌هاي مشترك را گسترش دهند. مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن بين دو كشور كمك فراواني به جابه‌جايي زوار مي‌كند و همچنين اقدام مهمي براي زيرساخت‌هاي اقتصادي و تجاري بين دو كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون